F1 2015 – VC Austrálie

První závody 66. sezony MS formule 1 je minulostí. A pokud je někdo, kdo usnul po loňském finále v Abú Dhabí a probudil se až dnes v šest hodin ráno, musí si připadat, že se vlastně nic moc nezměnilo. Mercedes v tandemu Hamilton – Rosberg dominoval celému závodnímu víkendu a největším vzrušením zřejmě byla již včerejší kvalifikace, potažmo dnešní předstartovní procedura.

Jak asi tušíte, včerejší kvalifikační jízdy zcela ovládl Mercedes, který s obrovským náskokem obsadil první řadu. S trochou nadsázky by se dal rozdíl ve výkonnosti Mercedesů a třetího Massy, potažmo čtvrtého Vettela, vyjádřit tak, že oni by měli stát někde na úrovni začátku boxové zdi. Kromě již zmíněného Vettela včera příjemně překvapil Felipe Nasr se Sauberem, jenž jen těsně nepostoupil do třetí části kvalifikace, a oba mladíci Toro Rosso – Carlos Sainz Jr. a Max Verstappen. První obsadil osomou pozici, druhý po jezdecké chybě dvanáctou. Zcela vyhořel McLaren, jehož pohonné jednotky Honda budou muset ještě hodně dohánět, aby mohly bojovat alespoň o body. Celkově tak kvalifikace skončila následovně – Hamilton, Rosber, Massa, Vettel, Räikkönen, Bottas, Ricciardo, Sainz, Grosjean, Maldonado, Nasr, Verstappen, Kvyat, Hülkenberg, Pérez, Ericsson, Button, Magnussen.

Startovní pole však dnes v šest hodin ráno jako by zelo prázdnotou. Kvůli bolestem zad nenastoupil na startovní rošt Valtteri Bottas, ještě před ustavením se na pozici lidově řečeno odešel motor Daniilu Kvyatovi a Kevinu Magnussenovi. Odstartovalo tak jen 15 monopostů. Nejvíce se pořadí měnilo právě po zhasnutí červených světel – Mercedesy si pohlídaly své pozice, Massa před sebe Vettela nepustil, ale Räikkönen dostal ránu od Sainze, pak se ještě lehce srazil se skvěle startujícím Nasrem a jako následný důsledek boural i Pastor Maldonado. Z důvodu jeho nehody vyjel na trať Mercedes-AMG GT S s Berndem Mayländerem za volantem. Ještě na konci prvního kola zajel do boxů a následně odstoupil i druhý Lotus Romaina Grosjeana, respektive Sauber Marcuse Ericssona, který však mohl pokračovat.

Mohlo by vás zajímat:  Opel Adam R2 Rally bude představen v Ženevě

Po zajetí bezpečnostního vozu se jezdci seřadili v pořadí Hamilton, Rosberg, Massa, Vettel, Sainz, Nasr, Ricciardo, Räikkönen, Verstappen, Hülkenberg, Pérez, Button a Ericsson. Pérez navíc musel pustit švédského pilota před sebe, protože jej předjel v průběhu Safety car fáze. To mimo jiné také znamenalo pustit před sebe trápícího se Buttona, který jel mezi oběma piloty. Výrazná dramata se neděla vepředu až na propadajícího se Sainze – hned po restartu jej předjel další debutant Nasr, později si na něj vyšlápl také Ricciardo a Räikkönen. Toto se stalo do zhruba 11. kola a od té chvíle o zábavu starala vlastně pouze dvojice Button Pérez na posledních dvou místech, kde došlo k několika soubojům a nakonec i hodinám mexického pilota.

Nudu v Albert Parku trošku pročesaly první zastávky v boxech, které načal v 17. kole Kimi Räikkönen a ne zrovna šťastně – jeho mechanici měli problém se zadním levým kolem a Fin tak strávil v boxech víc času, než by potřeboval. Po výjezdu z pit lane se zařadil před dvojici Button, který do sluchátek dostával průběžně zprávy o tom, že už jede jen třináct pilotů a že body nejsou daleko, Pérez. 22. kolo znamenalo zastávku také pro třetího Massu, na dálku bojujícího o stupně vítězů s Vettelem. A protože se provedení zastávky nepovedlo podle představ, dokázal se Vettel dostat v 25. kole před Brazilce. Ve stejném okruhu měl u svých mechaniků problém i Carlos Sainz Jr., povedlo se mu nicméně s větší časovou ztrátou vyjet zpět na trať. Za další dvě kola už měly oba Mercedesy svou jedinou zastávku za sebou a bezpečně kroužily v pořadí Hamilton Rosberg za sebou na prvním, respektive druhém místě.

V polovině závodu bylo pořadí Hamilton, Rosberg, Vettel, Massa, Räikkönen. Ve 32. kole zajel ke svému prvnímu ostrému pit stopu v životě Max Verstappen, o dvě kole později už však kvůli problémům s motorem v závodě nepokračoval a v Albert Parku kroužilo jen 12 monopostů! To trvalo jen do 42. kola, kdy se podruhé u svých mechaniků objevil Kimi Räikkönen, po opakujících se problémech s nedotaženým levým zadním kolem však skončil hned ve třetí zatáčce okruhu. Slova inženýra Jensona Buttona o bodech tedy nebyla tak lichá. Na páté místo se posunul výborně jedoucí Felipe Nasr se Sauberem, na něhož dotíral Daniel Ricciardo s Red Bullem. Sedmé místo „okupoval“ Nico Hülkenberg s Force Indií, osmý jezdil Sainz, devátý Ericsson a desátý Pérez. 

Mohlo by vás zajímat:  MG představilo ostrý koncept hatchbacku 3

Pokud pomineme výměnu Ericsson – Sainz, tak až do 58. okruhu a tedy cíle se již pořadí nezměnilo. Ricciardo sice na chvíli stahoval Nasra, ten však své místo uhájil stejně jako Vettel před Massou. Rosberg se k nějakému náznaku útoku na Hamiltona ani nedostal. Mercedes tedy stylem start – cíl vyhrál jeden z nejnudnějších úvodních závodů formule 1, třetí dojel k radosti Ferrai Sebastian Vettel, čtvrtý Felipe Massa a pátý nováček Felipe Nasr na Sauberu. Ten tak hned při svém debutu zaujal koncentrovaným výkonem, kdy v průběhu závodu neudělal jedinou chybu a dovezl Sauberu deset bodů – vůbec první body od sezony 2013. Čtyři bodíky za osmé místo přidal ještě Marcus Ericsson, švýcarská stáj tak alespoň na chvíli dala zapomenout na soudní spor s Giedem Van der Gardem o závodní sedačku.

Výsledky VC Austrálie 2015

1. Lewis Hamilton Mercedes 01:31:54.067
2. Nico Rosberg Mercedes + 1.360 s
3. Sebastian Vettel Ferrari + 34.523 s
4. Felipe Massa Williams + 38.196 s
5. Felipe Nasr Sauber + 01:35.149 s
6. Daniel Ricciardo Red Bull + 1 kolo
7. Nico Hülkenberg Force India + 1 kolo
8. Marcus Ericsson Sauber + 1 kolo
9. Carlos Sainz Jr. Toro Rosso + 1 kolo
10. Sergio Pérez Force India + 1 kolo
11. Jenson Button McLaren + 2 kola
DNF Kimi Räikkönen Ferrari Kolo
DNF Max Verstappen Toro Rosso Motor
DNF Romain Grosjean Lotus Technika
DNF Pastor Maldonado Lotus Nehoda
DNF Daniil Kvyat Red Bull Neodstartoval
DNF Kevin Magnussen McLaren Neodstartoval
DNF Valtteri Bottas Williams Neodstartoval


Další závod se jede za dva týdny v Malajsii.

Zdroj: formula1.com