Počet nabíjecích stanic roste. Jejich výkon ale majitele elektromobilu vždy nepotěší

Nakolik bude reálné, že budeme skutečně muset opustit spalovací motory a budeme muset jezdit v elektrických autech? To dnes málokdo dokáže odhadnout. Faktem ale je, že se stále hodně mluví o infrastruktuře. Na sídlištích stále chybí, ale pokud jde o rychlonabíjecí body, čísla už začínají být celkem pozitivní. Ale opravdu je tomu tak?

Hon za počty stanic

Pokud se v České republice v souvislosti s infrastrukturou o něčem stále aktivně mluví, jsou to počty nabíjecích stanic. Tato hra na čísla by se dala pochopit právě na sídlištích, kde úplně postačí základní rychlost nabíjení. Lidé nechají své auto nabít přes noc a nepotřebují, aby bylo připraveno za pár desítek minut. Toto naopak potřebují hlavně na dálnicích, rychlostních silnicích a hlavních tazích přes republiku. A i tady se bohužel hraje na počty.

Čísla versus výkon

Je sice pozitivní, že v České republice počet nabíječek už dávno překročil tisícovku a další rostou. O čem se ale už tolik nemluví, jsou jejich výkony. Určitým standardem je u aktuálně instalovaných nabíječek výkon naprosto základní, a to v rozmezí 50–75 kW. Ano, najdeme samozřejmě stanice i podstatně výkonnější, ale těch je opravdu jenom pomyslná kapka v moři.

Mohlo by vás zajímat:  Také tuto zimu silničáři nestíhají. Důvody jsou zcela banální a vina nebývá na jejich straně
Zdroj obrázku: Freepik

Auta versus výkon

Před pár lety ještě padesátikilowattové stanice plně dostačovaly a vyhovovaly. U mnohých aut to bylo maximum, které zvládla. Doba však pokročila a průměrné elektromobily nemají problém nabíjet i rychlostí dvojnásobnou. A jsou i takové, které zvládnou i podstatně více. Ale když není místo, které by takovou energii dodalo, musí se řidič spokojit s tím, co je.

Komplikace na cestách

Moderní elektromobily dnes klidně zvládnou dobití energie na každých 100 kilometrů i za jednotky minut. Tedy pokud to zvládne nabíječka. Takových, které tolik elektřiny dokážou dodat, je ale proklatě málo. Řidič tak sice na svých cestách má z čeho vybírat (pokud jde o počet), ale když jde o výkon, tak místo čtvrt hodiny musí kvůli stejnému dojezdu trávit u nabíječky i hodinu.

Zdroj: https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/europes-ev-opportunity-and-the-charging-infrastructure-needed-to-meet-it