Tachometry často ukazují větší rychlost, než skutečně jedeme. Pro řidiče to je výhodné

Woman Drivers Hands Car Steering Wheel (1)

Také jste si už stačili všimnout, že váš tachometr ve voze ukazuje více, než skutečně jedete? Můžete to poznat celkem jednoduše. Mnohdy vám k tomu poslouží třeba data z GPS, která počítají také vaši rychlost. Jinou než tu na tachometru mohou ukazovat i orientační radary na cestách a jasný rozdíl bude i ve chvíli, kdy vás změří policie. Ve všech případech zjistíte, že vám tachometr ukazuje více, než je skutečnost. Proč?

Výrobci musí dodržovat normy. A chtějí se chránit

Výroba tachometrů podléhá určitým normám, které musí každý výrobce dodržovat. Tyto normy jsou spojeny i s možnými odchylkami, které mohou u tachometru existovat. Ten samozřejmě nesmí ukazovat méně než je realita, ale může ukazovat více. A toho výrobci využívají hlavně proto, že tachometr nemusí fungovat s naprosto precizní přesností, tak proto, že se tím v podstatě chrání. Například před žalobami řidičů, kteří z důvodu špatně ukazujícího tachometru dostali pokutu. Nebo způsobili nehodu ve vyšší rychlosti, než kolik jim ukazoval rychloměr.

Mohlo by vás zajímat:  Design nových vozů ovlivňují trendy, inovace i kvalita materiálu
Woman Drivers Hands Car Steering Wheel
Zdroj obrázku: Freepik

Z odchylek profituje hlavně řidič

Z toho, že tachometr ukazuje více, profituje hlavně samotný řidič. Pomůže mu to v místech měření rychlosti, kdy reálně jede méně, než mu auto ukazuje. K tomu připočtěme ještě odečet policie a najednou překročení rychlosti není tak výrazné, jak se zdálo. A příděl bodů i výše pokuty může být nižší.

Nižší reálná rychlost potěší i řidiče, kteří jezdí takzvaně na spotřebu. Když dodržují maximální povolenou rychlost podle tachometru, jedou ve skutečnosti méně a tedy i podstatně úsporněji, jelikož mají nižší otáčky motoru i menší odpor vzduchu.

Mohlo by vás zajímat:  Zvýšený zájem o elektromobily v některých zemích je dáván za příklad. Celou pravdu ale málokdo řekne

Třetí profit se týká bezpečnosti. Auto jede méně, než si řidič myslí, což se pozitivně podepíše na tom, že i jeho brzdná dráha bude v případě nutnosti akutního zastavení o pár metrů kratším, než kdyby vůz jel skutečnou devadesátkou, jak ukazuje tachometr.

Zdroj: https://www.aa.co.nz/cars/motoring-blog/why-does-my-speedo-read-higher-than-road-side-speed-monitors/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora