Emise je téma, které hýbe motoristickým světem. Nejvíce to neodnášíme my jako zákazníci, ale samotné automobilky. Ty musí řešit jedno velké dilema. V obou případech jde o peníze a v obou případech jde o to propočítat, kolik jich automobilka ztratí. O čem je řeč? O tom, jaká cesta je pro ni v aktuální honbou na nečisté automobily přijatelnější.
Klasické spalovací motory
S čím má Evropská unie problém? Jsou to jejich emise. Pokud by si automobilka takzvaně stála za svým a nadále se držela klasických motorizací, má poměrně velký problém. Řada zákazníků by dost možná byla potěšena tím, že je v portfoliu konečně zase motor, který neprošel downsizingem a který má zajímavý výkon, ale toto všechno by pro automobilku mohlo znamenat celkové neplnění stanovených emisních norem. A výsledek? Samozřejmě pokuta, která rozhodně není malá.
Elektromotory
Potom tu máme druhou cestu. Je spojena s elektromobilitou. Začíná to klasickými hybridy, pokračuje to plug-in hybridy a končí to čistými elektromobily. Jak se ukazuje, vývoj stojí peníze a podle řady zpráva mnoho automobilek výrobu svých elektromobilů dokonce dotuje, aby byly konkurenceschopné. V tu chvíli sice vyhovují ekologickým normám, ale peníze jim ubývají, jenom z jiných důvodů.
Jaká cesta je správná?
Podle všeho to vypadá, že pro automobilky je schůdnější cestou varianta druhá. Tedy downsizing motorů, omezování nafty a důraz na elektřinu. I případné dotování elektromobilů může vyjít finančně lépe než platit pokuty.
Je tu ještě jedna, třetí cesta
Tu už si v minulosti vyzkoušel Volkswagen. Ta se však ukazuje jako stoprocentně neúčinná. Ano, máme na mysli známou aféru Dieselgate, kdy automobilka jednoduše podváděla, aby motory během měření vykazovaly podstatně nižší emise, než je tomu ve skutečnosti. Vzhledem k masivnímu odsouzení automobilky a vlně žalob to rozhodně nebude směr, který by snad chtěl někdo další napodobovat.