Sofistikované systémy pohonu 4×4

Automobilové firmy často ve snaze získat nového zákazníka vybavují svoje produkty zcela zbytečnými technickými vymoženostmi. Naštěstí je však možné setkat se i s výběrem technologií, které naopak přispívají k tomu, že se automobil proměňuje k lepšímu. Mezi těmito chytrými vynálezy je třeba na jednom z prvních míst zmínit pohon všech čtyř kol. S vyšším využitím elektroniky se nabídka pohonu 4×4 rozrostla o řadu nových systémů, jež se navzájem odlišují svým provedením i funkčností. Celá řada výrobců tak pěje ódy na systém, jenž je použit právě na vozech jejich značky a často slibuje trakční schopnosti, mimořádnou dynamiku a poslušnost takřka z jiného světa.

4X4

Samotná idea pohonu všech čtyř kol je již celkem stará, ale kvůli své ceně a komplikovanosti si toto zařízení klestilo cestu mezi osobní vozidla jen velmi pozvolna. Cíl konstruktérů je přitom při jeho využití lehce pochopitelný. Je jím snaha o růst trakčních schopností vozidla z důvodu větší průchodnosti terénem, vyšších jízdních výkonů i lepší ovladatelnosti. Při pohonu všech čtyř kol totiž využívá řidič celkovou hmotnost vozu, čímž značně zvyšuje jeho tažnou sílu. Zásluhou skutečnosti, že je hnací síla motoru rovnoměrně rozdělena mezi všechny čtyři kola je také možné získat na pneumatikách více místa pro přenos bočních sil k zatáčení, což se kladně projevuje na růstu ovladatelnosti vozidla. Celá věc je tak velmi jednoduchá. Máte zájem tento pocit většího bezpečí z lepší ovladatelnosti zakusit na vlastní kůži?

Asi nejčastěji je možné se setkat se systémem s centrální rozvodovou skříní, kdy se vepředu nachází motor, z něhož putuje výkon do převodovky. Odtud pak směřuje do rozvodovky, která má funkci jako diferenciál. Když auto zatáčí, poměr se upravuje takovým způsobem, aby nebyly přetěžovány pneumatiky a převodový mechanismus. Do značné míry však dnes do hry vstupuje i elektronika, která se stará o prokluz kol a dokáže spočítat i největší trakci. Mezi čtyřkolkami je přitom možné dnes rozeznat „chytré“ a „hloupé“, kdy u „hloupých“ je nutné dostat trochu výkonu na druhou nápravu kvůli zlepšení trakce při rozjezdu.

Mohlo by vás zajímat:  Kupujete ojeté auto? Obezřetně vybírejte autobazar!

AllGrip od Suzuki

Suzuki se na základě bohatých zkušeností se systémem 4×4, podařilo vyvinout zcela nový systém pohonu všech kol AllGrip. Tento systém využívá například nová Suzuki SX4 S-Cross. Jízda v nové SX4 se tak pro řidiče stává zcela mimořádným zážitkem, který je umocněn i sníženou spotřebou paliva. Systém pohonu všech kol AllGrip umožňuje výběr ze čtyř jízdních režimů (auto, sport, snow, lock).  Na středové konzole je jednoduchý ovladač. Suzuki SX4 S-Cross se navíc může pochlubit vynikajícími výsledky v testu bezpečnosti EuroNCAP. Více o systému AllGrip naleznete zde.