Americká automobilka Fisker, založená původem dánským designérem a podnikatelem Henrikem Fiskerem, se v posledních letech zmítá ve značných problémech. Do popředí zájemců o její koupi se nyní zařadila německá firma Fritz Nol AG.
Automobilka Fisker stihla do výroby dotáhnout pouze jediný model – hybridní sedan Karma. Poté se na výrobce začaly valit problémy jeden za druhým. Během hurikánu Sandy byl zničen značný počet neprodaných a nepojištěných vozů, zbankrotoval dodavatel baterií, odešel zakladatel Henrik Fisker, byla propuštěna většina zaměstnanců a složitá je situace také s financemi. To vše vyústilo v situaci, kdy automobilka již přes rok nevyrobila jediný exemplář modelu Karma a stojí na samotné hranici existence.
Mezi zájemce o problémovou automobilku patří mimo jiné pravý americký petrolhead Bob Lutz, čínský BAIC nebo samotný zakladatel Henrik Fisker. Největší šanci má však v současnosti německá společnost Fritz Nol AG, která za značku nabídla 25 milionů dolarů. Němci americké vládě již také poslali návrh plánu, jak automobilku Fisker vrátit mezi funkční výrobce.
A co plány firmy Fritz Nol AG obsahují? Především splacení státní půjčky ve výši téměř 200 milionů dolarů, převedení výroby modelu Karma z Finska do USA, nalezení nového dodavatele baterií, začátek produkce 2.500 kusů modelu Karma ročně a následné uvedení odvozených variant Surf a Sunset (kombi a kabrio). V plánech se z finančních důvodů údajně nepočítá s produkční podobou levnějšího modelu Atlantic.
Nevíme, zda prodej Fiskeru firmě Fritz Nol AG nakonec projde, ale doufáme, že se co nejdříve značka znovu rozjede. Byla by škoda, aby zmizela z povrchu zemského. A malá prosba na závěr – pokud někdo Fisker koupí, natáhnětě do jeho vedení zpátky zakladatele Henrika. Bez něj by to nebylo ono!
Zdroj: AutoBild, De Telegraaf, Green Car Reports