Mazda CX-3 1.8 Skyactiv-D – dynamické kompaktní SUV s dieselem pod kapotou

5

Po delší době opět usedám do Mazdy, paradoxně do stejného modelu, který jsem testoval naposledy. Protentokrát jsem si ale onu Mazdu CX-3 vysloužil s novým naftovým provedením.

Originální „mazdí“ směr, který automobilka dlouhodobě razí, poznáte ihned po ujetí pár set metrů. Její orientace na řidiče skrze skvělé řízení a podvozek, nebo užitím motorizací s „klasickým“ objemem je jasně patrná a čitelná.

A co ona dieselová motorizace, zapadá i ona do této filozofie? Po stránce objemové zcela určitě ano, po stránce jízdního prožitku tomu tak bohužel úplně není.

Dynamický vnější vzhled

Mazda CX-3 disponuje kompaktními a celistvými tvary, její dynamika a šmrnc jsou pak dosaženy v jednotlivých detailech vozu. Přední partie již tradičně disponuje velkou, chromem lemovanou maskou. Její chromování pak velmi vkusně přechází do předních světlometů. Velmi zajímavým detailem je pak prolomení kapoty, které částečně navazuje na áčkové sloupky, ale také z něj vychází hrana, která se propisuje do celé boční partie vozu a postupným klesáním originálně navazuje na zadní kolo. Výrazným a líbivým prvkem tohoto vozu je pak oplastování nárazníků, prahů a lemů kol, které působí velmi robustně. Zadní partii pak chválím za pojednání koncových světel a za tvar a umístění dvojice chromovaných koncovek výfuku. Jejich pozice a velikost je v kontextu zadní partie nádherně vyvážená. Celkový slušivý dojem testovaného vozu pak podtrhují osmnáctipalcové disky s nízkoprofilovým obutím, slabším článkem testovaného kousku se pak pro mne stala jeho nevýrazná barva.

Mohlo by vás zajímat:  Test Hyundai Kona N: Když se městské SUV utrhne ze řetězu, dokáže být pořádně divoké

Interiér

Model CX-3 sdílí podvozkový základ s Mazdou 2 a obdobně je tomu tak i v samotném interiéru. V rámci palubní desky vás překvapí pojednání výdechů klimatizace ve její střední části. Zde se obvykle drží jistá symetrie. U CX-3 tomu tak ale není. Jistá asymetrie této partie může lehce překvapit, přesto se však jedná o velice příjemné oživení. Zcela jistě bych pochválil samotný volant, jeho subtilnější věnec se velice dobře drží, jeho multifunkčnost, respektive ovládání je pak logické a přehledné. Palubka přístrojů před řidičem pracuje v opačném gardu, než tomu bylo u předchozí benzínové CX-3. Ústředním motivem je zde klasický analogový rychloměr, v levé části se pak skrývá poněkud titěrný digitální otáčkoměr. Středový tunel pak disponuje ovladači rozhraní HMI a klasickou pákou šestistupňového manuálu s výbornou kulisou řazení.

Na předních pozicích CX-3 nabízí dostatek prostoru. Pozice za volantem je pak příjemná, spíše vyšší. Bohužel o poznání horší prostornosti se dočkáme na zadních pozicích, kde již nezbývá mnoho prostoru pro nohy. Zavazadlový prostor disponuje příjemnými 350 litry, dále dvojitým dnem a bohužel poněkud vyšší nakládací hranou.

Mohlo by vás zajímat:  Test Peugeot 5008 GT 1.6 PureTech – modernizovaný a benzínový

Naftová motorizace

Nová naftová přeplňovaná osmnáctistovka vychází ze své předchozí verze, která disponovala 1,5 litrovým objemem. Nová motorizace si pak stejně jako ta stará ponechává vysoký kompresní poměr o hodnotě 14,8:1. Naftová motorizace to v podání této automobilky nemá rozhodně jednoduché. Všichni totiž víme, jak skvělé benzínové motory Mazda umí.

Bohužel navíc ke stinným stránkám této pohonné jednotky patří její přeplňování. Zde, jako by se Mazda držela svých zásad, odkazujících se do lehce historie. Tedy držení větších objemů pohonných jednotek s odmítáním jejich přeplňování. A podobně historicky, i když v tomto kontextu zcela negativně, na mě působí i nový diesel. Konkrétně pak nástup samotného turba, tedy přeplňování tohoto motoru, které přichází se značným a celkem nepříjemným zpožděním.

Ano, zřejmě půjde o zvyk, ale ze začátku mě to celkem otravovalo. Konkrétně pak mezi prvním a druhým převodovým stupněm, zde je pak prodleva nejzřetelnější.

Na druhou stranu je zapotřebí pochválit tuto motorizaci za její spotřebu a kultivovaný chod. Ohledně spotřeby, zde jsem se v rámci městského provozu s vozem pohyboval okolo hodnoty 5,5 litrů nafty. Okresky a klidná jízda pak stlačí tuto hodnotu i pod hranici pěti litrů. Upřímně, kdo si ale kupuje Mazdu kvůli spotřebě ?

Mohlo by vás zajímat:  TEST Nissan NV200

Podvozek a řízení

Vozy značky Mazda se vždy velmi dobře řídily a naštěstí i nadále řídí. Stejně tak tomu bylo i u testované dieselové CX-3. Mazda ze svého podvozku, řízení, motoru a třeba i kulisy řazení umí namíchat opravdu velmi zajímavý koktejl, který každého řidiče musí bavit.

Podvozkově je pak CX-3 poněkud tvrdší, to však podporuje jistotu jejího podvozku a celkový sportovní charakter vozu. Řízení je pak příjemně strmé a přesné.

Závěr

Testovaná Mazda CX-3 je vozem, který nabídne velmi dobrý podvozek, a ještě o chlup lepší řízení, stejně tak líbivý vnější vzhled a dobře zpracovaný interiér. Stále se pak jedná o řidičsky zajímavý a originální vůz, který v dieselovém provedení umí nabídnout i spořivou jízdu.

Dieselová Mazda CX-3 je pak k dostání od druhé nejnižší výbavy CHALLENGE a s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem pouze přední nápravy startuje na ceně 498 400 Kč včetně DPH.

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora