Historie Aero Minor

Je vlastně s podivem, že Minor se prodával pod značkou Aero. Původně byl totiž za války vyvinut ve firmě Jawa jako Minor II. Měl navázat na předválečný model této automobilky. Už těsně po válce ale bylo rozhodnuto, že firma Jawa nesmí nadále vyrábět automobily, a tak se projekt přesunul k automobilce Aero.

I v dílnách Aero se za války pracovalo na vývoji automobilů s motorem vpředu a pohonem zadních kol, které nesly názvy PonyRecord. Na typ Pony měli dokonce v Aerovce řadu objednávek, ale firma se musela pustit do projektu Minor. Podvozek a poháněcí ústrojí ovšem měla automobilce dodávat firma Motorlet, kdysi známá pod značkou Walter.

Výroba typu Minor začala v roce 1946. Malý dvouválcový vůz se stal i zajímavým exportním artiklem. Za ohlas v zahraničí se jistě zasloužil i novinář a spisovatel František Alexander Elstner, který se svou rodinou v tomto voze během 64 dnů dojel z Prahy do Cotonou u Guinejského zálivu v rovníkové Africe a zase zpátky. Cesta vedoucí dvakrát přes poušť Sahara měřila 4797 km a zahraniční tisk spolehlivost vozu velmi zaujala.

Už v roce 1948  se výrobilo 4430 kusů a většina z nich se vyvážela do zemí Beneluxu, Dánska, Rakouska a Švýcarska. Část produkce se exportovalo až do Jižní Ameriky. Nad 4 tisíce vozů se vyrobilo i v následujících dvou letech, ale už v únoru 1951 byla výroba ukončena rozhodnutím státních orgánů. Během krátké doby vzniklo více než 14 tisíc vozů.

Hlavním vyráběným typem byl dvoudveřový čtyřmístný vůz se splývavou zádí. Od jara 1947 se vyráběl dvoumístný roadster vyráběný automobilkou Aero, o půl roku později začala verzi kabriolet produkovat karosárna Sodomka. Dalšími karosářskými verzemi byl kombík STWdodávka, které nejprve měly na zády vystouplou dřevěnou kostru a později se vyráběly jako zaplechované. jinak celou karoserii tvořila dřevěná kostra s povrchovými plechovými panely. Různé karoserie vznikaly i v zahraničí, kam se občas dodávaly jen podvozky s motorem. Karoserie byla umístěna na páteřovém rámu. K pohonu sloužil dvoudobý řadový dvouválec o objemu 615 ccm s výkonem 14.5 kW. Převodovka byla čtyřstupňová. Rozvor byl 2300 mm, rozchod 1120 mm. Vnější rozměry karoserií se pochopitelně lišily, základní model byl dlouhý 4040 mm, široký 1420 mm a vysoký 1460 mm.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Octavia 985 (702)

Foto: Autowp, Auto-Praga-Grmela, Auto-veteran, Carsfotodb, Jawamania, Aero-ig, Worldcarslist, Flickr, Auta5p, Automobilrevue

Komentáře