Evropské prodeje – jaké značky dominují v kterých zemích? 2. část

Map 1804891 960 720[2]

V první části našeho článku jsme se podívali do největších a také nejznámějších zemí Evropy. Mnoho dalších už se do našeho přehledu nevyšlo, a tak je zde druhá část textu, kde se podíváme na zbývající evropské země a na to, jako automobilky jsou nejoblíbenější právě v nich.

Belgie

Země, kterou si mnozí představí jako ráj milovníků sladkého a čokoládového. Kdo zapátrá na mapě a Belgii najde, může už pomalu ale jistě tušit, které že to bude auto, u které bude v této zemi dominovat. Mimo jiné i z toho důvodu, že Belgie žádnou větší automobilku nemá – ale řada okolních zde své vozy vyrábí. A která vyhrává? Je to Volkswagen. Dominujícím modelem je stejně jako v zemích z první části článku model Golf.

Dánsko

I zde se dá jenom velmi těžko odhadovat, která automobilka bude dominovat. Podobně jako u řady jiných případů, i zde má roli hlavně poloha země. Když se podíváte na mapu, lze svůj výběr možností celkem zúžit. Dlouho vás ale napínat nebudeme a zmíníme, že tou automobilkou, která zde vyhrává, je Peugeot. Když jde i o konkrétní model, jedná se o Peugeot 208. Tedy opět další důkaz toho, že směrem na západ je zájem o vozy hlavně menší.

Estonsko

Nejde o žádnou velkou zemi, čemuž odpovídají i prodeje automobilů. Pokud jste vlastenci, můžete si zajásat, protože tou automobilkou, které se zde podařilo prodat nejvíce vozů, byla Škoda. A to konkrétně v podobě modelu Octavia. Když máme charakterizovat zájem o auta v této malé zemi, nejlépe to řekne jedno číslo. Octavií se zde prodalo jenom lehce přes 350 kusů. Jen pro zajímavost, u nás se jedná o číslo překračující počet 9 500.

Finsko

Severská země, u které by se dost možná očekávalo, že místní obyvatelé sáhnou jenom nedaleko, po jedné z osvědčených automobilek. Jak ale ukazuje vítěz letošního roku, nestalo se tak. Ve Finsku totiž jasně dominuje Škoda. Jak už je klasikou i ve většině jiných zemí, ani zde není zájem spojený s jiným modelem,  než je Octavia.

Chorvatsko

Také si pamatujete na chvíli, kdy jste byli poprvé v Chorvatsku a viděli jste zde vůz značky Škoda, který byl místní značky? Tato situace už dávno není tak výjimečná. A letošní léto to vypadá, že ani nebude. V této oblíbené destinaci pro dovolenou totiž vyhrála právě Škodovka, a to pochopitelně jak jinak, než s Octavií. Že by to snad bylo proto, že jsou Češi častými návštěvníky, a tak chtějí Chorvati zabrnkat na vlasteneckou notu a přilákat jich více? Kdo ví.

Mohlo by vás zajímat:  Dýchat ve voze čerstvý vzduch lze snadno. Řada řidičů ale neumí ovládat jedno obyčejné tlačítko

Irsko

Jestliže se podíváme na historické statistiky, musíme říci, že zde po dlouhé době nastala změna. Zatímco dříve zde byl dominující automobilkou, celkem překvapivě, korejský Hyundai, nyní tomu tak není. Letos nejvíce zaujala automobilka Nissan. A to s modelem Qashqaii. Když se ještě ohlédneme do minulosti, tak v případě Korejce se jednalo o Tucson. A co to potvrzuje? Že Irové si podle všeho potrpí na velká auta.

Litva

Menší země, o které můžeme říci, že tomu odpovídá i velikost vozu, který zde aktuálně dominuje. Nejprve ale hezky popořádku, jelikož tou automobilkou, které se zde daří nejvíce, je Fiat. A jelikož jsme naznačili, že se místním líbí hlavně malé vozy, už se dá poměrně dobře tušit, jaké konktrétně to budou. Tím, o který je zájem největší, je model Fiat 500. Druhým který je v podstatě hned v závěsu, je model Fiat 500X.

Lotyšsko

V přehledu malých zemí budeme pokračovat. Prodeje zde rozhodně nijak výrazně netrhají rekordy, a tak v podstatě stačí zaujmout jenom pár stovek lidí, a vítězství je na dosah. Letos se z něho může těšit Volkswagen, kterému se zde nejvíce dařilo s modelem Golf. A že se naše informace o prodejnosti zakládají na pravdě, to jasně potvrzuje fakt, že v Lotyšsku se tohoto vozu prodalo lehce nad 300 kusů. Tato země vzhledem k daným prodejům a tomu, s jakým číslem lze vyhrát, obvykle nepatří do skupiny těch, kterými by se automobilka nutně chlubila. Na druhou stranu je dobré, když si těch pár lidí jde pro nové auto, a je to v tomto případě právě osvědčený Golf.

Lucembursko

Konečně nějaká změna. Tedy pokud jde o to, že mluvíme o malé zemi, ale zároveň o faktech, že zájem o vozy dominující automobilky je celkem velký. A to proto, že atakuje tisíc prodaných kusů. Podobně jako v zemi předchozí, i v Lucembursku se nejvíce daří německému Volkswagenu. Nejoblíbenějším modelem je menší, praktický a osvědčený Golf. Na druhém místě je však auto v podstatě diametrálně odlišné, jelikož zde mluvíme o nepřehlédnutelném modelu Tiguan. Daná kombinace však není úplně neobvyklá, jelikož pokud jste četli pozorně, tak jste se setkali s podobnou kombinací, kdy byl největší zájem spíše o kompaktní malé auto, a dále zase o SUV. A vlastně o nic mezi tím.

Mohlo by vás zajímat:  Povinnost zimní výbavy mnozí šikovně obcházejí. Nejvíce ale škodí sami sobě

Maďarsko

Tady se pro někoho dost možná objevuje celkem zajímavé překvapení. A to proto, že v této zemi zcela jasně dominuje automobilka Suzuki. Konkrétně potom s modelem, kterým je Vitara. Také se nad tím podivujete? Svůj důvod to ale přece jenom má. V Maďarsku je totiž továrna této automobilky, kde se právě tento vůz vyrábí. Takže někteří k němu mají celkem logicky velký vztah, a jiné to k němu mají poměrně blízko. Pokud by tomu tak nebylo, jenom těžko by tato automobilka vyhrála. Už proto, je to spojeno v podstatě s nelogičností, když vezmeme v potaz to, kde má Suzuki své kořeny.

Nizozemsko

Země, kterou charakterizují tulipány, charakterizuj ji větrné mlýny, stejně jako například marihuana. A jak s ohledem na loňský výsledky, tak s ohledem na ty letošní je třeba říci i to, že zemi budou dost možná charakterizovat také malá auta. Nebo i to, že vkus Holanďanů se rok od roku mění. Loni to byl Renault Clio, o který byl největší zájem. V letošním roce je tomu jinak, jelikož to jasně dominuje Volkswagen Polo. Automobilka je jiná, ale důraz na menší provedení aut zůstává. Podobně jako v řadě okolních zemí.

Norsko

Tady se objevuje jedno skutečně velké překvapení. Pokud se podíváme na tuto zemi z hlediska automobilového trhu blíže, je podstatně unikátní. Lehce napovíme už tím, že se zde na prvním místě umístila automobilka Nissan. A to konkrétně model Leaf. Proč právě ten? Jelikož se jedná o elektromobil, které jsou v Norsku výrazně podporovány. A tak je jasné, že dominuje automobilka, které nabídne ten nejlepší. Nejde ale o jediný, o který je zájem. Poměrně masivně stoupla poptávka třeba i po modelu BMW i3. Elektřina zde tedy hraje při výběru automobilu hlavní roli. I proto se v následujících letech nijak výrazně neočekává, že by zde mohl dominovat automobil s benzinovým, nebo naftovým motorem. To už by musel být opravdu unikát.

Rumunsko

Tady může být váš tip poměrně jasný. A zaručeně se nespletete. Dominující automobilkou je zde Dacia. Je to jak proto, že právě Rumunsko je její domovina, tak i proto, že se jedná o jednu z automobilek, která nabídne nejlevnější vozy na trhu. Je sice pravdou, že pokud jde o výbavu, materiálové zpracování nebo další parametry, tak na tom není úplně nejlépe, ale na běžné jízdy a přejezdy plně dostačuje. Cena je v této zemi i poměrně rozhodujícím faktorem, a tak jasně dominuje model Logan. Na druhém místě se však objevil model přece jenom o něco lepší, a to Duster.

Mohlo by vás zajímat:  3 nejčastější přestupky, za které vám policie naúčtuje trestné body

Slovinsko

Pozor – neplést s našimi sousedy. Jak proto, že obě země leží jinde, tak samozřejmě i proto, že v obou z nich je zájem o vozy rozdílný. Když se podíváme na zemi, která je častým průjezdním a drahým bodem při cestě do Chorvatska, tak zde dominují vozy Renault. Tím modelem, o který byl největší možný zájem, je Clio.

Švédsko

Tady je to snad jasné i tomu, kdo automobilový svět nijak výrazně nesleduje. Když se Řekne Švédsko, tak se lidem vybaví dvě věci. Těm, kteří se zajímají o oblast bydlení, se před očima zjeví logo Ikea. Ti, kteří se zajímají spíše o auta, budou mít před očima znak Volvo. Automobilku, které se letos dařilo po celém světě. A právě v domovském Švédsku se stala variantou, o kterou byl největší zájem. Nejvíce šel na odbyt model označený jako XC60. Hned za ním skončila v závěsu dvojice S90 a V90.

Turecko

Země, která je zajímavá hlavně tím, že leží jak v Evropě, tak i v Asii. A jelikož má svou evropskou část, tak bychom na její zařazení do našeho přehledu zapomínat rozhodně neměli. Jaké vozy v této poměrně zajímavé zemi, alespoň pokud jde o kulturu, dominují? Jsou to vozy Fiat. Není to proto, že z Itálie to přece jenom není do Turecka zase až tak daleko. Ten první důvod je velmi podobný, jako v případě výše zmíněného Maďarska. Turecko je totiž zemí, kde má Fiat také své továrny a vozy se zde celkem ve velkém měříku vyrábí. A jak ukazují statistiky, mnoho z nich zde také už nadobro zůstane.

Švýcarsko

Poslední země, která v našem přehledu chyběla. Dominuje ve výrobě nožů, čokolády, sýrů, nebo hodinek. Co ale neumí, to je výroba aut. A protože země je známá tím, že místní lidé hledají primárně kvalitu, dost možná v této zemi dominuje Škoda. Je pravdou, že za kvalitní vozy je nutné si v porovnání s konkurencí připlatit, ale na druhou stranu toto nutně není to, co by mohlo Švýcary nějak výrazně trápit. S který model je tím, o kterém je možné říci, že jasně vede? Už to bude pravděpodobně folklor, ale jedná se opět o Octavii.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora