Efektivní metody šetření palivem zahrnují pomalejší jízdu nebo plachtění

Automobile Business Car Businessman Beard

Ceny pohonných hmot se po loňském vrcholu naštěstí vrátily na rozumnou úroveň, ale v dnešní turbulentní době nemůže nikdo garantovat, že máme to nejhorší za sebou. Stačí vlna nepokojů v některé z arabských zemí nebo technické problémy některé z velkých těžařských firem a během dvou týdnů budou zase ceny trhat rekordy. A tak někteří řidiči přesedlali na elektromobily a jiní alespoň přestavěli stávající vůz na LPG či CNG coby podstatně levnější alternativy klasických tekutých paliv. A jak je to s úspornou jízdou, která by mohla snížit náklady na ujetý kilometr? Jde to, ale je to otravné.

Mohlo by vás zajímat:  Jeho Ferrari už skoro 20 let stojí na ulici. Stále pro něho nenašel vhodného kupce

Nohu z plynu

Zjednodušeně řečeno platí, že čím rychleji jedeme, tím více paliva je potřeba k tomu, aby si vůz rychlost udržel. Kromě absolutní rychlosti hrají roli také otáčky motoru, nicméně k jízdě ve sto třiceti kilometrech za hodinu je potřeba mnohem více kinetické energie než k jízdě osmdesátkou. Což je shodou okolností nejnižší povolená rychlost na dálnici. Chcete-li tedy ušetřit, můžete po dálnici jezdit pomalu. Ostatní řidiče tím samozřejmě nepotěšíte.

Zdroj obrázku: Freepik

Plachtění

Nohu z plynu ale nemusíte dávat jen na dálnici. Hlavně ve městě můžete využívat takzvané plachtění, kdy například na semafor s červenou dojedete samospádem. Nutno dodat, že tahle metoda může vytvářet městské kolony a plynulosti dopravy paradoxně příliš nepomáhá, a tak opět platí, že ostatním řidičům radost neuděláte.

Mohlo by vás zajímat:  Místo na sjezdovku zpět domů. Neznalé lyžaře mohou překvapit dvě dopravní značky

Jízda v kapse

Sledujete-li cyklistiku, určitě se vám vybaví klasický hrozen, ve kterém jezdí peloton. Na jeho špici jsou jednotlivci, kteří zbytek cyklistů táhnou. Ti se drží v aerodynamické kapse za prvními jezdci a šetří síly. Podobným způsobem můžete ušetřit také pohonné hmoty. Protože auta jsou větší a jezdí rychleji, nemusíte být nalepeni půl metru za vozem před sebou. I tak jde ale o relativně nebezpečný styl jízdy, který navíc může vyvolat dojem, že jste agresivní řidič a že se na auto před sebou lepíte z jiného důvodu, než je úspora paliva.

Zdroj: https://natural-resources.canada.ca/energy-efficiency/transportation-alternative-fuels/personal-vehicles/fuel-efficient-driving-techniques/21038
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora