Sveze početnou rodinu, stylově vypadá a jezdí na naftu. Otestovali jsme Ford S-Max

Img 20200428 154740

Pořídit auto pro početnější rodinu, a tím nemáme na mysli jenom obvyklých 5 pasažérů, může být stále těžší. Několik možností stále ještě existuje, a když k tomu navíc i dobře vypadají a slušně jezdí, je to jenom ku prospěchu věci. A přesně takový je i Ford S-Max, který prošel naším testem. Jak obstál, v čem vynikal a co mohlo být lepší?

Motorizace

Diesely stále nejsou mrtvé, mají mnoho zastánců a v určitých vozech stále dávají jasnou logiku. To je i případ tohoto Fordu, který jsme měli k dispozici s dvoulitrovou naftovou motorizací a pohonem všech kol. Naftový motor 2.0 EcoBlue nabízí slušný výkon 140 koní a zrychlení z nuly na stovku těsně pod deset vteřin (9,9 sekundy). Pokud auto plně naložíte, pasažéry nebo zavazadly, sice svou dynamiku lehce ztrácí, ale stále výkonem plně dostačuje běžné jízdě. Na uzdě lze udržet i spotřebu. Na dálnici z Prahy do Hradce Králové nebyl problém se v prázdném voze držet na hodnotě 6,2 na sto. A to při zapnutém tempomatu na povolenou stotřicítku. Díky nádrži o objemu 64 litrů tak skutečně není třeba mít obavy, že delší rodinné výlety budete trávit na pumpách. Ve městě jsme se dostali na hodnotu zhruba 8,3 litrů na sto, což ale vzhledem k neustálému popojíždění taktéž není nic strašného.

Foto: David Hampl

Design

Náš testovaný Ford S-Max byl k dispozici v červeném odstínu, který se sice k některým vozům nemusí úplně hodit, ale tady to skvěle funguje. Auto ukazuje, že vůz pro sedmičlennou rodinu nemusí být jenom nevzhledné „krabicoidní“ MPV, ale že může zaujmout i svou elegancí. Oproti první generaci auto lehce povyrostlo směrem nahoru, jinak rozměry až na pár milimetrů zůstaly víceméně při starém.

Výraznější typická černá maska chladiče, elegantní černé prvky na předním nebo zadním nárazníku, ale i dvě koncovky výfuku dělají z Fordu S-Max více nemotorné MPV elegantní koráb silnici. Je zde patrná i jistá snaha směřování do spíše sportovnějšího vzhledu, a to ať už mluvíme o devatenáctipalcových kolech, nebo různých prolisech, či třeba hliníkových pedálech, nebo prošívaném volantu. Člověk by dost možná i ve chvíli, kdy jede sám, dokázal zapomenout, proč si toto auto původně kupoval. Onen sportovnější zážitek má pomoci umocnit jak jízdní režim Sport, tak i pádla pod volantem, kterými lze mít všechny rychlosti snadno ve svých rukou. Navíc sportovní režim automaticky vypíná i tolik proklínaný Start/Stop systém.

Foto: David Hampl

Některé věci však mohou, hlavně v interiéru vypadat, jako by se dělaly „horkou jehlou“. Třeba stínítko řidiče i spolujezdce se na svém kraji výrazně ohýbá, což může lehce komplikovat potřebu snadného vyklopení v případě oslnění sluncem. Pod sedačkou řidiče zase najdeme lehký schůdek, takže pokud při jízdě na dálnici na tempomatu chcete nohy skrčit „pod sedačku“, trochu vám překáží.

Mohlo by vás zajímat:  Test Peugeotu 508 SW Hybrid – líbivé kombi aktuálně s plug-in hybridním pohonným ústrojím

Guma v přihrádce na mobil sice nabídne protiskluzový povrch, ale že by stoprocentně pasovala svými rozměry, to se říci určitě nedá. Kladně hodnocenou drobností je však její osvětlení. A když už mluvíme o telefonu, jeho spárování lze provést i během jízdy, bez nutnosti zastavit – vhodné pro ty, kteří to před prvním usednutím do auta zapomenout.

Praktičnost

Ano, to je ten hlavní důvod, proč začít přemýšlet o tom, zda si auto jako je Ford S-Max pořídit. A jednoduchou odpovědí je, že tady dokáže obstát na jedničku. Standardně máte k dispozici verzi s pěti sedadly. Jejich počet se však dá snadno rozšířit na 7, a to zvednutím třetí řady, ve které najdete dvě sedadla. Sedadla v druhé řadě lze dokonce polohovat dle potřeby, což celkově přispěje k pohodlnému svezení i cestujících jedoucích vzadu. Ti navíc mají možnost nejenom pohodlného svezení, ale i toho, že si mohou sami nastavit klimatizaci, jak pokud jde o teplotu, tak třeba samotný směr foukání a jeho intenzitu.

Foto: David Hampl

Kdo bude chtít místo své početné rodiny převézt spíše rozměrnější náklad, má možnost. Ford S-Max umožní sklopit jak třetí řadu sedadel, tak i řadu druhou. A žádnou složitou manipulaci nečekejte. Stačí postupně stisknout pět tlačítek v levé řadě zavazadlového prostoru, demontovat roletku a můžete nakládat. V řeči čísel získáte v dvoumístném provedení 2 020 litrů, v pětimístném 700 litrů a v sedmimístném 285 litrů objemu zavazadlového prostoru. Tak kam vyrazíte a co převezete? Samozřejmostí je, že když budete mít plné ruce, otevře se vám zavazadlový prostor pohybem nohy pod hranou zadního nárazníku. Zavření víka kufru zvládnete tlačítkem. To však může být pro jedince menšího vzrůstu vzhledem k velikosti auta a vyklápění víka umístěno až příliš vysoko.

Praktičnost tohoto rodinného Fordu však oceníte, i když budete chtít uschovat, a potom mít stále po ruce různé drobnosti. Řada přihrádek je doslova na dosah ruky, a často decentně schovaných tak, že se vám vyklopí či otevřou až po stisku příslušného otevíracího prvku/pojistky. Toto řešení celkově skvěle dotváří elegantní a jednotný design interiéru, kde vzhled až tak výrazně neustupuje praktičnosti a vše může existovat v symbióze.

Foto: David Hampl

Jízdní vlastnosti

Zrychlení pod deset vteřin, vzhledem k tomu že mluvíme o velkém rodinném autě, není nijak špatné. Tedy pokud se při vaší testovací jízdě nenaskládá do vozu celá vaše rodina i se svými zavazadly. I tak ale auto není nijak líné, dobře reaguje na sešlápnutí pedálu, automat spolehlivě a rychle zařadí správnou rychlost a vy se můžete vydat vstříc vašim cestám jak na dálnicích, tak na okreskách. Pokud k tomu navíc využijete režim Sport, kterým Ford S-Max disponuje, opravdu se nemusíte být neohrabaných rozjezdů a zrychlení. Hledat negativum, asi bychom uvedli, že auto může přece jenom v některých případech a při prudších manévrech lehce plavat, ale vzhledem k jeho délce a výšce nejde o nic, co by bylo přímo výtkou. Naopak.

Mohlo by vás zajímat:  Mitsubishi ASX Black Edition – limitovaná edice, která za to stojí

Mnohé spíše překvapí, že i tak velké auto může v mnoha situacích dobře sedět na silnici, hlavně při průjezdu táhlejšími zatáčkami s dobře zvolenou jízdní stopou. K jízdním vlastnostem, nejenom na běžných silnicích rozhodně přispěje i pohon všech čtyř kol, jehož rozložení síly má plně v režii Ford. A dělá to velmi dobře. Zaujme i provedení „řadicí páky“, kterou zde nahrazuje snadno ovladatelné, decentně a elegantně vypadající kolečko, kterým lze snadno volit jednotlivé rychlosti. Na druhou stranu, pokud chcete například na křižovatce zařadit „P“, bylo by jednodušší využít klasického tlačítka, než složitějšího otáčení. Dobře hodnotíme také hlučnost, která je opravdu minimální. Jak pokud jde o hluk motoru, tak pokud jde o hluk od pneumatik, či třeba svištící zvuk. Jako auto na rodinné výlety i někam dále, určitě vhodná volba.

Foto: David Hampl

Výbava, pohodlnost a subjektivní dojmy

V naší výbavě byl k dispozici bezklíčový vstup, takže není třeba lovit klíče po kapsách a držet je v ruce. V těch dost možná budete mít své děti a jejich zavazadla a tak přijde vhod jenom vzít za kliku a auto otevřít, a při opuštění vozu pouze položit prst na příslušné místo na madlu kliky. Samozřejmostí je také bezklíčové startování. Nic lepšího, pro matku s plnou kabelkou věcí, které se nechce hledat klíčky od vozu.

Už při nasedání do vozu vás překvapí klady, související s výbavou auta. Třeba samotné sedadlo, které je lehce zasunuté v poloze, která výrazně usnadní nastupování. Hned po zmáčknutí tlačítka po nastartování motoru se automaticky posune do správné polohy. A po dojetí a zhasnutí motoru opět popojede kousek dozadu, abyste mohli zcela bezproblémově vystoupit. Navíc Ford S-Max umožní uložení tří poloh sedadla a zrcátek, což přijde vhod, pokud se ve voze střídají různí řidiči. Vyvolat uloženou paměť lze jednoduše stiskem tlačítka v oblasti dveří. První nastavení sedadla samozřejmě nemohlo být komfortnější, jelikož vše zvládnete elektronicky. Nastavit lze jak polohu směrem dopředu a dozadu, tak i sklon opěradla, nebo i bederní opěrku.

Jedním z prvků výbavy Fordu je také adaptivní tempomat. Ten sice už najdeme i v řadě jiných aut, ale u S-Max funguje až do zastavení. Na semaforech či v kolonách se plně obejdete bez brzdového pedálu. Jediný, který bude třeba, bude ten plynový, čímž auto znovu aktivujete k rozjezdu. Senzory tempomatu navíc celkem solidně a rychle reagují, takže určitě není třeba mít strach, zda Ford ví o tom, že auto před námi začalo prudce brzdit, nebo že začínáme dojíždět k semaforu s kolonou aut. Všechny funkce spojené s jízdou a asistenty navíc jednoduše aktivujete a nastavujete na volantu, rychle, intuitivně, bez jakýchkoliv přehmatů či přemýšlení, kam zrovna v danou chvíli sáhnout.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Mazda MX-5
Foto: David Hampl

Snad jenom škoda, že má auto jednodušší systém hlídání pruhů a do správného směru vás navede až ve chvíli, kdy na čáru skutečně najedete. Navíc ne ve chvíli, kdy byste volantem směrem k čáře záměrně stáčeli. Funguje spíše až ve chvíli, kdy auto cítí, že volantem nehýbete a auto k pruhu sjíždí samo, vlivem sklonu vozovky. Pokud byste náhodou chtěli reagovat prudkým trhnutím ve snaze auto vyrovnat, není třeba se obávat, že půjdete do smyku. Řízení v tu chvíli hodně změkne a prudkým trhnutím se směr změní jenom decentně, což může být v řadě takových situací něco, co předejte nehodě s fatálními následky. S jízdou ve správném pruhu souvisí i hlídání mrtvého úhlu, kdy jsme světelně upozorněni, že teď bychom jízdní pruh rozhodně měnit neměli. Pokud přesto dáme blinkr a očekává se úkon, signalizace začne zběsile blikat a přidá se také výrazný zvukový signál.

Parkovací senzory, nebo zadní parkovací kamera, je dnes už něco, co se dá považovat za standard. Ford S-Max k tomu všemu navíc disponuje i přední parkovací kamerou. Tu aktivujete pod displejem, klasickým mechanickým tlačítkem. V tu chvíli dobře vidíte, co se děje před vámi. Vzhledem k velikosti auta a tomu, že můžete mít zhoršený výhled i odhad, je to jistota, díky které lze perfektně zaparkovat i popředu. A kdekoliv.

Foto: David Hampl

I když teploty v době testování našeho Fordu S-Max byly vyloženě jarní, rozhodně bychom si ho dokázali představit jako skvělé auto do kruté zimy. Nejenom díky pohonu čtyř kol, ale i díky vyhřívání sedadel ve třech intenzitách, díky rozmrazování čelního skla, ale třeba i díky nezávislému topení, kterým lze auto připravit na to, že do něho za chvíli usedneme. Navíc sepnutí vyhřívání zadního skla odhalí i příjemnou vychytávku v tom, že vyhřívací vlákna jsou v poměrně velké hustotě i přímo pod zadním stěračem, čímž eliminujete jeho přimrznutí k oknu.

Závěrečné shrnutí

Co říci na závěr naší obsáhlé recenze na Ford S-Max? Určitě to, že auto rozhodně nezklame svým designem, i když se jedná především o vůz vybíraný pro jeho praktičnost. A nezklame, ani pokud jde o cestování s početnou rodinou nebo zavazadly, stejně jako nezklame ani, pokud jde o dobré jízdní vlastnosti, či udržení spotřeby na uzdě. Výbava jde vstříc maximálnímu využití, jak pokud jde o stránku pohodlí, tak stránku bezpečí. A těch pár negativ, spíše v podobě drobností vozu po pár ujetých kilometrech stoprocentně odpustíte.

Zdroj: Autorský text
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora