Systém A-PCS automobilky Lexus vede v testech ADAC

Nedávné testy aktivní ochrany chodců provedené organizací ADAC ukázaly, že zdokonalená verze přednárazového bezpečnostního systému A-PCS ve vozech Lexus může pomoci zachraňovat životy. Otázky bezpečnosti jsou pro vozy Lexus klíčové. Automobilka proto vždy nabízela hned celou řadu vysoce propracovaných a integrovaných technologií aktivní i pasivní bezpečnosti.

Bezpečnostní systém pro předcházení kolizím A-PCS ve zdokonalené verzi z roku 2012 s asistentem napomáhajícím zabránit kolizi je jedním z nejpropracovanějších systémů aktivní bezpečnosti pro předcházení nehodám v tomto odvětví. Technologie byla navržena tak, aby pomáhala řidiči vyhnout se kolizím, resp. napomáhala zmírnit následky kolizí, ať již s jinými automobily nebo chodci, a to za nejrůznějších rychlostí ve městě či na dálnicích, ve dne i za tmy.

Mohlo by vás zajímat:  Digitální nástroj RoadSafe umožní řidičům vyhnout se skrytému nebezpečí. Využívá technologii online připojení zabudovaného ve vozech

Klíčovou součástí systému A-PCS je propracovaná funkce rozpoznávání překážek, která kombinuje informace z radaru pracujícího v pásmu milimetrových vln, projektorů pracujících těsně pod infračervenou oblastí spektra a dvojice kamer – dokáže tak automaticky s vysokou přesností rozpoznat celou řadu různých překážek. Díky tomu systém může odhalit stojící i pohybující se chodce, ať již ve dne nebo v noci.

Poté, co systém A-PCS identifikuje překážku před vozidlem, je schopen vyhodnotit pravděpodobnost střetu na základě polohy, rychlosti a trajektorie daného objektu. Pokud systém vyhodnotí střet jako vysoce pravděpodobný, aktivuje se varovná zvuková signalizace a na multifunkčním displeji před řidičem se červeně zobrazí výstraha „BRZDIT“.

Mohlo by vás zajímat:  Audi končí s automaty multitronic

Nový systém A-PCS současně aktivuje několik integrovaných bezpečnostních systémů:

1)    Nouzový asistent řízení systému VGRS (řízení s proměnným převodovým poměrem) – ke zlepšení reakcí vozidla na pokyny od volantu; 

2)    Adaptivní variabilní odpružení AVS – ke zvýšení tuhosti tlumičů, jednak aby se zabránilo zanořování přídě vozu v okamžiku aktivace nouzového brzdění, a dále ke zlepšení reakcí vozidla při nouzovém vyhýbacím manévru; 

3)    Systém VDIM (integrované řízení dynamiky vozidla) – ke zvýšení stability vozidla během vyhýbacího manévru; 

4)    A systém nouzového brzdění s technologií brzdění před nehodou PBA (Pre-Crash Brake Assist) – ke zvýšení síly vyvíjené řidičem na brzdový pedál v situaci nouzového brzdění.

Mohlo by vás zajímat:  Mnoho nájezdů na dálnice je rizikových. Řidiči nevědí, co na nich dělat

Pokud systém vyhodnotí střet jako nevyhnutelný a řidič neprovede žádný korekční zásah, začne se automaticky brzdit. V závislosti na poměrné rychlosti dokáže vůz i zcela zastavit, aby se zabránilo střetu.

Bezpečnostní systém má řidičům pomáhat, ale řidič vždy nese sám odpovědnost za to, aby věnoval pozornost řízení. Systém nedokáže předejít všem kolizím a jeho fungování závisí na stavu vozovky, počasí i samotného vozidla.

Systém získal zvláštní ocenění za pokročilou detekci překážek, asistent nouzového brzdění a podporu nočního vidění.

V bezpečnostních zkouškách se prokázalo, že systém Lexus A-PCS je schopen zabránit střetu s chodcem díky včasnému zjištění překážky a nezávislému brzdění z rychlosti až 50 km/h.    

Zdroj: Lexus