Šestice sportovních Audin, které chcete mít v garáži

Sportovní Audi nebyla v minulosti ani zdaleka tak nudná jako v současnosti. Ano, mají vysoký výkon, pohon všech kol, vypiplanou techniku, nepřeberné množství komfortu a pohodlně splní roli prvního auta v rodině. Přesto jim schází něco, určitý faktor X. Britský Autocar se proto ohlédl do více či méně vzdálené minulosti a vybral šestici sportovních modelů se čtyřmi kroužky z druhé ruky, která by stála „za hřích“.

Audi RS2 Avant (1994 – 1995) – cena 11 500 liber (cca 419 000 korun)

Audi, co je víc Porsche než Audi. I tak by se dala charakterizovat RS2 Avant, která ještě před tím, než se na ní vrhli inženýři Porsche, byla docela obyčejným Audi 80 Avant. Z něj však nezůstalo skoro nic, zato prvků stuttgartské automobilky přibylo více než dost. Zrcátka pocházejí z modelu 911 (a Audi kvůli nim muselo přepracovat nárazník, jenž je podobný tehdejší 911), kola z Porsche 964 a brzdy mají původ v modelu 964 Club Sport, respektive 911 Turbo. Dokonce i znáčky, použité u RS2, skrývají motiv loga Porsche.

Pětiválec Audi s přeplňováním byl původně umístěn pod kapotou kupé S2, dostal však větší turbodmychadlo, což vedlo ke zvýšení výkonu na 315 koní a točivého momentu na 410 Nm. Díky šestistupňové manuální převodovce a permanentnímu pohonu všech kol Quattro dokáže kombi vystřelit z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy a dosáhnout až 262 km/h.

Mohlo by vás zajímat:  Fiat Dino Coupé hledá šikovného majitele

Jediný problém? Sehnat nějaké v dobrém stavu. Vyrobeno jich bylo méně než 3000 a mnoho jich už skončilo na onom světě. Chce to mít tedy nejen štěstí, ale také cit na výběr relativně nezávadného kusu. Pokud však tohle všechno splníte, Audi RS2 Avant se Vám bohatě odmění…

Audi ur-Quattro (1980 – 1991) – cena 13 000 liber (cca 474 000 korun)

První čtyřkolka s přeplňovaným motorem vznikla jako homologační speciál pro světový šampionát v rally, vedle závodních tratí však uspěla i na běžných silnicích. Celkem bylo vyrobeno něco kolem 12 000 kusů s přeplňovaným pětiválcem, jehož objem v průběhu let stoupl z 2.1 litru na 2.2 litru a výkon z 200 na 220 koní. Název mimochodem odkazuje na používaný pohon všech kol, spojení ur vychází z německého termínu pro originální či první svého druhu. A ačkoliv jej můžete používat každý den, jeho provoz ani pořízení levnou záležitostí rozhodně nejsou.

Audi Sport Quattro (1984 – 1986) – cena 150 000 liber (cca 5,5 milionu korun)

Mít doma na silnice homologovaný speciál skupiny B je splněným snem téměř každého fandy motoristického sportu. O 320 mm zkrácená karosérie původního Quattra s kevlarovými díly, rozšířenými zadními blatníky a upravenými nárazníky budí dodnes zasloužený respekt. O to víc, pokud se podíváme pod kapotu, kde „trůní“ 2.1litrový pětiválec s turbodmychadlem a lehčím hliníkovým blokem o výkonu 299 koní. Poháněná jsou všechna kola přes údajně fenomenální pětistupňový manuál. Díky pouze 214 vyrobeným kusům si však každý drží cenu hodně nahoře. Oněch 150 tisíc liber je pouze základním nástřelem, protože ty vůbec nejlepší exempláře nejdou s cenou pod 495 000 liber (cca 18 milionů korun).

Mohlo by vás zajímat:  Porsche představilo novou generaci 911 GT3

Audi S2 Coupé (1990 – 1995) – cena 5000 liber (cca 182 000 korun)

O prvním produkčním autě se znáčkem S a čtyřmi kruhy už jednou byla řeč. Jeho 2.2litrový pětiválec s turbodmychadlem se totiž stará o pohon RS2 Avant. V dvoudveřovém kupé nicméně jeho výkon nevystoupal nad 300 koní – před modernizací je výkon 220 koní, po ní 230 koní. Silnému motoru bohužel ne úplně odpovídají jízdní vlastnosti, ačkoliv i S2 byla vybavena pohonem všech kol Quattro. K mírnému zlepšení došlo po modernizaci v roce 1992, kdy se S2 dočkala šestistupňové manuální převodovky a přepracovaného řízení. Z našeho výběru se navíc jedná i o relativně „nejobyčejnější“ auto, čemuž odpovídá cena kolem 5000 liber za méně zachovalý kus. Pokud však chcete leštěnku, připravte si minimálně pětimístnou sumu.

Mohlo by vás zajímat:  McLaren P1 GTR v konečné podobě

Audi R8 (2007 – 2015) – cena 45 000 liber (cca 1,6 milionu korun)

Nejmladší z naší šestice je zároveň jediným ryzím supersportem, který Audi vyrobilo ve větším počtu. Díky již sedmým narozeninám a brzkému příchodu nové generace spadly ceny někde na úroveň sedanů vyšší střední třídy a pokud netrváte na automatu, můžete se dostat i pod uvedenou cenovou hranici. Velkou výhodou je též rozmanitost verzí, čítající motory V8 i V10 (V8 je o něco kultivovanější a dá se před V10 doporučit) a vedle kupé i otevřený Spyder. Ten však půjde s cenami o něco výše, stejně jako některá hned z několika limitovaných sérií.

Audi S4 (2003 – 2005) – cena 5000 liber (cca 182 000 korun)

Laciná cesta jak se dostat k osmiválcovému Audi? Kupte si třetí generaci Audi S4 s 4.2litrový osmiválcem o výkonu 344 koní z limuzíny A8! BMW M3 je jízdně ještě o něco málo přitažlivější, ale za 5000 liber jej neseženete. Další výhodou je široká nabídka karosářských variant, čítající vedle sedanu i kombi a kabriolet. Jen pozor na vyšší servisní náklady, kvůli kterým je při koupi lepší zažádat o servisní knížku. 

Zdroj: Autocar