Uděláme-li anketu mezi českými řidiči, beze sporu z ní vyjdou kamiony jako jedna ze tří nejotravnějších věcí na tuzemských silnicích. Druhou je stav vozovek, který s kamiony do značné míry souvisí. A do trojlístku toho nejhoršího, co na nás za volantem čeká, ještě proklouznou namátkové silniční kontroly, které mohou člověku pěkně zkazit den. Ale v tomto článku se podrobněji zaměříme právě na kamiony, jejichž provoz má trochu překvapivě i své světlé stránky.
Regulace dopravy
Na první pohled by se mohlo zdát, že dopravní zácpy na dálnicích a rychlostních komunikacích obecně mají na svědomí právě kamiony. To ale není tak úplně pravda. Tyhle mnohatunové kolosy totiž dnes mají tempomaty, a tak na rozdíl od drtivé většiny ostatních vozidel jedou plynule a rovnoměrně. Díky tomu naopak kolonám brání, neboť ty vznikají na místech, kde řidiči prudce brzdí, na což pak stejným způsobem reagují i lidé jedoucí za nimi.
Úspora paliva
Kromě toho, že kamiony svou plynulou jízdou pomáhají regulovat dopravu, nám také často uspoří palivo. Agresivní jízda stylem brzda plyn brzda je pochopitelně mnohem méně ekologická než jízda plynulá. A platí také, že čím rychleji na dálnici jedete, tím více spotřebováváte. Kamiony na dálnici překračování povolené rychlosti komplikují, což jednak zvyšuje bezpečnost a jednak skutečně pozitivně ovlivňuje spotřebu.
Negativní jevy
Výskyt kamionů na tuzemských dálnicích a silnicích pochopitelně není jen zalitý sluncem, pojí se s nimi i některá negativa. Zejména poddimenzované mezinárodní tahy trpí nadměrnou zátěží, kterou na ně kamiony přinášejí, a tak se na nich mohou objevit vyjeté koleje. A v porovnání s vlakovou nákladní dopravou je ta kamionová mnohanásobně méně efektivní, což mimo jiné znamená násobně více emisí při převozu stejného nákladu na stejnou vzdálenost. Zvýšené emise trápí zejména dopravní uzly u Prahy a dalších velkých měst.
Zdroj: https://www.vilesandbeckman.com/blog/facts-about-trucks-on-road/