Pořídit si vlastní vůz je sen mnoha mladých lidí. Zejména těch, kteří bydlí na venkově nebo v menších obcích a jsou tak odkázáni na hromadnou dopravu nebo odvoz od svých kamarádů, chtějí-li se dostat někam do města. Ale řada těch, kteří si pořizují svůj první vůz, zapomíná, že pořizovací cena je jen jedním z mnoha nákladů, které jsou s provozem auta spojeny. Zejména při nákupu ojetiny je potřeba počítat s dalšími vysokými náklady a připravit si na ně odpovídající rozpočet.
Údržba
Kupujete-li zbrusu nové auto, údržba bude v prvních měsících, respektive během prvních pár tisíců kilometrů zanedbatelná. Ale první vůz většiny lidí bývá ojetina a u těch je třeba počítat s desítkami tisíc nad rámec kupní ceny. Lidé, kteří nejsou manuálně zruční, by si měli připravit ještě o několik tisíc víc, protože si auto zřejmě nebudou spravovat svépomocí a využijí služeb profesionálního servisu. Obecně pak platí, že čím levnější auto pořizujete, tím více peněz bude potřeba vyhradit na jeho uvedení do perfektního stavu.
Pojištění
Povinnému ručení se nevyhnete, jak už jeho název napovídá. Řidič, který zatím nemá u pojišťoven žádné bonusy, bude platit kolem osmi tisíc ročně. Při kalkulaci ceny povinného ručení hraje roli celá řada parametrů, ale s méně než pětitisícovým pojistným bohužel nemohou mladí řidiči počítat. U dražších aut je pak rozumné pořídit si také havarijní pojištění. Jeho cena je ještě variabilnější než u povinného ručení, začíná však na podobné částce.
Provozní náklady
V neposlední řadě je třeba počítat s provozními náklady. Ty mohou začínat na několika halířích za kilometr, máte-li elektromobil, který dobíjíte v bezplatných stanicích. Většina mladých řidičů však bude mít auto se spalovacím motorem, které potřebuje mezi 5 až 8 litry paliva na sto kilometrů. Ujetí jednoho kilometru tak vyjde řádově na dvě až tři koruny.
Zdroj: https://www.capitalone.com/cars/learn/managing-your-money-wisely/8-hidden-fees-when-buying-a-used-car/1327