Odbočování vlevo dělá cyklistům problémy a zbytečně zdržují provoz

Focused Caucasian Man Wearing Safety Helmet Mirrored Glasses Using Bike Training City Street Professional Cyclist Spending Free Time Outdoors Activity

Cyklistika je spolu s elektromobilitou jednou z nejvíce propagovaných oblastí individuální dopravy. V případě cyklistiky se předmětem veřejného zájmu stávají zejména městská nebo sdílená cyklistika. To s sebou přináší hned několik negativních jevů. Zatímco sportovní cyklisté, na které obvykle narazíte na okreskách či cyklostezkách mimo město, moc dobře vědí, jaká jsou jejich práva a povinnosti v běžném provozu, městští cyklisté pravidla buďto pořádně neznají, nebo je záměrně porušují. Kromě toho hlavně sdílená kola využívají i turisté, kteří se v okolí nevyznají, a ve večerních hodinách také lidé pod vlivem alkoholu.

Mohlo by vás zajímat:  Někteří překračují rychlost zcela nevědomky. Za vše může jejich neznalost předpisů

Městské cyklostezky

Situaci v ulicích příliš nepomáhají ani poněkud nesystémově vytvořené cyklostezky. Ty vznikly zakreslením jízdních pruhů pro nemotorová vozidla na stávající komunikace. V některých případech dokonce vedou v protisměru jednosměrek. Nejčastěji jsou však ve správném směru na pravém kraji jízdního pruhu. To s sebou ale přináší jiné komplikace, to když chce řidič jedoucí za cyklistou odbočit vpravo, nebo ještě hůř když se cyklista chystá odbočit doleva.

Zdroj obrázku: Freepik

Odbočení vlevo

Správný postup v takovém případě odpovídá postupu jakéhokoli jiného účastníka silničního provozu. Cyklista se musí rozhlédnout, naznačit změnu směru jízdy, a pokud není možné pokračovat v jízdě, zastavit se. Teprve když to dopravní situace umožní, cyklista by se měl rozjet a projet křižovatkou tak, aby jízdu opět pokračoval v pruhu cyklostezky.

Mohlo by vás zajímat:  Pokročilé bezpečnostní prvky nechybí ani v nových motorkách

Porušování předpisů

V ulicích však běžně potkáte cyklisty, kteří tenhle jediný správný postup nedodržují a už desítky metrů před křižovatkou se zařadí na levý kraj pruhu pro auta. Taková jízda ohrožuje nejen cyklistu, ale i ostatní účastníky provozu. Navíc výrazně zpomaluje dopravu, protože auta jedoucí za takovým cyklistou prakticky nemají možnost jej předjet.

Zdroj: https://www.phred.org/~alex/kenkifer/www.kenkifer.com/bikepages/traffic/car-bike.htm