Základní úkony po usednutí do auta jsou seřízení sedačky a zrcátek, zapnutí bezpečnostního pásu, nastartování a zařazení rychlosti. Kdo má modernější auto, má ještě jednu „povinnost“. Tou je vypnutí systému start-stop. Ten by tedy měl být za ideálních podmínek zapnutý, ale řada řidičů ho hned deaktivuje. Především proto, že je může obtěžovat.
Má své nevýhody
Pomineme technická negativa, která jsou spojena s tím, že neustálé zhasínání a startování motoru a dalším součástem nemusí svědčit. Na start-stop se podíváme spíše z pohledu komfortu. Samotné nastartování motoru na semaforech může řidiče zdržovat, zvláště když chtějí ihned vyrazit. I to je jeden z důvodů, proč systém deaktivují. Další věcí je snížení intenzity klimatizace nebo topení. Když motor neběží, snižuje se teplotní komfort uvnitř auta. V mrazu nebo horkých dnech to rozhodně není nic příjemného.
Nevýhoda systému? Vypíná neustále
Nevýhodou tohoto prvku, který má přispívat k nižší spotřebě a nižším emisím, je především to, že vypíná v podstatě neustále. Kdykoliv auto zastaví, motor zhasne a startuje se při opětovném pokusu o rozjezd. To znamená, že se objeví řada nežádoucích situací, kdy motor zhasne. Je to dávání přednosti na přechodu, je to třeba krátkodobé zastavení v koloně, ale může to být i jenom zastavení na stopce. I když zastavení trvá vteřiny, motor během té chvíle zhasíná a startuje. Pro řidiče i motor velmi nepříjemná věc.
Lze to vyřešit, kdyby někdo chtěl
Z výše uvedených důvodů je celkem jasné, proč řidiči start-stop automaticky vypínají. Přitom kdyby jim automobilky trochu vyšly vstříc, mohl být tento systém opravdu využíván. Stačil by například snímač intenzity sešlápnutí brzdového pedálu, který by ovlivnění systému start-stop reguloval. Například na železničním přejezdu nebo na semaforu, kde právě blikla červená, by řidič při stání sešlápl brzdový pedál až k podlaze a dal autu vědět, že teď může motor klidně zhasnout. Naopak při běžných jízdních manévrech není vyžadováno intenzivní brzdění a řidič by tak dával systému najevo, že dlouho stát nebude. A motor by mohl zůstat v chodu. Jednoduché, ale ne všechny automobilky jsou takto pokrokové, bohužel.
Zdroj: https://www.whichcar.com.au/car-advice/stop-start-systems-pros-and-cons