Česká republika má mnoho specifik, pokud jde o dálniční síť. Není mnoho evropských států, které by měly dálnice v tak neuspokojivém stavu, a to pokud jde o vozovku, ale hlavně pokud jde o celou síť dálnic. Ty se totiž v Česku zpravidla staví po několikakilometrových úsecích, které na sebe často bezprostředně nenavazují. A tak zatímco při jízdě v sousedním Německu je nevyužití dálnice prakticky vždycky nevýhodné, v České republice tomu tak být nemusí. A v některých situacích může být rozumné vyhnout se dálnicím také při cestě na letní dovolenou do Chorvatska nebo Itálie, dvou populárních destinací.
Online GPS navigace
Zejména v období letních dovolených a také častých uzavírek je vhodné jezdit podle navigace. Ale je třeba zvolit takovou, která má k dispozici online data o dopravní situaci. Díky tomu vás navigace nenechá tvrdnout v koloně, ať už na dálnici, nebo na některé z objízdných tras. Nemáte-li k dispozici aktuální informace o kolonách, zkuste alespoň naladit rádio pro řidiče, které by před případnými kolonami mohlo varovat také.
Jízda na spotřebu
Pokud nejsou ucpané, jsou dálnice nejbezpečnější a až na výjimky také nejrychlejší variantou. Ale vysoká rychlost na dálnici pochopitelně zvyšuje spotřebu. Pokud dáváte přednost úsporné jízdě, na komunikaci první třídy budete schopni snížit spotřebu i o patnáct procent. Rychlejší trasa po dálnici navíc nemusí být vždy ta nejkratší, což má na spotřebu auta pochopitelně také vliv.
Vliv na cenu auta
Spousta českých řidičů kupuje auto z druhé ruky a po několika letech ho znovu vrací na sekundární trh. Každý ujetý kilometr samozřejmě cenu auta snižuje. Delší, byť rychlejší trasa po dálnici v tomhle směru cenu nesrazí, pokud ji pojedete jednou za čas, ale volíte-li ji pravidelně, do ceny auta se pravděpodobně už po roce citelně promítne. V kombinaci se spáleným palivem může jít o slušné peníze.
Zdroj: https://lasti24.com/czech-highways-motorways/