O osudu individuální osobní dopravy v Evropské unii už je dávno rozhodnuto. Řídit budeme jen bezemisní auta. Buďto elektromobily, které se už dnes začínají ve velkém prosazovat, nebo třeba auta na vodíkový pohon, kterým někteří odborníci předpovídají ještě zářnější budoucnost než jejich elektrickým konkurentům. Přechod na ekologickou dopravu se ovšem netýká jen osobních aut, přizpůsobit novým trendům se budou muset také autobusoví a kamionoví dopravci.
Vodík zatím v nedohlednu
Vodíková auta by měla kombinovat výhody současných vozidel se spalovacími motory s bezemisním provozem. Tankování by probíhalo podobně jako dnes – zastavíte na čerpací stanici, během několika málo minut doplníte palivo a můžete směle vyrazit na další cestu. Elektromobily oproti tomu potřebují i při rychlém nabíjení, které dobije baterii třeba do tří čtvrtin, alespoň půlhodinovou pauzu. To pochopitelně pro dálkovou dopravu není úplně optimální, ale vodíková auta jsou zatím jen experimentální prototypy.
Elektrické kamiony
Reálně tak hrozí, že dopravci budou skutečně muset přecházet na elektrické kamiony. Tu budou muset být vybavené velkokapacitními bateriemi, se kterými budou schopny překonat přes tisíc kilometrů na jedno nabití, a to i když budou plně naložené, aby byly schopné konkurovat současným kamionům. A zároveň bude nutné, aby se takové baterie dokázaly dobít během několika málo hodin, nejlépe už do hodiny.
Drahá doprava zdraží zboží
Přechod na elektrické kamiony sice uleví našim plicím, ale bude mít nepříjemný dopad na naše peněženky. Elektrické kamiony, které budou splňovat náročné požadavky dopravců, rozhodně nebudou levnou záležitostí. A jejich vysoké pořizovací náklady se celkem jistě promítnou do cen pro jejich odběratele, což je v konečném důsledku spotřebitel. Jinými slovy nám vyšší náklady na dopravu zdraží kupované zboží napříč spotřebním košem.
Zdroj: https://www.man.eu/corporate/en/experience/the-future-of-truck-drive-technology-is-electric-119936.html