Tatra 700 GT

Tatra 700 byla svého času nejluxusnější českým automobilem. Přijela v roce 1996 a kopřivnická automobilka z ní odvodila i sportovní variantu, která byla vyrobena na zakázku. Ta si ale prošla mnoha peripetiemi a dnes má vlastně velké štěstí, že ještě jezdí.

Píše se rok 1996 a v Příboře se rozbíhá výroba modelu T700. Zároveň v tu dobu automobilka dostává soukromou zakázku na sportovní Tatru 700 od pana Maloty přímo z příborské továrny Tatra. Začíná tak výroba sedanu T700 GT, postaveného na platformě modelu T613 GTH (prototyp určený pro okruhové závody, leč neodpovídající žádné předepsané kategorii FIA, který po krátké kariéře jako safety car zůstal nevyužit).

Vzhled vozu byl upraven do takové podoby, že ačkoliv vychází z T613, skutečně vypadá jako T700. Celkově je GT o 140 mm přiblíženo k vozovce, postrádá mlhovky a dostalo sportovní kola a plexiskla z GTH nebo zrcátka z T613-4. Uvnitř byste T700 také hledali marně. Trůní zde vnitřek z modelu T613-4 Mi (jedinou úpravou je palivoměr na středové konzole), jenž však postrádá luxusní prvky jako klimatizaci, kožené čalounění nebo nezávislé topení. Přibyla ovšem lehká skořepinová sedadla, která obepnula tělo lépe, než kdejaká Recara z dnešních sportovních modelů. Zajímavostí je fakt, že dodnes auto jezdí na papírech původní T613.

Mohlo by vás zajímat:  Mercedes-Benz 300E AMG Hammer - Kladivo z řady W124

Rozměry jsou logicky jiné než u klasické T700. Na délku má GT 5050 mm, na šířku 1800 mm a na výšku 1300 mm. Zkrácený rozvor má délku 2980 mm, rozchod kol 1532 mm vpředu i vzadu však plně odpovídá sedanu. Pohotovostní hmotnost GT byla o 360 kg menší než u standardní T700, tedy 1480 kg.

Největší klenot se ale skrýval pod kapotou a minulý čas je bohužel správně. Vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o objemu 4.5 litru s upraveným chlazením a dvěma svíčkami na válec měl výkon 415 koní při 7200 ot./min, točivý moment 490 Nm vrcholil při 5500 ot./min. Dynamické vlastnosti se nikdy nepodařilo ověřit, leč většina zdrojů hovoří o zrychlení na 100 km/h za 5 sekund, na 200 km/h za 18 sekund a maximální rychlosti 316 km/h. Svým způsobem limitem byla pouze pětistupňová převodovka, která přenášela výkon na zadní kola. I GT tedy mělo koncepci „vše vzadu“. Podvozek je víceméně standardní, když využívá vzpěr MacPherson vpředu a úhlové nápravy vzadu. Nepotvrzené informace hovoří o sportovním odpružení a tlumičích.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Škoda 120 S

Tady ale idyla končí. Potom, co si první majitel vůz převzal, stihnul GT trpký osud. Došlo totiž k jeho následnému prodeji člověku, který sedan naboural a při opravách jej nechal přestavět na kupé. Tuto „úpravu“ provedl pan Dvořáček z Brna tak, že zavařil zadní dveře, prodloužil přední a posunul B sloupek… Byl také vyjmut původní motor, jenž byl prodán na individuální stavbu kupé Grafit, a GT bylo osazeno standardní jednotkou z T613-4i o výkonu 200 koní. Okolo roku 2004, po ještě jednom navrácení k panu Dvořáčkovi, se T700 GT konečně dostala do dobrých rukou, které ji zrenovovaly a osadily výkonnější verzí motoru z T613-4i o výkonu 234 koní. Majitel užívá vůz dodnes.

Mohlo by vás zajímat:  Průlet historií automobilky AvtoVAZ

##T700_GT##

Zdroj: tatra700.cz, tatra-club.com, Autosalon 1997