Škoda 110R coupé – první z řady úspěšných kupé

Pro dnešní den jsem si vybral model, který sklízí úspěchy naší domácí značce ještě v dnešní době. V podstatě se jedná o první kupé, které Škodovka kdy vyrobila. Ano, mám na mysli Škodu 110R, která se vyráběla v letech 1970 – 1980 v závodě Kvasiny.

Počátky

První koncept tohoto modelu se ukázal světu v roce 1968, následně do sériové výroby šel prototyp skoro bez úprav, lišily se jenom detaily. Sériový model z roku 1971 byl známý ozdobnými lištami na blatnících, které pocházely ze Škody 1000MB. V interiéru se objevila palubní deska se standardními ukazateli (tachometrem, otáčkoměrem, palivoměrem, teploměrem a tlakoměrem oleje) v imitaci dřeva a sedaček ještě nebyly součástí opěrky pro hlavy. Přední maska byla vybavena dvěma světlomety.

Modelový rok 1972 „ztratil“ ozdobné lišty z 1000MB a hrdlo palivové nádrže bylo zrekonstruováno, navíc bylo kryto plechovým víkem. Za to však přední sedačky už dostaly opěrky a zadní část automobilu dostala mřížky pro větrání, neboli tzv. „žebra“. V roce 1973 přišel model s další modernizací. Závratnou změnu prodělala přední maska – dostala čtyři světlomety. Ventilátor topení obdržel druhou rychlost a motůrek na topení vyšší výkon, tudíž posádka vozu už neměla velké potíže s venkovními teplotami.

Posledními změnami prošel model v roce 1980 na konci výroby, kdy Škoda 110R dostává elektricky vyhřívané zadní sklo a 13palcová kola místo 14palcových.

Motor, konstrukce a interiér

Škoda 110R je poháněna kapalinou chlazeným čtyřtaktním čtyřválcem o objemu 1 107 ccm s výkonem 45,6 kW, přičemž kupé s aerodynamickými prvky dosáhne maximální rychlosti až 140 km/h. Pohonná jednotka, která je umístěna za zadní nápravou, je vybavena čtyřstupňovou manuální převodovkou a ta přenáší sílu na zadní nápravu. Palivovou nádrž o objemu 32 litrů nalezneme pod předním zavazadlovým prostorem. Kombinovaná spotřeba se pohybovala kolem 9 l/100 km.

Karoserie je samonosná, ocelová a dvoudveřová s místem pro posádku 2+2. Přední část vozu je téměř identická s modelem 110 sedan. Dveře jsou bezrámové konstrukce i zadní vyklápěcí okna jsou bez rámů. Na přední nápravě objevíme kotoučové brzdy, kdežto vzadu jenom bubnové. Interiér je vybaven dvěma pohodlnými sedadly, která se snadno posunují a sklápějí. Vzadu jsou potom nouzová sedadla pro dvě osoby.

Závodní 130RS

Model 110R posloužil i jako základ pro závodní verze – 110R Rallye, Škoda 180/200 RS a model 130 RS, o které jsme psali v samostatném článku. Karoserie Škody 130RS byla téměř identická se základem 110 R, jenom závodní verze se odlišovala rozšířenými blatníky. Samozřejmě byl i upraven výkon motoru, ten ve 130RS dosahoval hodnoty 103 kW. Závodní Škoda získala plno úspěchů jak v rally, tak i na okruzích.

Závěr

Přesný údaj o počtu vyrobených kusů není znám, odhadem se vyrobilo kolem 57 tisíc kusů. Roku 1981 přichází na trh nástupce Škoda Garde. Kolem roku 1990 se bohužel hodně „Erek“ stalo oběťmi úpravců (chcete-li tunerů), kdy dávali do těchto kupátek motory ze 120, Favoritů a dalších. O body-kitech ani nemluvím, některé vypadají opravdu nevkusně.

V současné době je po Škodě 110R velká poptávka a sběratelé vyhledávají převážně dochované modely v původním stavu. Osobně bych tento vůz rád vlastnil anebo se v něm alespoň svezl, je to můj sen.

Fotogalerie: skodaauto1.wgz.cz, all-carz.com, skoda110r.com, old.annonce.cz, veteran.wbs.cz, wikipedia.org, 7-forum.com a Archiv společnosti ŠKODA AUTO

##110R##

Komentáře