Že není výběr zimních pneumatik až tak jednoduchý, o tom se jistě přesvědčil každý, kdo bral výběr nové sady na lehkou váhu. Pneu sice vybral a zakoupil, někdy dokonce i nasadil, ale později zjistil, že má problém. Stačilo totiž přehlédnout pár drobných detailů.
Rozměry
Že nejde udělat chybu? Velká mýlka. Není to jenom o tom, že koupíme „sedmnáctky“ nebo „devatenáctky“. Pneumatiky mají i další rozměry, jako třeba šířku, vnitřní průměr nebo profil. Také může rozhodovat konstrukce, ale tady se dá říci, že všechny pneu pro osobní vozidla jsou svou konstrukcí výhradně radiální.
Užití
Mnozí koupí nové pneu s tím, že se jedná o pneumatiky zimní. Ale realita může být nakonec úplně jiná. A mohou nastat dokonce i problémy. Správné a vlastně jediné zimní pneumatiky jsou ty, na kterých je piktogram hory a sněhové vločky. Takové jsou opravdu plnohodnotné zimní. V případě těch s označením jenom M+S to nemusí být stoprocentní, jelikož stejné označení můžeme najít i na některých letních. Není proto univerzálním vodítkem.
Indexy
Na pneumatikách najdeme i dva druhy indexů. Takzvaný hmotnostní a také rychlostní. Zákon zde říká, že dané indexy by měly být stejné nebo vyšší, než je uvedeno v technickém průkazu každého vozidla. Kdo koupí pneu s nižším indexem, než by měl, zadělává si pochopitelně na problémy. I když v praxi nemusí být až takový rozdíl, na STK nebo při pojistné události se mohou očekávat komplikace, protože taková pneumatika by na autě vůbec být neměla.
Datum výroby
Na pneumatikách je také takzvaný DOT kód. Ten označuje, kdy byla daná pneumatika vyrobena. Ani tady není dobré podceňovat ho. Příliš staré pneumatiky pochopitelně ztrácí své vlastnosti, což může být při provozu problém. Právě kontrola tohoto kódu, tedy informace o termínu výroby, pomůže kupujícímu odhalit, zda prodejce nenabízí několik let staré skladové zásoby.
Zdroj: https://www.caranddriver.com/features/a28183249/new-tire-buying-guide/