Také jste si už stačili všimnout, že váš tachometr ve voze ukazuje více, než skutečně jedete? Můžete to poznat celkem jednoduše. Mnohdy vám k tomu poslouží třeba data z GPS, která počítají také vaši rychlost. Jinou než tu na tachometru mohou ukazovat i orientační radary na cestách a jasný rozdíl bude i ve chvíli, kdy vás změří policie. Ve všech případech zjistíte, že vám tachometr ukazuje více, než je skutečnost. Proč?
Výrobci musí dodržovat normy. A chtějí se chránit
Výroba tachometrů podléhá určitým normám, které musí každý výrobce dodržovat. Tyto normy jsou spojeny i s možnými odchylkami, které mohou u tachometru existovat. Ten samozřejmě nesmí ukazovat méně než je realita, ale může ukazovat více. A toho výrobci využívají hlavně proto, že tachometr nemusí fungovat s naprosto precizní přesností, tak proto, že se tím v podstatě chrání. Například před žalobami řidičů, kteří z důvodu špatně ukazujícího tachometru dostali pokutu. Nebo způsobili nehodu ve vyšší rychlosti, než kolik jim ukazoval rychloměr.
Z odchylek profituje hlavně řidič
Z toho, že tachometr ukazuje více, profituje hlavně samotný řidič. Pomůže mu to v místech měření rychlosti, kdy reálně jede méně, než mu auto ukazuje. K tomu připočtěme ještě odečet policie a najednou překročení rychlosti není tak výrazné, jak se zdálo. A příděl bodů i výše pokuty může být nižší.
Nižší reálná rychlost potěší i řidiče, kteří jezdí takzvaně na spotřebu. Když dodržují maximální povolenou rychlost podle tachometru, jedou ve skutečnosti méně a tedy i podstatně úsporněji, jelikož mají nižší otáčky motoru i menší odpor vzduchu.
Třetí profit se týká bezpečnosti. Auto jede méně, než si řidič myslí, což se pozitivně podepíše na tom, že i jeho brzdná dráha bude v případě nutnosti akutního zastavení o pár metrů kratším, než kdyby vůz jel skutečnou devadesátkou, jak ukazuje tachometr.
Zdroj: https://www.aa.co.nz/cars/motoring-blog/why-does-my-speedo-read-higher-than-road-side-speed-monitors/