Automobilky jsou Evropskou unií nuceny k tomu, aby snižovaly emise u svých aut. Mezi jeden z prvků, které k tomu mají pomáhat, patří takzvaný start-stop systém. Ten je součástí moderních aut a má zajišťovat to, že když auto stojí, nejde mu motor. Nutno však dodat, že automobilky tímto sice splnily požadavek EU, hodnoty emisí papírově vycházejí, ale majitelé aut nejsou nijak výrazně tlačeni do toho, aby systém používali. Spíše jsou k jeho vypínání nuceni.
Problémy existují
Aktivovaný start-stop není spojený jenom s celkovou ztrátou jízdního komfortu. Tedy s tím, že se při zhasnutém motoru omezí výkon klimatizace a topení, nebo s tím, že rozjezd při opětovném nastartování je pomalejší.
Je třeba dodat, že systém start-stop pochopitelně může škodit také startéru, který je ve městech skoro v neustálé permanenci. Také nelze zapomínat na akumulátor, který musí stále dodávat potřebnou energii k tomu, aby motor po zhasnutí opět naskočil.
Je to horší, než se zdá
Už výše uvedené možné problémy vedou k tomu, že kdo nechce v budoucnu řešit poruchy, start-stop systém si preventivně raději vypne. Nutno ale dodat, že u některých automobilek to jde dokonce ještě dál. U těch vychytanějších je tento ekologický prvek aktivní teprve až ve chvíli, kdy je motor dostatečně zahřátý.
Ale jsou tu také auta, kde je start-stop aktivní v podstatě neustále. Tedy začne být aktivní hned při prvním zastavení. Bez ohledu na to, jakou teplotu má motor. Nejenom že při neustálém startování a zhasínání motoru dochází k možným rizikům. Pokud je motor studený, nezahřátý, problémy se jenom znásobují. Samy automobilky tak tímto prostým neodladěním doslova odrazují majitele aut od toho, aby systém, který by jim ušetřil palivo, používali. Nebo jednoduše vědí, že ladit systém není třeba, protože každý si ho stejně po nastartování vypne, aby nemusel řešit žádný problém.
Zdroj: https://www.idlesmart.com/post/pros-and-cons-of-automatic-engine-start-stop-solutions