Král zbojníků Robin Hood bohatým bral a chudým dával. Sociálně orientované státy se snaží tento přístup napodobit, byť bez násilí a vzpoury vůči vrchnosti. Ale občas se některý nápad tak úplně nevydaří a jeho realizace pak nadělá více škody než užitku. To je třeba případ konceptu, který se prosazuje v mnoha soukromých projektech a bohužel také v některých veřejných institucích. Ano, máme na mysli bezplatné dobíjení elektromobilů. Tedy princip, ve kterém se všichni skládají na bohaté.
Ekologická doprava
Elektromobilita je beze sporu budoucností soukromé i sdílené individuální dopravy. Elektromobily jsou podstatně šetrnější k životnímu prostředí než jejich sourozenci se spalovacími motory. A výměna konvenčních aut za elektrické zpříjemní život obyvatelům měst, zejména těch větších, ve kterých se postupně zlepší životní prostředí. Kromě toho jsou elektromobily tišší a jízda v nich je plynulejší.
Auta za miliony
Ale tyhle benefity jsou, alespoň prozatím, vykoupeny vyšší cenou. Pomineme-li drahá auta ikonické Tesly, na trhu je mnoho modelů konvenčních automobilek, které tentýž vůz nabízejí i se spalovacím motorem. Elektromobily jsou v takovém případě asi dvojnásobně drahé. Obecně platí, že rodinný elektromobil nekoupíte za méně než jeden milion, pravděpodobněji vás vyjde na půldruhého milionu.
Elektřina hrazená všemi
Tyhle vysoké pořizovací náklady by měly být vykoupeny nízkými provozními náklady a levnou údržbou. To je fér. Pokud ale majitel elektromobilu dobíjí svůj vůz na bezplatné stanici, elektřinu za něj stejně někdo zaplatí. A pravděpodobně to budeme my všichni z našich daní, řada takových stanic je totiž spolufinancována z evropských nebo státních dotací. A aby toho nebylo málo, vlastní bezplatné dobíjecí stanice mají v plánu vybudovat i některá města, kraje nebo jiné veřejné instituce, které je také budou platit z daňových výnosů.
Zdroj: https://www.edmunds.com/electric-car/articles/who-pays-for-ev-charging-stations.html