Škoda Octavia RS Bonneville

Škoda se minulý rok pokusila o překonání jednoho světového rekordu na solné pláni v Bonneville. A to je, jak sami uznáte, pořádná výzva. Jak všechno probíhalo? Čtěte dále!

 


O co jde?

Loni slavila Škoda 10 let působení modelů RS (v UK vRS) ve Velké Britanii, a tamní zastoupení se to rozhodlo pořádně oslavit. Několik měsíců vyvíjeli speciál pro závod na solném jezeře Bonneville, kde se každoročně konají závody o překonání nejrůznějších rychlostních rekordů. Tato Škodovka chtěla zaútočit na rekord mezi přeplňovanými produkčními dvoulitrovými auty, který měl hodnotu 348 km/h a byl stanoven v roce 1998. Jako základní cíl pak byla vytyčena meta překonat 200 m/h což je 322 km/h.

Technika

Aby toho byla Škodovka schopna zvládnout, muselo být některé z jejich aut patřičně upraveno. Volba padla na Octavii vRS. Tým Škodovky několik měsíců tajně vyvíjel tento stroj v Milton Keynes (mj. sídlo Red Bullu F1) ve spolupráci s přední Anglickou tuningovou společností REVO Technik. A za oněch několik měsíců jsme mohli poprvé spatřit výsledek!

Mohlo by vás zajímat:  Výrobce letadel zkusil i automobily. A vznikla značka Aero

Octavia vRS byla kompletně snížena o 80 mm a dostala nový pomocný rám se závodním chladičem. Auto je také vybaveno vnitřním ochranným rámem, brzdicím padákem, hasicími přístroji a ochrannými mřížemi v oknech. Aby byla aerodynamika dokonalá, má tento speciál 15-ti palcové ocelové disky z Octavie Greenline II obuté do pneumatik GoodYear Eagle Landspeed.

Co se motoru týká, základ je stejný jako v klasické vRS – tedy čtyřválec 2.0 TSI. Zde ale veškerá podobnost končí! Standardní turbo bylo nahrazeno lepším turbem Garret s maximálním plnícím tlakem 1,93 baru. Auto už nejezdí na Natural 95, ale na závodní palivo se 120-ti oktany. Také převodovka je jiná – klasická 6-ti stupňová manuální byla nahrazena 6-ti stupňovou manuální původem však z Octavie Greenline II. Z Greenlinu pocházejí i přední kotoučové brzdy.

Mohlo by vás zajímat:  Pokořitel vysokohorských terénů: Unikátní polopásové vozidlo na základě modelu T1 bylo po 60 letech zrestaurováno

Výsledek těchto úprav? Takto zběsilá Octavia má výkon 441 kW což je 600 koní! Točivý moment 450 Nm vrcholí při 6 000 až 7 700 ot./min. Maximální rychlost byla stanovena na základní hodnotu 200 m/h + (322 km/h +). Pohotovostní hmotnost je pak nižší než u standardní verze a to konkrétně 1450 kg.

Překonání rekordu

Jak už hovoří tento nadpis, rekord, který je zmiňovaný v úvodu článku se podařilo překonat! Ale nebylo to nic jednoduchého!

v pondělí 15. srpna 2011 se tým snažil se speciální Octavií, která byla řízená Richardem Meadenem, prolomit stanovených 200 m/h. Na první pokus se auto rozjelo rychlostí 195,69 m/h. Ani v dalších čtyřech pokusech se 200 m/h za hodinu nepovedlo překonat. Až šestým pokusem se Richardu Meadenovi povedlo prolomit 200 m/h a to konkrétně rychlostí 202,15 m/h což je 325,32 km/h! Jenomže s tím se technici nespokojili…

Mohlo by vás zajímat:  Zemřel hlavní lékař F1 Sir Sidney Watkins

Díky tomu, že překonali 200 m/h tak brzy, rozhodl se tým zaútočit i na oficiální rekord mezi přeplňovanými produkčními dvoulitrovými auty. A v pátek 19. srpna 2011 v 7:45 ráno se to povedlo! Richard Meaden jel ve čtvrtek 18.srpna 2011 rychlostí 225,513 m/h (362,6 km/h) a v pátek pak v opačném směru dokonce 228,647 m/h (367,7 km/h)! Za rekord je pak brána průměrná rychlost z těchto dvou pokusů. Výsledná rekordní rychlost má tedy hodnotu 227,08 m/h což je 365,45 km/h! Tato rychlost je také uznána institutem Southern California Timing Association jako světový rekord mezi přeplňovanými produkčními dvoulitrovými auty.