Systém start-stop málokdo skutečně používá. Přitom by stačilo upravit jedinou věc

Close Up Man Hand Put Key Start Car Engine Copy Space

Základní úkony po usednutí do auta jsou seřízení sedačky a zrcátek, zapnutí bezpečnostního pásu, nastartování a zařazení rychlosti. Kdo má modernější auto, má ještě jednu „povinnost“. Tou je vypnutí systému start-stop. Ten by tedy měl být za ideálních podmínek zapnutý, ale řada řidičů ho hned deaktivuje. Především proto, že je může obtěžovat.

Má své nevýhody

Pomineme technická negativa, která jsou spojena s tím, že neustálé zhasínání a startování motoru a dalším součástem nemusí svědčit. Na start-stop se podíváme spíše z pohledu komfortu. Samotné nastartování motoru na semaforech může řidiče zdržovat, zvláště když chtějí ihned vyrazit. I to je jeden z důvodů, proč systém deaktivují. Další věcí je snížení intenzity klimatizace nebo topení. Když motor neběží, snižuje se teplotní komfort uvnitř auta. V mrazu nebo horkých dnech to rozhodně není nic příjemného.

Mohlo by vás zajímat:  Mnoho řidičů si za zdržení na cestě může samo. A to jen kvůli svému strachu
Zdroj obrázku: Freepik

Nevýhoda systému? Vypíná neustále

Nevýhodou tohoto prvku, který má přispívat k nižší spotřebě a nižším emisím, je především to, že vypíná v podstatě neustále. Kdykoliv auto zastaví, motor zhasne a startuje se při opětovném pokusu o rozjezd. To znamená, že se objeví řada nežádoucích situací, kdy motor zhasne. Je to dávání přednosti na přechodu, je to třeba krátkodobé zastavení v koloně, ale může to být i jenom zastavení na stopce. I když zastavení trvá vteřiny, motor během té chvíle zhasíná a startuje. Pro řidiče i motor velmi nepříjemná věc.

Mohlo by vás zajímat:  Na směšné rady, jak ušetřit palivo, stále někdo naletí a pak se diví

Lze to vyřešit, kdyby někdo chtěl

Z výše uvedených důvodů je celkem jasné, proč řidiči start-stop automaticky vypínají. Přitom kdyby jim automobilky trochu vyšly vstříc, mohl být tento systém opravdu využíván. Stačil by například snímač intenzity sešlápnutí brzdového pedálu, který by ovlivnění systému start-stop reguloval. Například na železničním přejezdu nebo na semaforu, kde právě blikla červená, by řidič při stání sešlápl brzdový pedál až k podlaze a dal autu vědět, že teď může motor klidně zhasnout. Naopak při běžných jízdních manévrech není vyžadováno intenzivní brzdění a řidič by tak dával systému najevo, že dlouho stát nebude. A motor by mohl zůstat v chodu. Jednoduché, ale ne všechny automobilky jsou takto pokrokové, bohužel.

Zdroj: https://www.whichcar.com.au/car-advice/stop-start-systems-pros-and-cons
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora