Dříve směšné, dnes se stoupající hodnotou. O jakých vozech je řeč? – Představení první várky

Small Fiat 1785626 960 720[1]

Není to ještě tak dávno, co se mnoho lidí pousmálo nad tím, když některý z vozů z našeho výčtu viděli na silnici. Jedná se o vozy, které byly oblíbené (a vlastně i jediné) v minulosti. Nyní to může vypadat, že je jim konec v propadlišti dějin. Tak tomu ale není, jelikož stále řada exemplářů existuje. A nutno říci, že celkem zajímavě stoupají na ceně. To, čemu jsme se před pár lety ještě smáli, se může jevit jako celkem zajímavá investice.

Polski Fiat 126p

Jedno z prvních městských vozidel u nás. Dříve se tak tento model pochopitelně neoznačoval, ale podle dnešních měřítek by do této kategorie zaručeně spadl. Jedná se o skutečně velmi kompaktní auto. Pokud vám název Polski Fiat 126p nic konkrétního neříká, jistě budete vědět, když se zmíníme o přezdívce. Ta totiž je Maluch. A po jejím vyslovení už se každému vybaví auto, jehož výroba byla ukončena již před 18 lety. I když by se mohlo zdát, že po tomto voze ani pes neštěkne, opak je pravdou. Dnes se prodává za cenu okolo 70 000 Kč – v závislosti na roku výroby a na stavu. Očekává se, že vzhledem k poptávce by se cena za několik let mohla klidně i zdvojnásobit.

Wartburg 353

I tento vůz je jedním z těch, který budil pobavení. Má svůj typický design, který však na svou dobu nebyl úplně špatný. Co je však pro něho zcela typické, to je malý dvoutaktní motor. Na svou dobu však nebyl nic špatného. I to jsou důvody, proč se auto stávalo celkem populární. Vliv na to měla také cena a tak se Wartburg 353 stal osvědčeným lidovým vozem. A dnes? Už se pomalu dostává spíše do sbírek. Jeho cena momentálně začíná na sumě okolo 70 000 Kč. Odhady do budoucna mluví o jejím zdvojnásobení. A některé velmi pozitivní odhady dokonce o tom, že by se mohla i ztrojnásobit.

Mohlo by vás zajímat:  Ford přichází s novou verzí Focusu

Lada 1200

Velký konkurent pro výše zmínění Wartburg. Tím je Lada 1200, která byla přezdívána jako Žigul. Dalo by se říci, že právě daná dvojice aut patřila mezi velmi populární. Mimo jiné i proto, že měly celkem podobný design. U nás se však jednalo o celkem nedostatkové zboží. V jiných zemích však s dodávkou většinou nebyl. Vyrobeno bylo téměř 3 miliony kusů. Obrovská většina z nich je však už zlikvidována. I to má vliv na to, že pořizovací cena je dnes na částce okolo 70 tisících korunách. Odhady toho, kam až by mohla vyrůst, jsou podobné, jako je tomu u výše zmíněného konkurenta. Mluvíme zde o dvojnásobku, při optimistickém odhadu až o trojnásobku.

Škoda 120 L

Tento vůz zná zcela jistě každý. Ve své době se jednalo o jede z typických a populárních vozů, který po našich sinicích jezdil. Dost možná si ještě vzpomenete na to, kdo ve vašem okolí toto auto měl. Škoda 120 L se zkrátka a jednoduše stala ve své době typický českým vozem. Samozřejmostí je, že své mouchy měla – ale který automobil té doby je neměl. I dnes se může lehce stát, že a silnicích potkáte nějakého dědečka s babičkou, kteří jednou právě v tomto voze. Jinak ale už moc k vidění není. Když ho někdo má, tak hlavně za účelem uchování do budoucna. Aktuální ceny se pohybují kolem 80 000 Kč. Předpokládá se, že hodnota by mohla stoupat. Vzhledem ke stále velké popularitě ne však tolik, jako u jiných vozidel. Dvojnásobné zhodnocení ceny považujte spíše za pozitivní budou odhad, než za jistotu.

Mohlo by vás zajímat:  Průměrné ojeté auto se prodává za 230 tisíc. Je to víc, než stojí nový vůz

BMW řady 3 E30

Tady už se dostáváme do segmentu novějších a luxusnějších vozidel. Model BMW řady 3 E30 není zase až tak starý. Začal se sice vyrábět už v roce 1982, ale poslední auto sjelo z výrobních linek v roce 1994. Mnoho lidí tomuto vozu rozhodně neodolalo. Jak proto, že to bylo BMW – tedy symbol kvality, stylu a luxusu, tak i proto, že vůz byl celkem výkonný a také komfortní. To vše dohromady z něho dělalo volbu, které movitější zákazníci neodolali. A ti ostatní prohledávali bazary a inzerci. A jak je to s vozem dnes? Na silicích ho určitě ještě potkáte. Přichází však ideální čas k tomu, se o něho začít více starat. Aktuálně se prodává za ceny startující na 100 000 Kč. A jaký je odhad zhodnocení do budoucna? Záleží na provedené. Pokud jde o kupé, tak bychom mohli mluvit o zhodnocení zhruba dvojnásobném. Když však koupí méně běžný kabriolet, může zhodnocení dosáhnout dost možná i tří nebo i čtyř násobné hodnoty.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Auto vyhrála velký tendr Ministerstva financí, první vozy budou odběratelům předány ještě letos

Peugeot 205 GTi

Pokud jde o klasický model Peugeot 205, tak musíme říci, že se jednalo o celkem populární vůz, u kterého se však zatím neočekává, že by se mohl v budoucnu něčím vymykat a tak by se jednalo o dobrý investiční kousek. To v případě modelu Peugeot 205 GTi je to přece jenom jiné. Ostrá verze klasického modelu patřila mezi úplně první, které bylo možné označit slovem hot-hatch, které je dnes v portfoliu automobilek tolik používáno. Kombinace malého a lehkého vozu spolu se silným motorem se stala něčím, po čem toužil každý mladý řidič. Dnes už se počet vozů tenčí. Je to dáno také tím, že řada modelů prošla úpravou amatérských tunerů. A co si budeme povídat, ti autu příliš neprospěli a udělali více škody, než parády. To vše dohromady znamená, že auto se dnes prodává za cenu okolo 120 tisíc korun. A jak to má být za pár let? Hodnota by mohla vzrůst určitě minimálně o polovinu.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora