Moderní auta jsou už víc počítače než mechanické stroje, které znali naši otcové a dědové. A které si díky jejich jednoduché mechanické konstrukci dokázali ti šikovnější i na koleně opravit, když na to přišlo. Další léty osvědčený prvek, který neodolal trendu elektronizace, je ruční brzda. Ta klasická většinou fungovala spolehlivě po celou dobu života vozu, pokud ji tedy řidič nešetrným zacházením nedokázal zadřít. Její moderní elektronická alternativa se s ní nemůže srovnávat, a tak nezbývá než doufat, že automobilky tenhle krok špatným směrem odhalí a budou mít dost sebereflexe na to, aby se vrátily zpátky k osvědčené metodě. Jaké jsou nevýhody elektronické brzdy?
Drahá údržba
Hned prvním bodem vytahujeme těžký kalibr. Elektronická ruční brzda je drahá. A to nejen jako komponenta nového vozu, je také drahá na údržbu. Stejně jako jiné elektronické prvky i tato brzda potřebuje pravidelnou odbornou diagnostiku, což je služba, u které se nutně budete muset plácnout přes kapsu. A pokud bude s brzdou něco v nepořádku, což je u elektronické verze mnohem pravděpodobnější než u klasické mechanické, oprava vás také vyjde o poznání dráž.
Není praktická
Klasická ruční brzda je velmi jednoduchá na ovládání a zkušený řidič si s ní dokáže užít i spoustu zábavy, například při smykování na mokrém nebo zasněženém terénu. Teď máme pochopitelně na mysli záměrný smyk, nikoli ten, do kterého se nečekaně dostanete při jízdě. Ale i v takovém případě mohla ruční brzda pomoci. Elektronická varianta nic takového nenabízí.
Porucha není poznat
Pokud se náhodou stalo, že se na mechanické ruční brzdě něco porouchalo, odhalit defekt bylo obvykle velmi snadné. U elektronické brzdy ale pouze stisknete tlačítko, někdy dokonce jen virtuální na dotykové obrazovce, a nemáte žádnou zpětnou vazbu, že něco není v pořádku. Tedy až do chvíle, kdy se vůz nečekaně rozjede, když nemá. To už je ale většinou pozdě.
Zdroj: https://sdtbrakes.com/en/blog/noticias/electric-parking-brake-advantages-and-disadvantages