Dobře fungující brzdy by měly být základem každého auta. I proto se na ně zaměřují na STK, a pokud nejsou v pořádku, je nutná oprava. I když ale v pořádku jsou, neznamená to, že je umíme správně používat. Brzdění se jeví jako jednoduchý manévr, ale realita je taková, že mnoho řidičů dělá naprosto základní chyby.
Dlouhé pozvolné brzdění
K němu dochází vždy, když nezkušený nebo neznalý řidič jede z delšího kopce. V něm je samozřejmě třeba přibržďovat, ale ne tak, že je po celou dobu noha na brzdovém pedálu. Tento postup vede k tomu, že se brzdy až nadměrně zahřívají, což může způsobit mnoho problémů. Správná metoda je taková, že se brzdí vždy intenzivněji, v různých intervalech, díky čemuž mohou kotouče snadněji chladnout. Základ je také využívat takzvané brzdění motorem.
Stání na brzdě
Stačí stát na semaforech nebo u železničního přejezdu a je jasně vidět, kolika vozům svítí brzdová světla. Ta jasně ukazují, že řidič celou dobu stojí na brzdě. A nejsou to jenom desítky vteřin, ale klidně i minuty. Ani toto není správný postup. Pokud zastavíme na místě, kde se očekává delší čekání, je vhodné uvolnit brzdový pedál, a pokud potřebujeme auto zajistit, využijeme ruční brzdu.
Agresivní brzdění
Hlavně u agresivnějších řidičů je vidět tento známý nešvar. Jezdí takzvaně brzda/plyn. Své auto rozjedou a poté brzdí velmi prudce, doslova na poslední chvíli. Nejenom že hrozí riziko, že své auto neubrzdí. Je tu problém také s tím, že brzdy zbytečně příliš opotřebovávají. Vhodné je předvídat, na místo stání dojíždět a při zpomalování si pomáhat motorem.
Zpomalování pomocí ruční brzdy
Mnoho řidičů dělá také to, že při nutnosti efektivně zpomalit používá ruční brzdu, kterou zatahuje. Tento manévr však může být značně nebezpečný, jelikož málokdo odhadne míru brzdné síly. Výsledkem tak může být zablokování kol a auto jde do nebezpečného smyku. Při dobře fungujících brzdách není nutné ruční používat k čemukoliv jinému než k zajištění vozu po zaparkování.
Zdroj: https://www.tomorrowstechnician.com/top-10-brake-mistakes/