Provoz elektromobilu v zimě nabízí jednu velkou výhodu, negativa ale stále převládají

Electromobile Charging Plug Is Inserted Into Vehicle Charging Socket

Benzín, nafta, nebo dokonce elektřina? Vše má své pro a proti. Elektromobily však mají v současné době mnoho odpůrců, kteří argumentují různými důvody. Ty se týkají i zimního provozu. Jak si vozy čistě na elektřinu v chladných teplotách stojí? Mají pouze negativa, nebo najdeme i výhody? Na to jsme se zaměřili.

Okamžité topení

Jednou z klíčových výhod elektromobilů je to, že vytápění je v těch modernějších realizováno s využitím tepelného čerpadla. To funguje na elektřinu a teplo dokáže vytvořit velmi brzy po nastartování vozu. S tím tak souvisí i rychlé vyhřátí auta, které bývá možné spustit i na dálku, pomocí mobilní aplikace. Tento komfort vozy se spalovacím motorem, pokud nemají nezávislé topení, zkrátka nenabídnou.

Mohlo by vás zajímat:  Pojišťovna mu dovolila náhradní auto. Když došlo na peníze, odmítla půjčovné proplatit

Zkrácený dojezd

Spolu s výhodou okamžitého topení jde ruku v ruce i jedno negativum. Tepelné čerpadlo pochopitelně potřebuje energii, a tak se může zkracovat dojezd. Vzhledem k výkonům topení nejde o nic výrazného, ale na delších cestách to může být znát. Řešení tu je, a to vytopit auto ještě v době, kdy je připojeno k nabíječce. To jde obvykle pouze ráno, než se s vozem vyjede. Během dne je to komplikovanější.

Zdroj obrázku: Freepik

Mrznutí u nabíječek

Natankovat benzín nebo naftu je otázka minut. Oproti tomu nabití elektromobilu trvá v ideálním případě desítky minut. A ty může jeho majitel doslova mrznout u nabíječky. Zvláště tam, kde není poblíž žádné zázemí, kde se může ohřát. Může samozřejmě sedět i ve voze, kde si v případě potřeby zapne topení. To ale vyžaduje energii, čímž se doba nabíjení pochopitelně prodlužuje.

Mohlo by vás zajímat:  Zlozvyky českých řidičů, kterými poškozují svá auta

Pomalé nabíjení

Problémem zimního provozu elektromobilů je i riziko pomalého nabíjení akumulátoru. Aby bylo možné nabíjet nejvyššími výkony, musí tomu odpovídat i teplota akumulátoru. Pokud optimální teplotu nemá, výkon klesá a doba nabíjení se prodlužuje. Ne každý vůz disponuje předehřevem umožňujícím zajištění optimálních teplot vhodných pro nabíjení. Jedinou možností je tak zahřát akumulátor jízdou a poté zamířit k nabíječce.

Zdroj: https://www.myev.com/research/ev-101/how-winter-weather-affects-an-electric-car