BMW X6 – Antikrist

Je celkem logické, že se BMW X6 stalo terčem nenávisti motoristických fandů. Je to vůz, který v současné nabídce mnichovské automobilky snad nejvíce plive na principy, které tuto značku v minulosti definovaly. X6 je typickým obrazem naší doby, se kterým se spousta z nás nedokáže smířit. K sepsání tohoto článku mě vyprovokoval jeden jediný fakt. Oproti většině petrolheadů, se totiž domnívám, že X6 je sakra povedené auto.

Když se X6 objevila v nabídce, prskal jsem stejně jako spousta ostatních příznivců značky. Vůz byl nejen dalším důkazem úpadku mé oblíbené automobilky, navíc mi tehdy nedával žádný smysl. Kdo by si chtěl koupit předraženou, zmrzačenou „ikspětku“?

Netrvalo však dlouho a X6 byly všude. Audiny Q7, starý X5tky a Mercedesy ML se asi propadli do země. Ani v bazarech nebyli, prostě zmizeli. Invaze X6 byla drtivá. Každá peroxidová blondýna s mozkem od Vuittona musela mít toho „novýho terénního bavoráka.“ Jednou jsem viděl v pařížský pět X6 v řadě… Všechny černý. Člověk také mohl snadno nabýt dojmu, že součástí sériové výbavy „iksšestky“ je zlatý řetěz a péřová bunda. Před každým kasínem a bordelem stála do půl roku. Obludný kříženec s vrtulí ve znaku se okamžitě stal ikonou pochybných individuí s pochybným vkusem. Ano, člověk si snadno našel důvod proč X6 nenávidět. I já jsem měl na X6 zcela jasný názor. Aniž bych jí řídil… A to je bohužel v komunitě motoristických nadšenců velmi častý jev. Odsouzení něčeho s čím nemám osobní zkušenost. Říkejme tomu třeba autorasizmus…

Jednoho dne se mi ovšem naskytla příležitost řídit tuto ikonu úpadku ikonické značky… V té době jsem již necelý rok fotil pro jedno motoristické vydavatelství a nová auta jsem tak měl poměrně dobře najetá. Dokázal jsem rozpoznat, co je v současné produkci nadprůměrné a co podprůměrné. BMW X6 se u nás v redakci zjevilo kvůli novému motoru, tehdy nejsilnějšímu šestiválcovému turbodieselu v nabídce s označením xDrive40d (ano, na většině fotkách zde máme provokativně tu nejkacířštější verzi: X6 M). Nejdříve jsem absolvoval několik kilometrů jako spolujezdec a v tu chvíli na mě X6 ještě žádný velký dojem neudělala. Po focení jsem se dostal za volant a stalo se něco, co jsem opravdu nečekal. Bylo to tam. Ten pocit jako v pravém BMW. Jak je to sakra možný? Současná pětka mi nic neříká… Současná trojka mi nic neříká… A najednou sedím za volantem SUV, které by logicky mělo být na hony vzdálené pravé podstatě BMW a přitom ve mně vše vzbuzuje ty správné pocity… Perfektní pozice za volantem, sebedůvěra už v prvních metrech, přemíra výkonu, okamžité reakce na pedál plynu i řízení, perfektně dávkovatelné brzdy, nutkání jet nesmyslně rychle, ani náznak v kategorii SUV tak obvyklé houbovitosti, hbitost… hbitost? Hbité SUV??! Opravdu jsem to napsal?!! Takhle „sportovně“ (ano, použil jsem to slovo ve spojení s dvoutunovou obludou, zasloužím si pomalou a bolestivou smrt) na mě ještě žádné jiné SUV nezapůsobilo. A to jsem s výjimkou Porsche Cayenne a Macan jel snad s každým SUV, co se v ČR aktuálně prodává.

Mohlo by vás zajímat:  Šéf Mercedesu si v důchody přijde na velice slušné peníze

Za volantem X6 vám brzy dojde, že nic na světě se čtyřmi koly nehltá kilometry účinněji a sebevědoměji než X6. Jako dopravní prostředek z bodu A do bodu B funguje efektivněji snad jen Boeing. Způsob jakým maskuje rychlost ostatně také připomíná dopravní letadlo. X6 má přední okno umístěné velmi blízko posádce. Díky tomu a relativně dobře odhadnutelným koncům přední části karosérie máte pocit, že jedete v mnohem menším voze. Například v takovém Touaregu, Mercedesu ML nebo Range Roveru se ničeho podobného nedočkáte. Nejen, že v nich máte pocit, že řídíte auto velikosti zaoceánského parníku, i reakce na řízení připomínají spíš kormidlování než obsluhu osobního vozu. Teď samozřejmě trochu přeháním, ale X6 je prostě jiná třída. Pamatuji si jak jsem před lety v britském Autocaru četl u testu X5 první generace, že jezdí jako sedan vyšší střední třídy. Říkal jsem si tehdy, že přece není možné oklamat fyziku takovým způsobem. Nyní už vím, že minimálně u „iksšestky“ (v X5 první generace jsem nikdy nejel) se to BMW do jisté míry opravdu povedlo.

Mohlo by vás zajímat:  Honza Matoušek: Mégane, Leon a koncernové šílenství

V X6 zásluhou vyšší pozice (vidíte přes většinu ostatního provozu), výborného výhledu vpřed („A“ sloupky díky malé vzdálenosti od posádky tolik necloní), pocitu menšího vozu a silného motoru (306 koní, 600Nm) zažíváte za volantem pocity totální nadvlády nad okolním provozem. Takovou nadřazenost a snadné předjíždění zažijete jinak jedině na motorce. Přijde vám, že všichni jedou krokem a předjíždění je tak přirozená a relaxovaná činnost, že vás ani trochu neunaví, i když budete, jako zběsilí, předjíždět celý den. Ano, čekat od takového mastodonta opravdové sportovní zážitky by bylo naivní, ale schopnost jakou tohle velké SUV požírá okolní provoz je opravdu neskutečná. A kupodivu svým způsobem i zábavná… Díky X6 nyní i trochu více chápu notorické závodníky v bílých dodávkách. Jet „pilu“ se „stodolou“ přináší zvláštní pocit uspokojení. Vlastně teď chápu i všechny, kteří za „stodolu“ se znáčky BMW dají přes dva milióny korun…

Pokud za volantem trávíte více času, než by bylo zdrávo, je koupě X6 asi tím nejlepším způsobem, jak se z toho nezbláznit. Snad jedině kdyby byl člověk nucený trávit hodně času na okreskách a ne na dálnicích a silnicích prvních tříd, bylo by lepší volbou nějaké opravdu zábavné auto. Popravdě jsem si během celého dne ani jednou nesedl dozadu, takže vám nemůžu říct jak špatně se tam sedí. Ani jsem nemanévroval v úzkých uličkách vnitřní Prahy, abych vám mohl potvrdit, že dozadu je vidět hůř než z Lamba (stačí zaškrtnout v příplatkové výbavě parkovací kamery a je po problému). Jediné co vám můžu říct je to, že X6 sakra dobře jede. Samozřejmě, že tento můj článek asi žádného petrolheada ke koupi X6 nepřiměje. Doufám však, že aspoň trochu přispěje ke zmírnění nenávisti vůči X6, která v komunitě petrolheadů panuje… Ne, nejsem tak naivní, vím, že tento článek ve skutečnosti jen zvýší nenávist petrolheadů vůči mé osobě :))

Mohlo by vás zajímat:  Čas letních pneumatik přichází. Co vše zvážit při jejich výběru?

Nejsem však jediný blázen na celém světě, kdo hájí existenci X6 mezi petrolheady. Kolega Dan mě při zjištění o čem budu psát odkázal na fórum PistonHeads, kde uživatel s nickem „Simond S“ tvrdí, že prodal Aston Martin DB9, protože raději řídí svou X6…

Mějte pochopení pro lidi, kteří si „iksšestku“ koupí a pro BMW, že jí vyrábí. Pokud od vozu očekáváte co nejméně unavující a přitom velmi rychlé cestování, může být lepší volbou snad už jen Rolls… A až se vám někdy na nárazník agresivně pověsí X6, mějte porozumění. Řidič vás nechce naštvat, pravděpodobně si jen myslí, že parkujete nebo máte poruchu, a než řeknete „vypatlanej debil“, bude dávno pryč.

Použité fotografie: 12x BMW AG a RajdlStudio.com