Počet elektromobilů na evropských silnicích roste. S jejich rozšiřováním souvisí jak pozitiva, tak pochopitelně také negativa, na která jejich majitelé postupně mohou přicházet. Jedním z často skloňovaných problémů u elektrického auta je riziko vybití baterie. Většinou se samozřejmě mluví o baterii trakční, tedy té hlavní, velké. Málokdo však tuší, že elektromobily mají ještě jednu.
Klasická autobaterie
Klasickou autobaterii najdeme pod kapotou nejenom aut se spalovacím motorem. Najdeme ji i pod kapotou elektromobilu. Zatímco ona „velká“ trakční baterie se stará primárně o pohon auta, ona „malá“ 12V se stará o podobné věci, jako je tomu v případě spalováku. Právě prostřednictvím této autobaterie jsou napájeny různé elektronické systémy a prvky v autě. Bez této baterky, kterou známe z aut již desítky let, se tedy neobejde ani elektromobil.
Riziko vybití
To, co hrozí u vozu se spalovacím motorem, pochopitelně hrozí i u elektromobilu. 12V baterie se samozřejmě může vybít. Vliv na to má primárně její stáří a stav kombinovaný s nepozorností řidiče. Stačí tedy třeba nezhasnutá světla na parkovišti a nastává problém. V tu chvíli se řidič nemusí ani dostat do auta, jelikož nefunguje dálkový centrál. O tom, že nebudou fungovat ani základní elektronické prvky, se zmiňovat nemusíme. Co ale dělat, když takový problém nastane?
Startovací kabely pomohou
Když se vybije baterka u auta se spalovacím motorem, sáhne motorista po startovacích kabelech, které pomohou auto znovu nahodit. Stejné kabely lze překvapivě užít i u elektromobilu, pokud dojde k vybití 12V autobaterie. A jak? Buď dojde k propojení s druhým vozem, nebo se baterka napojí na nabíječku, či se mohou použít moderní powerbanky. Po oživení akumulátoru by měly základní systémy elektromobilu znovu fungovat a ten se opětovně stane pojízdným. K dalšímu nabití by mělo dojít již prostřednictvím „velké“ trakční baterie.
Zdroj: https://www.drivingelectric.com/your-questions-answered/133/can-you-jump-start-an-electric-car