Podzimní únavě za volantem předejde dostatek světla, doplnění energie a pohyb

Tired Unshaven Male Leans Wheel Holds Paper Cup Coffee

Možná i vy se každý podzim cítíte, jako kdyby z vás někdo vysál všechnu energii. A zdaleka nejste sami, jde o typický jev. Naše tělo se totiž adaptuje na změnu podmínek a připravuje se na podzimní útlum. Ten sice už v dnešní době není žádoucí, ale miliony let evoluce zkrátka naše tělo připravily na to, že když se dny začnou zkracovat a denního světla ubývá, přijde zima, kdy je lepší přejít na úsporný režim. Takový útlum je nebezpečný zejména za volantem. A protože podzimní únavě nejde účinně předcházet, pojďme se alespoň podívat na doporučení odborníku, jak ji zvládat za volantem.

Mohlo by vás zajímat:  Systémy ESP a ESC jízdu na sněhu usnadní, riziko smyku výrazně klesne

Dostatek světla

Důvodem, proč naše tělo přepíná do jakéhosi úsporného režimu, což bylo ještě před nějakými dvěma stoletími žádoucí, ale dnes už ne, je nedostatek slunečního svitu. To je ještě umocněné tím, že řada lidí dnes tráví celé dny prací uvnitř, a tak toho slunce mnoho nemáme. Před jízdou, zejména před raním dojížděním do práce, si proto dopřejte jakousi světelnou lázeň – doma si rozsviťte co nejvíce, ať se vaše tělo probudí.

Mohlo by vás zajímat:  Levnější palivo v Polsku české řidiče láká. Ne každému se ale vyplatí
view-driver-asleep-wheel-tired-driver-with-closed-eyes-wheel-concept-man-asleep-while-driving-drowsy-driver-wheel-tired-person-while-driving
Zdroj obrázku: Freepik

Dostatek pohybu

Možná vám to přijde zvláštní, ale vzhledem k dnešnímu sedavému způsobu života to až tak divné není. Od únavy a nedostatku energie vám může pomoci trocha zdravého pohybu. Pokud jde o řízení, měli byste před usednutím za volant věnovat několik minut fyzické aktivitě přiměřené vašemu věku a zdravotnímu stavu, třeba posilovacím nebo protahovacím cvikům, aby se vám rozproudila krev v žilách.

Pozor na kofein

Řada lidí má sklon s únavou a nedostatkem energie bojovat kofeinem nebo jinými stimulačními látkami. Ty skutečně mohou krátkodobě pomoci, ale jakmile jejich účinek vyprchá, budete se cítit ještě unavenější, než jste byli předtím. Kofein je tak dobrý pomocník na krátké jízdy, ale na dlouhé cesty může být jeho konzumace nebezpečná. Zejména v podzimním období, které je pro naše tělo náročné samo o sobě.

Zdroj: https://www.sleepfoundation.org/drowsy-driving/how-to-stay-awake-tips
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora