Ceny baterií klesly o 90 procent. Na cenách elektro aut to není vidět

Plug In 2783574 640

Hlavním argumentem, proč nekoupit elektromobil je jeho cena. Oproti spalovacímu motoru je stále o dost dražší. V tu chvíli lidé raději sáhnou po klasice než po elektrickém autě. To, co ho dělá tak drahým vozem, je samozřejmě akumulátor, který je jednou z nejvýraznějších nákladových položek. Nutno však říci, že ceny akumulátorů výrazně klesají.

Za necelých 10 let poklesla cena o téměř 90 procent

Když se objevila analýza Bloomberg New Energy Finance, mnoho lidí bylo překvapeno tím, jak výrazně poklesly ceny akumulátorů, které se používají v elektrických a hybridních vozech. Bylo to podstatně více, než se předpokládalo. Analýza porovnává ceny s rokem 2010 a říká jasnou věc. Ceny akumulátorů jsou nyní o 87 procent levnější, než byly. Za necelých 90 let zažila jejich cena opravdu strmý pád.

Mohlo by vás zajímat:  Některé nálepky na autech nejsou policií tolerovány

Ceny mají klesat i nadále

Analýza Bloomberg New Energy Finance vychází z celkem jednoduché metriky, kterou je takzvaná hodnota za 1 kWh. Ta by měla i nadále klesat. Za pouhých 5 let, tedy v roce 2024 by měla být pod úrovní 100 dolarů. To bylo v roce 2010 ještě něco zcela nepředstavitelného. A pád by měl rozhodně pokračovat. Analýza hledí i do budoucnosti 10 let vzdálené. Konkrétně do roku 2030. V tento rok by měly ceny akumulátorů klesnout až na částku téměř 60 amerických dolarů za jednu kWh. Nechme se překvapit, zda se analýza potvrdí, nebo zda se pokles cen zpomalí, či naopak zrychlí.

Mohlo by vás zajímat:  Dva roky práce a vznikl McLaren 720S vyrobený kompletně z Lega

Proč to na cenách aut není vidět?

Jak je možné, že i přes pokles cen akumulátorů o téměř 90 procent tak výrazně neklesají ceny elektromobilů? Je to jednoduché. Důvodem je dojezd a požadavek na to, aby byl co největší. Baterie v nich tak mají stále větší kapacitu, a to pochopitelně cenu stále drží na vysokých hodnotách. Tento stav je v podstatě začarovaným kruhem. I když cena za kWh výrazně klesá, lidé vyžadují baterie se stále vyšší kapacitou. Tedy pokud se nechceme vrátit na dojezdy běžné v roce 2010.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora