Jízdní režimy nastavujeme často nesmyslně a neuvědomujeme si, na co všechno mají vliv

Automatic Gear Lever Inside New Car Top View

Kdo vlastní automobil s automatickou převodovkou, má obvykle k dispozici i volič jízdních režimů. Tlačítko nebo přepínač, pomocí kterého lze nastavit, jak se bude auto v různých situacích chovat. Základem většiny vozů jsou tři režimy, a to ekonomický (nebo ekologický), normální (nebo komfortní) a sportovní. Ne každý ale ví, v jakých podmínkách a kdy který režim využít.

Eko režim

Jeden z režimů, který ne každý preferuje. Především proto, že auto je nastaveno tak, že se otáčky drží spíše na dolním limitu, plynový pedál reaguje pomaleji a není nic výjimečného, že může být částečně omezen i výkon motoru – častá věc především u elektromobilů. Řada lidí tento režim zapíná například na dálnici, kdy jede souvislým, stále stejným tempem. V takovém případě ale tento režim ztrácí své výhody. Dané otáčky jsou stále stejné, rychlostní stupeň také a rychlost udržuje tempomat. Při takové jízdě z hlediska úspor není rozdíl mezi ekonomickým, ekologickým a sportovním režimem.

Mohlo by vás zajímat:  Ženy za volantem jsou v mnoha ohledech lepší. V tomhle strčí muže do kapsy

Normální režim

V mnoha vozech se jedná o základní, standardně nastavený režim ve chvíli, kdy nastartujeme. Pro běžnou jízdu je plně dostačující. Ne vždy ale může být vyhovující ve chvíli, kdy máme plně naložené auto pasažéry a zavazadly. V takovém případě potřebujeme, aby byl vůz trochu živější. V normálním jízdním režimu se může chovat spíše líněji, zatímco v tom sportovním i přes plné obsazení nabídne stále potřebný odpich nebo zrychlení. Samozřejmě vždy s ohledem na výkon motoru.

Zdroj obrázku: Freepik

Sportovní režim

Je skvělou volbou například na okreskách, pokud si chceme užít trochu živější jízdu. Na běžné cestování se však příliš nehodí. Obvykle ovlivní jak výkon motoru a reakci plynového pedálu, tak i nastavení tvrdosti podvozku. Delší jízda na sportovní režim tak může být pro mnohé utrpením. Paradoxně je ale lepší tento režim zvolit v kolonách. Motor bude točit do vyšších otáček, a nebude tak docházet k neustálému přeřazování rychlostních stupňů, nejčastěji jedničky a dvojky.

Zdroj: https://www.stoneacre.co.uk/blog/drive-modes
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora