Dlouho se o novele zákona diskutovalo a nyní je konečně jasno, jak to příští rok bude. Od ledna začne platit to, čeho se mnozí motoristé obávali. Když budou muset předjet cyklistu, bude třeba dodržet bezpečný odstup, který by měl činit minimálně 1,5 metru. Řada lidí tento zákon vítá, jiní ho nechápou a mají mnoho otázek. Fakt je, že z celkového pohledu jde o zákon správný, jen je mi trochu líto, že byla snížena pokuta.
Vítejte v absurdistánu
Také vám někdy přijde, že jsou v České republice schvalovány nesmysly, že různá neřízení nebo vyhlášky jsou postaveny na hlavu a že se mnoho věcí řeší stylem „nažraného vlka a celé kozy“? Pokud ano, tento nový zákon skvěle zapadá do koloritu naší země a je jenom škoda, že se neobjevil už dříve. A pokud bychom snad měli o jeho nesmyslnosti pochybnosti, tyto argumenty je během chvíle rozmetají.
Netuším, jak to změřím
Jako řidič musím při předjíždění cyklisty dodržet vzdálenost minimálně 1,5 metru. Sám si nedovedu představit, když bych měl teď, od svého stolu ukázat a přesně určit, jak daleko mám některé předměty, jako konferenční stolek, skříň na dokumenty, nějaké staré krabice a další věci. A to sedím a mám dost času vzdálenost odhadnout. Nechápu, jak ji budu měřit při jízdě devadesátkou a jak zjistím, že cyklistu objíždím správně. Ano, na prázdné silnici to raději střihnu do protisměru, nejlépe raději k druhé krajnici, abych neriskoval pokutu od horlivého policisty. Když však proti pojede auto, budu na vážkách, co udělat.
Jsem donucen porušovat předpisy
Absurdnost zákona je to větší, že motoristy v podstatě nutí porušovat předpisy a dělá z nich legální věci. Stačí si přečíst návrh zákona, který počítá i se situacemi, kdy bude cyklista předjížděn na vozovce, kde bude plná čára. Za normálních okolností se její přejetí nekompromisně trestá. V případě dodržování 1,5metrového odstupu je však přejetí plné čáry povoleno. Tedy, abych mohl dodržet jedno, bude mi povoleno porušit druhé. A proč to raději nejde naopak, tedy abych nepřejel plnou čáru, mohl si vzdálenost mezi předjížděným cyklistou snížit?

Nevím, jak se zachová policie
Co když vzdálenost neodhadnu, nebo ji dokonce nevědomky nedodržím? A poblíž bude policista, na kterého bude tlačit nadřízený, který pod tlakem ministerstva nařídí, že v nový zákon se musí striktně dodržovat. Jak vlastně já, a nakonec i ten policista poznáme, že jsem něco porušil? Jak přijdeme na to, že jsem opravdu nedodržel 1,5 metru? A o kolik? O desítky centimetrů, nebo o pět? Bude to znamenat nutnost najímat soudní znalce který na základě dostupných informací odhadne mou vzdálenost? A jak dlouho se takový případ potáhne? A vyplatí se vůbec státu tolik byrokracie kvůli vybrané dvoutisícikoruně, což má být maximální výše pokuty?
Už vím, co chci. Potřebuji kolo
Na základě daných argumentů už přesně vím, jak to budu v provozu dělat. Z pohodlí svého auta přesednu na kolo. Dešti ani větru bohužel neporučím, tak si obléknu alespoň slušivou pláštěnku a každý den budu do práce dupat na bicyklu. Právě snaha dostat motoristy na kola je patrně jediný účel tohoto zákonu, protože cyklista se v tu chvíli stane nejhájenějším účastníkem provozu, kterého se všichni bojí.
Není nic neznámého, že se mnoho velkých měst snaží dostat auta z centra, že se snaží podporovat jízdu MHD a také na kolech. A tento zákon podobnému trendu v podstatě jenom nahrává. Takže je už jenom škoda, že pokuty nejsou vyšší. To by řada motoristů na kolo přesedla v podstatě hned, jelikož riziko 7 bodů, ročního zákazu řízení a desetitisícové pokuty by od jízdy v autě odradilo každého motoristu. Toto byl totiž původní návrh trestu, který byl snížen jen na ty dva tisíce korun. Škoda.
Zdroj: Autorský text, psp.cz