Je jich stále více, přesto na nich neumíme jezdit. Pro některé řidiče je kruhový objezd noční můrou

Roundabout 3770663 1280

Mnoho velkých, nepřehledných i nebezpečných křižovatek nahradily kruhové objezdy. Najdeme je téměř všude, ve městech i mimo města. I když mají své klady, je třeba připomenout, že se k nim váže ni řada negativ. Hlavně ve chvíli, kdy se k nim blíží řidič, pro kterého jsou něčím novým a který úplně přesně neví, jak by se měl na kruhovém objezdu chovat. Společně se tak podíváme na výpis hlavních prohřešků, které mohou plynout z neznalosti, arogance, ale i nepozornosti. Pro mnohé se tak může stát průjezd kruhovým objezdem noční můrou a v mnoha případech na chování řidičů doplatí i ostatní. Podívejme se na nejčastější chyby, kterých se řidiči na kruhových objezdech dopouštějí. Možná budete překvapeni, kolik jich je.

Mohlo by vás zajímat:  Násilným protlačováním elektromobilů dělá EU ekologii medvědí služby. Výsledné scénáře mohou být katastrofou

Dávání přednosti

Jednou z velkých chyb, kterých se řidiči na kruhovém objezdu dopouštějí, je špatné dávání přednosti. Řidiči si často neuvědomují, že ti, kteří jedou po kruhovém objezdu mají přednost před těmi, kteří se na kruhový objezd teprve chystají. Často tak na něj najedou, aniž by dali přednost motoristovi, který po něm už jede. Jde o velmi velkou a závažnou chybu, která může způsobit celou řadu nepříjemností souvisejících se vznikem dopravních nehod. Buďte tedy zodpovědní a dávejte správně přednost při vjezdu na kruhový objezd.

Mohlo by vás zajímat:  Čtyřicet let starý VW Golf voní novotou. Majitel s ním nejezdil, teď ho prodává

Zdroj obrázku: Pixabay

Dávání blinkru při najíždění

Velkou chybou, kterou řidiči na kruhovém objezdu dělají, je dávání blinkru při najíždění na kruhový objezd. Zde je třeba uvést, že obecně by se blinkr dávat samozřejmě neměl. Je však mezi řidiči jedno nepsané pravidlo, že se dává ve chvíli, kdy je v plánu z kruhového objezdu sjíždět nejbližším výjezdem. Zákon hovoří v tom smyslu, že by se znamení o změně směru jízdy dávat při nájezdu nemělo. Určitá nepsaná pravidla však fungují tak, že kdo sjíždí prvním výjezdem, blinkr dává a tím přispívá k lepší plynulosti provozu. Zvážení necháme na vás.

Dodejme také to, že jsou země, kde se naopak při vjezdu na kruhový objezd bliká. V nich může být velkou chybou blinkr nepoužít. A nemusíme jezdit daleko. Příkladem je třeba Itálie, kde se dokonce při vjezdu bliká levým blinkrem. Takže buďte na pozoru a své blikání při vjezdu vyhodnoťte podle toho, v jaké zemi jste, jaké jsou zde zákony, ale i podle toho, co chcete následně dělat.

Průjezd kruhovým objezdem

Další velkou chybou je chybné střídání pruhů při jízdě na kruhovém objezdu a špatné blikání levým blinkrem při průjezdu. Jistě víte, že existují velké kruhové objezdy, na kterých jsou dva nebo více pruhů. A právě tady se velmi často objevují problémy spojené s jízdou na kruhovém objezdu. Při jízdě po takovém objezdu je samozřejmě možné měnit jízdní pruhy, nicméně vždy je k tomu zapotřebí blinkr, který ostatní řidiče upozorní. Problém může nastat v případě, kdy jsou na vjezdu i výjezdu dva pruhy. Mnoho řidičů vjedou na objezd v levém a vyjíždí v pravém, aniž by během průjezdu viditelně změnili jízdu, což je chyba.

Zdroj obrázku: Pixabay

Nedávání blinkrů

Nedávání blinkrů je na kruhovém objezdu obecně velmi častou chybou. Mnoho řidičů kruhový objezd projedou, aniž by dali jediný blinkr, a bohužel takových řidičů stále přibývá. Děje se to zejména ve chvíli, kdy  v něm v tu chvíli nikdo nejede. Mnoho z nich se hájí tím, že je to v tu chvíli zbytečné. Rozhodně není! Pokud by to řidič dělal pravidelně, mohl by si na to zvyknout a potom ho přestane dávat úplně. Dodržujte proto pravidla dávání blinkrů.

Blinkr při výjezdu

Častou chybou je nedávání blinkru při vyjíždění z kruhového objezdu. Vůz, který jede za vámi totiž dostane jasný signál, že chcete objezd opustit. Když ho nedáte a přesto odbočíte, můžete ho pěkně zmást a přimět k rychlému brzdění nebo reakci se zpožděním, což by mohlo mít katastrofální důsledky.

Zdroj obrázku: Pixabay

Nájezd na ucpaný objezd

Hodně častou chybou, zejména ve velkých městech, kde jsou kruhové objezdy poměrně časté a provoz na nich velmi frekventovaný, je najíždění na objezd, když je ucpaný. Řidiči mají tendenci se na objezd dostat stůj, co stůj a mnohdy nehledí na ostatní. Neuvědomují si však, že svým nezodpovědným chováním mohou způsobit řadu nepříjemností. Tím, jak horlivě chtějí objezd absolvovat, se akorát tak zbrzdí. Buďte tedy pozorní a komunikujte s ostatními řidiči a počkejte, než se uvolní místo. Kruhových objezdů stále přibývá, a proto je nutné se na nich naučit jezdit a vyvarovat se zbytečných chyb.

Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora