Mini Cooper SD Clubman All4 – dospělý, ale pořád stylový

Mini Cooper Clubman a jeho druhá generace, redakčním testem nám aktuálně prošlo jedno stylové naftové Mini.

V rámci druhé generace nám však Clubman dospěl a již to není ten malý kombík, který hravě a vtipně disponuje pouze trojicí bočních dveří. Mini Clubman nám mezigeneračně výrazně narostl a z klasické stylovky se přibližuje kategorii rodinného kombi.

Clubman tím trochu ztrácí na své původní originalitě, na druhou stranu se stává více praktičtějším a využitelnějším vozem, který jednoduše osloví více uživatelů.

Stále se totiž jedná o vozidlo s perfektními jízdními vlastnostmi, které je praktické a ctí svoji historii. Tyto vlastnosti nakonec prochází celou aktuální paletou nabízených vozů značky Mini.

 

EXTERIÉR

Vnější vzhled testovaného Clubmana se nese v duchu soudobého designu vozů značky.

Jedná se o líbivý design, který novodobě aplikuje prvky z historických modelů značky.

Tento způsob odkazu k historii se mi osobně líbí, i když je mi jasné, že se to samozřejmě také dobře prodává, ale Mini to prostě umí.

Vnější vzhled Mini je v jeho rodném jazyce klasický, nese jeho obvyklé rysy.

Přední partie je vybavena dvojicí oválných světel s krásnou světelnou linkou pro denní svícení. Maska chladiče tvoří jakýsi propojovací prvek mezi kapotou a nárazníkem. Ve spodní části nárazníku jsou umístěna kruhová mlhová světla, dále pak decentní plastové lízátko, které přechází v plastové ochranné lemování bočních lemů a prahů.

Kapota Mini přechází až k ochranným lemům a redukuje tak přední blatníky na naprosté minimum.

Clubman a jeho druhá generace nyní nově disponuje klasickou čtveřicí bočních dveří.

Boční partie zaujme elegantní disproporcí prosklené a plné části, ty jsou odděleny jasnou, striktně horizontální chromovanou linkou obcházející celé vozidlo.

Zadní partie disponuje klasickými dvoukřídlými dveřmi, které si ponechala ze své první generace. Změna nastala pouze v pozici zadních koncových světel, ty jsou nyní umístěny výše a mají horizontální proporci a krásný světelný podpis. Jednotlivá křídla dveří se otevírají nezávisle a pomocí vzpěr také na dálkové ovládání.

Testovaná verze byla vybavena dvojicí chromovaných koncovek výfuku, které celou zadní partii podtrhují.

Vozidlo bylo dále postaveno na efektních 17-ti palcových ráfcích s nízkoprofilovým obutím.

INTERIÉR

Interiér Clubmana se nese v duchu kvalitních, prémiových materiálů.

Přístrojová deska Mini je přehledná, po svém obvodu decentně lemována lištou v barvě karoserie vozu.

Jejímu středu již tradičně vévodí kruhový rámeček, ve kterém je nyní umístěn displej palubního infotainmentu, spolu s ovladači audio soustavy.

U testované verze byl rámeček po svém obvodě olemován diodami, které mění svoji barevnost.

Jak už je a automobilek BMW a Mini zvykem, grafika displeje je výborná. To samé platí také pro jeho ovládání, které je řešeno pomocí touchpadu, který je umístěn v rámci středového tunelu.

Po displejem infotainmentu se v rámci palubní desky ovládají prvky klimatizace, topení, výhřevu předních sedadel, dále pak deaktivace systému start-stop nebo deaktivace stabilizace.

To nejzajímavější co se zde však odehrává, je tlačítko pro nastartování vozu. Jedná se o výrazný, červený ovladač, jehož umístění je jasné a viditelné.

Testované verze byla vybavena prošívaným koženým volantem se zesílením v místě jeho úchopu. Volant dále disponoval tlačítky pro ovládání tempomatu, omezovače rychlosti, audiosoustavy a telefonu.

Jejich chod byl velice příjemný. Zajímavé je nastavení rychlosti tempomatu. Když stlačíte ovladač zlehka, přidává rychlost po 1 km/h, při úplném stlačení potom po 10–ti km/h.

V rámci přístrojů v zorném poli řidiče jsou umístěny klasické Mini ukazatele rychloměru a otáčkoměru společně s ukazatelem množství paliva.

Rychloměr je navíc vybaven displejem palubního počítače, který je ovládán z páčky ovládající světla a směrová svítidla. Netradiční, ale velice praktické řešení.

V zorném poli řidiče byl dále umístěn výsuvný head-up displej, zobrazující informace o aktuální rychlosti a navigaci.

Středový tunel je vybaven již zmiňovaným touchpadem pro ovládání palubního infotainmentu a telefonu, dále pak ovladačem parkovací brzdy a samotným voličem automatické převodovky. Volič automatické převodovky vychází z kruhové základny, která zároveň slouží jako přepínač volby jízdního režimu.

Vzhled a chod všech ovladačů v rámci přístrojové desky působí adekvátním dojmem prémiového vozu.

Jediné, co bych vozu vytkl, je chod voliče automatické převodovky, který mne přišel dlouhý, ne zcela plynulý.

Testovaná verze Cooper SD byla vybavena sportovními sedadly řidiče a spolujezdce. Posez byl velice příjemný a komfortní. Sedadla byla laděna do vínové barvy, stejně jako barevnost karoserie. To vše v kombinaci s černou a chromovými doplňky interiéru vypadalo ve výsledku skvěle.

Mini Clubman nám v rámci druhé generace výrazně narostl. To se samozřejmě projevilo na jeho vnitřním prostoru. Prostor na zadních sedadlech je dostačující a kufr nám mezigeneračně narostl na 360 litrů.

Tvar kufru Mini není úplně praktický, je poměrně hluboký. Testovaná verze byla vybavena vyklápěcím dnem, které vyrovnávalo rozdíl mezi dnem kufru a případnými sklopenými opěráky zadních sedadel, do jedné roviny.

Naopak přístup do kufru je příjemný, a to díky dvoukřídlým dveřím.

Celkově je interiér Mini hodně hravý, ale takovým velmi decentním způsobem.

Interiérem hojně prostupují prvky kruhu. Ty jsou patrné například v přístrojích před řidičem, v ovladačích na volantu, v klasickém Mini rámečku displeje infotainmentu, v rámci voliče jízdního režimu nebo například v interiérových klikách jednotlivých dveří.

MOTOR A JÍZDA

Námi testovanou verzi poháněl vznětový přeplňovaný dvoulitr se 140kW výkonu ve spojitosti s osmistupňovou skvěle řadící automatickou převodovkou. S možností ji ovládat také pádly pod volantem.

Clubman navíc nesl označení All4, byl tedy vybaven pohonem všech 4 kol. Jednalo se o výtečnou kombinaci, která Vám přináší velmi slušné jízdní vlastnosti.

Mini bylo možné nastavit do třech jízdních režimů (NORMAL, ECO a SPORT). Jednotlivé režimy jsou od sebe dobře rozeznatelné. V režimu sport je motor před přeřazením držen v daleko vyšších otáčkách, reakce na plyn je samozřejmě ostřejší. Oproti tomu v režimu eko je motor hodně tlumen, nenechá se moc vytáčet, spoří palivo a přeřazuje bez zbytečného otálení. Režim normal je kompromisem ostatních jizdních režimů a budete ho užívat nejčastěji.

Celkové jízdní vlastnosti testované verze Mini jsou výtečné, dálniční rychlosti zvládá s velkým přehledem, klikaté okresky jeho podvozku sedí a město mu při jeho velikosti nečiní žádné potíže.

 

ZÁVĚR

Mini Cooper SD Clubman ALL 4, jeho cena startuje na 890 000kč a ano, není to úplně málo. Mini Vám však nabízí kvalitní a skvěle fungující vozidlo prémiové kategorie. Jeho pojetí je originální s jasnou oporou v historii.

Pokud se tedy chcete odlišit a zároveň si užít skvělých jízdních vlastností, musíme ho jen doporučit.

Komentáře