Pedály v autě zná každý. Některé skryté funkce ale mnozí nikdy neobjeví

Man Stepping Car Brake Slow Down Stop Car Both Normal Abruptly Transfer Weight Press Front Wheels Grip Road Turn More Stable

Plyn, brzda a v případě aut s manuálem ještě spojka. To je trojice pedálů, jejichž funkce je každému jasná už z dob, kdy poprvé usedl do lavic autoškoly. To, že řidiči ví, k čemu jaký pedál slouží, ještě neznamená, že ho umí správně používat. Pedály ve vozech totiž mohou mít i určité skryté funkce. Ne každý o nich ví, a tak někdy mohou zůstat nepoužité nebo nemusí být využité naplno. Přitom přinášejí zajímavé benefity.

Druhý doraz plynového pedálu

Sešlápnout plyn takzvaně na podlahu je možnost, jak z auta vymáčknout úplné maximum. Jsou ale vozy, kde má plynový pedál dva dorazy, tedy dvě polohy. Pokud ho máte sešlápnutý až k podlaze, zkuste ještě jednou prudce přitlačit. Pokud se pohne, disponuje vaše auto takzvaným druhým dorazem. Až teprve v tu chvíli je využitý plný výkonnostní potenciál auta. Této vlastnosti se též říká kickdown.

Mohlo by vás zajímat:  Žebříček aut s nejloajálnějšími zákazníky zase vyhrál Lexus

U vozů s manuálem je zárukou nejvyššího možného výkonu, u aut s automatem zase zajistí rychlé podřazení plus opět nejvyšší možný výkon, když ho potřebujete. Kdo chce vymáčknout ze svého vozu opravdové maximum, měl by vyzkoušet, zda jeho plynový pedál druhým dorazem disponuje. Možná zjistí, že výkon svého vozu doposud nevyužíval na maximum.

Zdroj obrázku: Freepik

Rekuperační brzdění

Mnoho moderních aut disponuje nejenom spalovacím motorem, ale i elektromotorem. Řeč je o hybridních vozech, které mají též akumulátor, který se musí nějak dobíjet. Jednou z možností je rekuperace – využití energie vzniklé brzděním. A s tím souvisí i funkce brzdového pedálu. Když je brzda sešlápnuta prudce a intenzivně, funguje klasicky na principu brzdění pomocí destiček a kotoučů. Když se ale brzdový pedál sešlápne pozvolna a zlehka, aktivuje se rekuperace.

Mohlo by vás zajímat:  Unikátně levná a žádaná Dacia se po mnoha letech vrací do výroby

Auto zpomaluje, akumulátor se dobíjí a destičky ani kotouče se neopotřebovávají. Tato funkce je běžnou věcí u plug-in hybridů, mild hybridů i vozů označených jako full hybrid. Díky rekuperaci nejenom nedochází ke zbytečné ztrátě energie, ale díky dobíjení akumulátoru a využití elektromotoru dochází také k poměrně efektivní úspoře paliva. Hlavně při rozjezdech a pomalejší jízdě.

Zdroj: https://smartdriving.co.uk/comment/driving-tips-pedals/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora