Předejděte mikrospánku za volantem prevencí i osvědčenými triky za jízdy

Man Sitting Inside Car Is Very Sad Stressed

V očích mnoha lidí je mikrospánek, tedy několikavteřinové zaklimbání, kdy úplně ztratíme přehled o tom, co se kolem nás děje, typicky letní záležitostí. Spojují si jej totiž s dlouhými, často nočními přejezdy na dovolenou k moři. Faktem nicméně je, že mnohem rizikovější je z tohoto hlediska podzimní období, kdy je náš organismus přirozeně v útlumu, nejsme tak koncentrovaní a celkově jsme otupělejší. Jak tedy mikrospánku nejen na podzim nejlépe předcházet?

Vnímejte signály svého těla

Mikrospánek nepřichází z ničeho nic, obvykle dokážeme poznat, že nám hrozí, už několik desítek předtím, než do něho upadneme. Typickými příznaky, jsou například časté zívání, pocit, že se nám nesedí pohodlně nebo pálení očí, které nás nutí mrkat, slzet, nebo oči úplně zavřít. A ano, od zavřených očí v takové chvíli je k mikrospánku už jen krůček. Mezi příznaky, na které nás může upozornit spolujezdec, patří nedržení přímého směru jízdy či jízda bezprostředně za autem před vámi nebo ignorování některých dopravních značek.

Mohlo by vás zajímat:  Nová Kia EV9: Plně nabitá baterie vozidla vám zajistí elektřinu pro celý dům až na 4 dny
sleepy-driver-wheel-tired-person-while-driving-tired-driver-yawning-concept-man-yawning-while-driving
Zdroj obrázku: Freepik

Co dělat před jízdou

Před jízdou je dobré udělat pár posilovacích cviků nebo si dopřát třeba dvě minutky ostrého běhu, aby se vám rozproudila krev v žilách a vás organismus se probudil. Nápoje s kofeinem mohou být kontraproduktivní, kofein totiž začne působit asi půl hodiny poté, co nápoj vypijete, ale po dvou až třech hodinách obvykle vyprchá, a vy se pak budete cítit ještě unavenější a ospalejší než předtím.

Co dělat při jízdě

Při jízdě byste si měli dělat pravidelné přestávky. Pokud je monotónní, třeba na dlouhé rovné dálnici, klidně každou hodinu. Je dobré poslouchat energickou hudbu nebo zajímavý pořad mluveného slova. Pokud pak přestanete pořad vnímat, znamená to, že riziko mikrospánku roste. Ještě lepší je ovšem diskuse se spolucestujícími. A pokud jedete sami, můžete si čas krátit telefonním hovorem. Pochopitelně prostřednictvím handsfree.

Zdroj: https://bjak.my/blog/microsleep-while-driving-tips-for-a-safe-travel/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora