Co je pod kapotou, by mělo zajímat každého, kdo kupuje nový nebo ojetý vůz. Zatímco v případě ojetin máme díky různým rokům výroby na výběr z poměrně široké škály motorizací, tak u nových aut se to stejné bohužel říci nedá. Automobilky jdou obvykle svou cestou, založenou na nákladech, emisních normách i na tom, co zavelí koncern, kterého jsou součástí. Výsledkem je, že jejich portfolio tvoří motory, které nikdo nechce. O jaké jde?
S využitím elektřiny
Nemusí se jednat nutně jenom o klasické elektromobily. Elektromotory dnes najdeme také ve vozech se spalovacím motorem. Jedná se o vozy mild hybridní, hybridní, nebo plug-in hybridní. Realita, alespoň u nás v České republice, je taková, že tyto motorizace nejsou moc populární. Často i proto, že existence akumulátoru a elektromotoru zvyšuje cenu a mnohdy zmenšuje zavazadlový prostor auta.
Benzinové
Benzinové motory nejsou nic špatného a mají mnoho fanoušků a zastánců. Je tu však i druhá skupina, která dává přednost naftě. Hlavně proto, že jezdí delší trasy a na ně je dieselový motor jako stvořený. Jak pro možnost velkého nájezdu, tak pro nízkou spotřebu. Bohužel současný trend je takový, že od nafty mnohé automobilky upouštějí a dávají přednost jen benzinu.
Tříválcové
Takzvaný downsizing, vynucený přísnými emisními limity, má svou stinnou stránku pod kapotami mnohých vozů. Chtít osmiválec nebo šestiválec je dnes už v podstatě nereálný požadavek. U mnohých automobilek však začíná být nereálná i klasika v podobě čtyřválce. Mnoho motorů z portfolia je pouze tříválcových. A tím to končit nemusí, jsou i vozy, které mají jenom dva válce.
S turby
Získat u nízkoobjemových tříválcových motorů výkon lze s využitím turba. To je poměrně běžnou součástí mnoha motorů. Faktem ale je, že není vždy žádané, zvláště v kombinaci s motorem o třech válcích a malém objemu. Zde se obvykle, a často právem, mluví o celkově krátké životnosti celého agregátu.
Bez manuálu
Řada motorizací není k dispozici s tolik populární manuální převodovkou. Obvykle se jedná o motorizace výkonnější, které by řada lidí chtěla. Pokud však trvají na manuální převodovce, mají smůlu. V řadě výbavových stupňů je k dispozici výhradně automat.