SsangYong MUSSO Grand 2.2 e-XDI – pickup s výbavou SUV

Grand 01

Přestože si asi málokdo pořídí Musso Grand v plné výbavě a na 20″ discích s úmyslem používat jej jako auto na těžkou práci do terénu, stále takovou možnost má. Nejnižší světlá výška je 220 mm a s pomocí pohonu všech kol s redukcí a uzávěrkou zadního diferenciálu nebude mít problém se vydat i mimo zpevněné cesty.

Rozměry korby jsou následující: šířka 1 570 mm (1 110 mm mezi podběhy), délka 1 610 mm a hloubka 600 mm. Kromě kotvících bodů tu najdete i 12 V zásuvku.

Užitečná hmotnost závisí na zvolené nápravě: u 5 prvkové se pohybuje okolo 880 kg dle výbavy zato u nápravy s listovými pružinami kolem 1100 kg.

Maximální hmotnost brzděného přívěsu se liší dle převodovky, u automatické je 3 000 kg a u manuální 2 600 kg, zde tedy také ztrácí za konkurencí která nabízí 3,5 tuny.

Exteriér

Téměř 5,5 metru délky 2 metry šířky a 1,9 metru výšky jsou pořádné rozměry a v bílé metalíze vypadá opravdu impozantně. V porovnání s například nedávno testovaným Tivoli má Musso konzervativní a účelný design, který „nezastará“ tak rychle. Velké 20″ hliníkové disky autu sluší. Plastový rám korby ji opticky zkrátí a zbaví siluetu vozu pravého úhlu mezi hranou korby a kabinou. Praktické se ukázaly dveře zakrývají prahy, mohou tak ušetřit špinavé nohavice.

Mohlo by vás zajímat:  Test Kia Sorento: Prostorný obývák na kolech, ke kterému připojíte i nabíjecí kabel

Interiér

Uvnitř Mussa se spíše než v pickupu cítím jako v SUV. Příplatková kožená sedala jsou elektricky nastavitelná, vyhřívaná i odvětrávaná a sedí se v nich skvěle. Volant je nastavitelný jak výškově tak podélně ve velkém rozsahu a je rovněž vyhřívaný. Ovládací prvky palubního počítače i tempomatu jsou standardně umístěny a na ovládání jsem si zvykl rychle.

Velká kabina nabízí plnohodnotnou druhou řadu sedaček se spoustou prostoru. Odlišné řešení zvolil výrobce u zadních sedadel (která jsou rovněž vyhřívaná) a namísto malého úložného prostoru pod sedadly je pod nimi volný prostor.

Multimediální systém s úhlopříčkou 9,2″ má rychlou odezvu a disponuje všemi moderními technologiemi jako Android Auto a Apple CarPlay, DAB příjem nebo navigaci s mapovými podklady Evropy.

Velmi příjemný je panoramatický parkovací systém, umožňuje zobrazit buď „ptačí“ pohled shora nebo 3D pohled z libovolné strany a velmi usnadňuje parkování velkého auta.

Motor a jízda

Turbodiesel o objemu 2,2 litru dosahuje maximálního výkonu 181 koní při 4 000 ot/min a maxima točivého momentu 420 Nm při 1 600 – 2 600 ot/min. V kombinaci s 6° automatickou převodovkou byla jízda sice pohodlná, ale nikoli už úsporná, i v režimu eko se tabulkové spotřebě dalo dosáhnout jen s velmi lehkou nohou.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroënu C3 AIRCROSS C-SERIES - modernizace, která sází na více komfortu a ještě kontroverznější vzhled

Naopak musím pochválit odhlučnění motoru i kabiny, zde se blíží kategorii SUV a nikoli pickupům. Také aerodynamický hluk i při dálničních rychlostech dosahoval slušné úrovně, ale těžko říci nakolik tomu pomohl příplatkový plastový rám korby. S hlukem o podvozku to bylo o poznání horší a o příčných nerovnostech dával zřetelně vědět i 5 prvková zadní náprava. Samozřejmě, že velká část projevu podvozku je způsobena samotnou koncepcí a nadimenzováním podvozku na tunu nákladu avšak nízkoprofilová kola projev ještě zdůrazní. Při jízdě s nezatíženým vozem je také nutné počítat s odskakující zadní nápravou. Zajímavé by mít možnost porovnání jak se podařilo naladit podvozek u SUV Rexton postaveném na stejné platformě (jedno z mála moderních SUV na rámovém podvozku které nepochází ze Spojených států).

Při jízdě na silnici máte k dispozici celou řadu nejmodernějších bezpečnostních systémů od hlídání slepých úhlů, automatického nouzové brzdění přes varování při opuštění jízního pruhu nebo upozornění na projíždějící vozidlo při couvání až po aktivní ochranu proti převrácení.

Chcete-li využívat terénní schopnosti na maximum tak vás mohou zajímat „offroad“ parametry jako: nájezdový úhel: 26,5° zadní nájezdový úhel 22,5° a přejezdový úhel činí 21°. Když nestačí pohon zadní nápravy, můžete manuálně zvolit jeden ze dvou režimů pohonu všech kol: 4WD Hi který je možné využít jak na zpěněných tak nezpevněných cestách a 4WD Low určeným pouze do terénu. Někdo může jako nevýhodu brát nemožnost manuálně ovládat automatickou uzávěrku diferenciálu.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagenu Amarok Aventura V6 4Motion – mocný vidlicový šestiválec a komfortní jízdní projev

Závěr

Musso můžete pořídit za zajímavou cenu a jeho vrcholné konfigurace nabízí bohatou výbavou srovnatelnou s SUV, na druhou stranu za svými konkurenty zaostává v nosnosti i maximální hmotnosti přívěsu. Jako nevýhodu musím zmínit i zatím malou prodejní i servisní síť. Aktuálně se v Čechách nachází 5 dealerství, na Moravě a ve Slezsku zatím žádné.

Cena od: 676 390 Kč
Cena Premium 4WD: 876 040 Kč
Příplatková výbava:
6° automatická převodovka: 42350
Automatická uzávěrka diferenciálu
(zadní náprava): 10890
Bílá metalická barva Pearl White: 21659
360° kamera (AMS): 22869
20″ ALU kola, pneumatiky 255/50 R20: 13189
Plastový rám nákladového prostoru: 16335
Střešní okno s ochranou proti sevření: 10890
Elektricky nastavitelná přední sedadla, sedadlo
řidiče s bederní opěrkou, vyhřívání předních a
zadních sedadel: 13915
TECH PAKET I: Detekce slepého úhlu (BSD),
Asistent pro změnu jízdního pruhu (LCA), Výstraha zadního příčného provozu (RCTA): 15609
Cena testovaného vozu: 1 043 746 Kč

všechny ceny jsou uvedeny včetně DPH