Pomalá jízda na dálnici smysl nedává. Lepší je vsadit na plynulost

Straight Autobahn Going Mountains Sunny Day

Aktivistů, kteří lobbují za omezení rychlosti ve městech, přibývá. A jejich pozornosti neunikly ani dálnice, kde by někteří z nich rádi snížili maximální povolenou rychlost na 120 km/h, nebo dokonce ještě méně. Pomalá jízda na dálnici přitom nedává smysl ani z ekologického, ani z bezpečnostního hlediska. Nová auta s pokročilými, napůl autonomními asistenty a posílenými konstrukcemi jsou i ve vyšších rychlostech mnohem bezpečnější než jejich o generaci či dvě starší předchůdci.

Optimální otáčky

Argumentem pro snížení maximální rychlosti, případně pro to, aby motoristé sami dobrovolně sundali nohu z plynu a jezdili na dálnici třeba stovkou, je tak hlavně ekologické hledisko. Obecně sice platí, že čím pomaleji jedeme, tím méně paliva je k překonání stejné vzdálenosti potřeba, ale rychlost není to jediné, co je třeba brát v potaz. Spotřebu výrazně ovlivňují také otáčky motoru, respektive zda jsme schopni udržet je na optimální úrovni, kdy je motor nejefektivnější, a tedy nejekologičtější. U každého motoru je tahle úroveň trošku jiná, ale na otáčkoměru bývá vyznačena.

Mohlo by vás zajímat:  Miniaturní přívěs stojí víc než nové auto. Ale nabízí nocleh pro šest lidí i kuchyni
Zdroj obrázku: Freepik

Plynulá jízda

Pokud se naučíte jezdit plynule, dokážete v porovnání s agresivnějším stylem jízdy metodou plyn brzda plyn ušetřit i desetinu paliva, a to bez ohledu na to, zda jezdíte na naftu, benzín, LPG, nebo elektřinu. A na dálnici to platí stejně jako kdekoli jinde. Pokud je nutné zpomalit, měli byste brzdit jen tím, že dáte nohu z plynu. Naopak plynulá a pomalá akcelerace je úspornější než prudké dupnutí na plyn, které také vyžene otáčky motoru nad doporučenou hranici.

Mohlo by vás zajímat:  Kutilové si rádi vše opravují sami, ale některé opravy je lepší přenechat profesionálům

Hrozí i pokuta

Za příliš pomalou jízdu na dálnici, ale i mimo ni přitom hrozí pokuta podobně jako za překročení nejvyšší povolené rychlosti. Nejde o typ přestupku, který by silniční hlídky u nás pokutovaly často, ale zrovna na dálnicích na kontrolu nejnižší rychlosti dojít může. Na dálnice totiž nesmí vozidla, která nemohou jet alespoň 80 km/h. Pokud vás pak na dálnici postihne defekt, který maximální rychlost sníží pod tuto úroveň, musíte dálnici na nejbližším sjezdu opustit.

Zdroj: https://www.cinch.co.uk/guides/ask-the-experts/how-to-drive-safely-on-the-motorway-new-driver-advice
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora