Může se na dálnicích podjíždět zprava? Jenom za určité podmínky, kterou je nutné obhájit

Asphalt Road Tuscany Italy

Kdyby každý uměl na dálnici jezdit správně, byla by ideální možností, jak si cestu zrychlit. Bohužel kvůli celé řadě řidičů je dálnice často úsekem, kde povolených 130 kilometrů v hodině jedete opravdu jen chvíli. Mnohdy nás totiž v levém pruhu brzdí řada jedinců. Nabízí se možnost – předjet je, tedy takzvaně podjet, pravým pruhem. Je to možné, nebo za to hrozí tučná pokuta?

Klasické zásady předjíždění

Na dálnicích, stejně jako na jiných silnicích, platí klasické zásady předjíždění. Pokud se chceme předjetím dostat před pomalejší vozidlo, musíme změnit směr směrem doleva, vozidlo předjet a poté se vrátit do původního pruhu. Pokud bychom zvolili variantu opačnou, tedy směrem doprava – takzvané podjetí – je to problém. V tu chvíli se vystavujeme postihu. Přesto ale existují, řekněme, výjimky.

Mohlo by vás zajímat:  Legendární československá auta, která nám svět záviděl
Zdroj obrázku: Freepik

Inspirace ve městech

Inspiraci pro legální podjížděcí manévr si lze vzít ve městech, kde je aplikována možnost takzvané souběžné jízdy. V praxi to znamená, že se před pomalejší vozidlo můžeme dostat nejenom levým, ale také pravým pruhem. Takzvaná souběžná jízda ale nemusí platit jenom ve městech, platí i mimo město, pokud pro ni vzniknou podmínky.

Ideálním příkladem, kdy lze aplikovat pravidla souběžné jízdy, je značně houstnoucí doprava, která přechází až v kolonu. V tu chvíli jedou v jednotlivých pruzích proudy vozidel a je zcela běžné a legální, že pravý pruh podjíždí vozidla v levém.

Mohlo by vás zajímat:  Při cestě z lyžování dělají řidiči stále ty samé chyby. Tímhle škodí vozu nejvíce

To samé při běžné jízdě?

Je samozřejmě jasné, že pokud v levém pruhu dojedete pomalejší vozidlo, strhnete to do pravého, podjedete ho a poté se znovu vrátíte do levého, je to ukázkové podjetí, za které si zasloužíte tučnou pokutu.

Jsou ale situace, kdy jedete v pravém pruhu, neměníte směr, a přesto se dostanete před pomalejší auto v levém – před takové, jehož řidič neví, kde má jet. Nebo se po předjížděcím manévru správně vrátíte do pravého a vlivem okolností dále překonáte několik dalších aut, která blokují pruh levý. Nedošlo tak k typickému záměrnému podjetí, vy jste nijak záměrně nezměnili směr, stejně jako jste vyhodnotili, že vzhledem ke šňůře aut už lze hovořit o souběžné jízdě. Když si to obhájíte u policie, není důvod obávat se trestu.

Mohlo by vás zajímat:  Řidiči senioři musí na pravidelné kontroly – čekají je totiž vyšší sankce

Zdroj: Autorský text.

Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora