Češi rádi vyrážejí na letní dovolenou vlastním autem, přestože to znamená dlouhé hodiny za volantem. Mnozí pak dávají přednost nočním přejezdům, protože mají dojem, že se tak vyhnou kolonám, které se v tomto období na dálnicích pravidelně tvoří. Ale noční jízda má svá specifika a je mnohem nebezpečnější, než si lidé myslí. Zejména v situaci, kdy po běžném pracovním týdnu vyrážíte v pátek či sobotu v noci vstříc vysněné dovolené. Na co si v takovém případě dát pozor?
Příliš vysoká rychlost
Na silnicích i dálnicích běžně jezdí v noci hlavně profesionální řidiči, kteří jsou na ztížené podmínky zvyklí. Ten, kdo není řidičem z povolání, se pak pozná snadno – většinou má lidově řečeno těžkou nohu. Zejména dálnice svádí k tomu, aby po nich lidé jezdili stejně rychle jako ve dne, není-li zrovna příliš hustý provoz. Ale rychlá jízda v noci je mnohem nebezpečnější, ostatní auta jsou sice osvětlená, případné další překážky na vozovce však nikoli. Reakční doba řidiče je pak stejná jako ve dne.
Přecenění sil
Spousta řidičů si prostě řekne, že noční jízdu zvládne, třeba za pomoci silné kávy nebo energetických nápojů. Pokud však nejde o někoho, kdo je třeba ze směnného provozu zvyklý pracovat i v noci, je tenhle předpoklad lichý. Organismus člověka, který je zvyklý v noci spát, zkrátka není ve tři hodiny ráno v optimální kondici, takový řidič pak ztrácí koncentraci a výrazně se mu zpomalují reflexy.
Světlomety ve špatném stavu
Noční přejezd pochopitelně vyžaduje auto v odpovídajícím technickém stavu a to se týká zejména světel. Zdaleka ne každý nechá auto před odjezdem na dovolenou zkontrolovat, a tak není výjimkou, že na noční přejezd vyrážejí i řidiči se světlomety ve špatném stavu nebo s vypálenými žárovkami. To řidiči pocítí zejména na méně přehledných silnicích nižších tříd, ale nebezpečné je to samozřejmě také na dálnici.
Zdroj: https://www.nsc.org/road/safety-topics/driving-at-night