Systém start-stop pomáhá šetřit emise i palivo. Nikdo ho ale používat nechce

Hand Push Car Engine Power Start Button Close Up

Automobilky jsou Evropskou unií nuceny k tomu, aby snižovaly emise u svých aut. Mezi jeden z prvků, které k tomu mají pomáhat, patří takzvaný start-stop systém. Ten je součástí moderních aut a má zajišťovat to, že když auto stojí, nejde mu motor. Nutno však dodat, že automobilky tímto sice splnily požadavek EU, hodnoty emisí papírově vycházejí, ale majitelé aut nejsou nijak výrazně tlačeni do toho, aby systém používali. Spíše jsou k jeho vypínání nuceni.

Problémy existují

Aktivovaný start-stop není spojený jenom s celkovou ztrátou jízdního komfortu. Tedy s tím, že se při zhasnutém motoru omezí výkon klimatizace a topení, nebo s tím, že rozjezd při opětovném nastartování je pomalejší.

Mohlo by vás zajímat:  Rus v kopci vypadl ze své Fabie. Ta se nekontrolovaně rozjela mezi lidi

Je třeba dodat, že systém start-stop pochopitelně může škodit také startéru, který je ve městech skoro v neustálé permanenci. Také nelze zapomínat na akumulátor, který musí stále dodávat potřebnou energii k tomu, aby motor po zhasnutí opět naskočil.

Zdroj obrázku: Freepik

Je to horší, než se zdá

Už výše uvedené možné problémy vedou k tomu, že kdo nechce v budoucnu řešit poruchy, start-stop systém si preventivně raději vypne. Nutno ale dodat, že u některých automobilek to jde dokonce ještě dál. U těch vychytanějších je tento ekologický prvek aktivní teprve až ve chvíli, kdy je motor dostatečně zahřátý.

Mohlo by vás zajímat:  Nevýhody sedmimístných aut, o kterých se často nemluví: neuvážená koupě může skončit velkými problémy

Ale jsou tu také auta, kde je start-stop aktivní v podstatě neustále. Tedy začne být aktivní hned při prvním zastavení. Bez ohledu na to, jakou teplotu má motor. Nejenom že při neustálém startování a zhasínání motoru dochází k možným rizikům. Pokud je motor studený, nezahřátý, problémy se jenom znásobují. Samy automobilky tak tímto prostým neodladěním doslova odrazují majitele aut od toho, aby systém, který by jim ušetřil palivo, používali. Nebo jednoduše vědí, že ladit systém není třeba, protože každý si ho stejně po nastartování vypne, aby nemusel řešit žádný problém.

Zdroj: https://www.idlesmart.com/post/pros-and-cons-of-automatic-engine-start-stop-solutions
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora