TEST Lexus LC 500 BESPOKE BUILD – když slova nestačí

0

Lexus LC 500 je automobilovou ikonou, o které už bylo publikováno opravdu mnoho materiálu. Jedná se o automobil, jehož kořeny sahají k legendárnímu modelu LFA, tedy k vozu, který si po dlouholetém vývoji odbyl svoji premiéru na tokijském autosalonu již v roce 2009.

Tato legenda osazená atmosférickým vidlicovým desetiválcem je dnes velmi ceněným sběratelským kouskem, který se doposud nedočkal svého nástupce. Model LC se však touto ikonou hodně inspiroval a v novodobé historii se velmi úspěšně chová jako jeho pokračovatel.

Naše poměrně značná dávka trpělivosti se nakonec vyplatila a i tento nádherný kus japonského umění se podařilo domluvit do týdenního redakčního testu.  Na vlastní kůži jsme tak mohli vyzkoušet tuto designovou perličku, která neskutečně skvěle jezdí.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Vnější vzhled Lexusu LC 500 je jednoduše dechberoucí, jeho základní tvarování, proporce, veškeré detaily, to vše je u tohoto vozu vyladěno k naprosté dokonalosti.

Přední partii dominuje pro Lexus natolik typická prolomená a objemná maska chladiče nebo světlomety s opět tradiční „fajfkou“ denního svícení. Poněkud méně tradiční je již tvarování samotných světlometů, které se jakoby snaží velmi decentně „odkápnout“ na vozovku. Uvnitř těchto světlometů je umístěna hned trojice čoček, kdy každá z nich pak ve mně evokovala lidské oko, „elcéčko“ tak nejen tímto detailem disponuje značně originálním a až mimozemským výrazem.

Boční profil zaujme elegantní a nízkou siluetou střechy, která díky naprostému potlačení céčkového sloupku působí „plovoucím“ dojmem a nechává tak naplno vyniknout šířku celé zadní partie. Zmínit se musím také o zajímavém prolomení vozu v místě před zadní nápravou, které je nejvíce patrné v rámci bočních prahů. LC je tak modelkou, která do vínku dostala ideální proporce 90:60:90.

Zadní partie je pak mistrovským vyvrcholením celého díla. Její ohromné proporce dávají jasně najevo, kam putuje veškerý výkon vidlicového osmiválce a kde se distribuuje na samotnou vozovku.

Bespoke Build pak v případě Lexusu znamená možnou tovární individualizaci vašeho vozu, v případě námi testovaného kousku se jednalo o efektní žlutou barvu, tmavě lakovaná 21“ kola a zadní křídlo. To bylo, v případě japonské automobilky zcela pochopitelně, podrobeno poměrně obsáhlému vývoji. Výsledkem je tak velmi efektní a tvarově nádherné karbonové křídlo, které doslova „olizuje“ vrchní část zadní partie vozu. Všimněte si těch ohromných přesahů do stran od místa jeho ukotvení nebo otočení konců křídla netradičně směrem dolů. Jednoduše nádherný a funkční prvek.

Mohlo by vás zajímat:  Test Peugeotu 308 SW e-GT HYBRID 225 e-EAT8 - rodinné kombi nejen atraktivního vzhledu
Foto: Jan Horský

Interiér

Další naprosto uchvacující pocity ve vás vyvolá také pohled do samotného interiéru vozu. Již otevření poměrně objemných dveří decentní automaticky výsuvnou klikou napoví, že vás bude čekat něco výjimečného. A také že ano, interiér LC 500 přichází jednoduše s dokonalým zpracováním prvotřídních materiálů.

Základní architektura palubní desky vychází ze sourozeneckého LS a je rozdělena do dvou základních hmot. V prostoru před řidičem vystupuje z palubní desky kaplička přístrojů s dnes již ikonickou dvojicí válcovitých ovladačů, nad kterými vždy přemýšlím, zda se mi vlastně líbí nebo naopak. Již tradičně se s nimi na jedné straně volí jízdní režimy a na straně druhé se aktivuje režim snow, nebo vypíná stabilizace. Kaplička přístrojů je dále vybavena ikonickým posuvným displejem, který historicky vychází z již zmiňovaného modelu LFA. Prim v rámci tohoto displeje hraje zcela očekávaně otáčkoměr.  

Zmínit se musím také celkem výrazném, přesto decentním madlu, které propojuje palubní desku a středový tunel. Společně s madlem umístěným v rámci pravé výplně dveří nabízí vašemu spolujezdci dostatečnou oporu při dynamické jízdě.

Avizovaný středový tunel disponuje elegantně tvarovaným ovladačem automatické převodovky a precizně zpracovanými jednotlivými ovladači. Bohužel je zde umístěna také jedna tradiční „neduha“ vozů automobilky Lexus, zvláštně citlivý touchpad ovládající ne zcela přehledný infotainment. Z posledního testu modelu NX ale naštěstí víme, že v pojednání samotného infotainmentu se v Lexusu začínají dělat výrazné pokroky.

Lexus LC 500 je čtyřmístné specifikace, která však zcela logicky cílí na přední pozice, do kterých krásně zapadnete a necháte se jednoduše hýčkat příjemnými materiály a všudypřítomnou precizností. Zadní pozice jsou pak spíše nouzové. Zmíním se také o zavazadlovém prostoru, ten nabídne 197 l objemu, nízké proporce a spíše horší přístup díky malému víku zavazadelníku.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Po slovech chvály, které byly věnovány vnějšímu vzhledu a interiéru vozu, musím v adorovaní tohoto vozu jednoznačně pokračovat. Na řadu totiž přichází pohonné ústrojí, které je pro LC 500 natolik charakteristické.

Ano, i LC lze pořídit s hybridním šestiválcem, ale v případě tohoto vozu prahne srdce všech zainteresovaných motoristů právě po aktuálně testované kombinaci, tedy po atmosférickém vidlicovém osmiválci, který kooperuje s desetistupňovým automatem. Už jen poskládání těchto pár slov za sebou na papír ve mě vyvolává jistý pocit naplnění.

Mohlo by vás zajímat:  Test Toyota C-HR: Vylepšilo se kritizované, dokonalý obal zůstává

„Elcéčko“ prošlo jistou dávkou modernizace, která motorizaci „obohatila“ o filtr pevných částic a tím tak snížila výkon vozu o cca 10 kW, nepatrně pak byla snížena také hodnota točivého momentu. I nadále se však bavíme o tom, že vůz svým uživatelům nabízí výkon 341 kW (464 koní), kterých dosahuje v úctyhodných 7100 ot./min. Maximální točivý moment pak dosahuje hodnoty 530 Nm při 4800 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za 4,7 vteřiny a maximální rychlost je omezena na 270 km/h.

Avizovaná modernizace nepřipravila LC jen o špetku výkonu, ba naopak, vůz dostal mnoho vylepšení, které ho posouvají blíže k absolutní dokonalosti. Upraveno bylo například zavěšení kol, díky kterému došlo k jisté redukci hmotnosti vozu, modernizační úpravy se dále dotkly také řízení, převodovky nebo brzdové soustavy.

Foto: Jan Horský

Pojďme ale k samotnému jízdnímu projevu, tedy tomu nejlepšímu co vám LC 500 nabízí. Již samotné nastartování vozu je nebývale příjemný proces, „elcéčko“ na vás jako správné sportovní náčiní výrazně „štěkne“ a následně si drží vyšší otáčky volnoběhu. To vše je samozřejmě intenzivnější při studeném startu. V případě tohoto vozu jsem pak lehce upravil mé startovací návyky a dveře jsem vždy zavíral až po tomto úvodním ceremoniálu.

Své nemalé ambice vám tedy vůz naznačí již při samotném startu, dále už je to jen a jen na vás. LC 500 totiž přichází s nebývale širokým jízdním projevem, vůz dokáže být ohromně komfortní a poddajný, zároveň však značně uřvaný a neskutečně rychlý.

Souhra atmosférického osmiválce a desetistupňového automatu je dokonalá a za rozmanitý jízdní projev vděčíme právě jí. Deset rychlostních stupňů a výkonový vrchol až v 7100 ot./m., to je strašně velké pole působnosti, ve kterém se s „elcéčkém“ můžete pohybovat. Na jedné straně zvolený komfortní režim, desátý rychlostní stupeň, 1800 ot./m. a dálniční rychlost okolo 140 km/h, na straně druhé sportovní režim, manuální řazení, druhý rychlostní stupeň a v rychlosti lehce nad 100 km/h vás převodovka v klidu pouští do omezovače. Naprostá fantazie, navíc ve voze, který vypadá, jako kdyby zrovna sjel z přehlídkového mola, ale to už bych se opakoval.

Zvukový projev osmiválce je nádherný a naprosto návykový, a to v celém jeho spektru. V pásmu od 50 do 70% navíc dochází k otevření škrtící klapky, které se velmi znatelně propisuje také do jeho zvukového projevu. Projev motorizace letící k omezovači se tedy v určitý moment ještě zintenzivní a vy máte pocit, že tento osmiválec se jednoduše rozhodl spáchat sebevraždu, ale opak je pravdou, motorizaci otáčky vysloveně chutnají.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeot Partner

Desetistupňový automat při klidném tempu řadí velmi hladce a s motorizací si jen tak pohrává, v ostrém tempu je to pak úplně jiný příběh. Rychlost přeřazení je vesmírná, v manuálním režimu vás pak převodovka na požádání pustí do omezovače, samozřejmostí jsou také automatické meziplyny při podřazování, které jsou doprovázeny hutnou zvukovou kulisou jdoucí z výfukové soustavy.

Výtečnou spolupráci motoru a převodovky úspěšně doplňuje také dokonalé řízení. To je v případě LC 500 adekvátně rychlé a velmi přesné, navíc podporované řízenou zadní nápravou. Na jedné straně se tedy „elcéčko“ pohybuje s ohromnou lehkostí a je nebývale komfortní, na straně druhé stačí vypnout stabilizaci a z vozu se stává driftovací nástroj, který je však velmi dobře čitelný a ovladatelný.

Automobilka Lexus nám tímto skvostem jednoduše ukázala, jak má vypadat řidičské auto. Ohromná kombinace „všeho“ se totiž potkala právě v tomto jedinečném balení, se kterým jsem si užil jednoznačně nejlepší automobilový týden v mém životě.        

Foto: Jan Horský

Závěrem

Aktuální ceník nás informuje o tom, že na Lexus LC 500 (500h) si budete muset připravit minimálně 2 790 000 Kč včetně DPH (výbavový stupeň LUXURY). A je jedno, zda půjdete do čistokrevného vidlicového osmiválce, nebo do hybridního vidlicového šestiválce, pořizovací ceny jsou totiž ve všech výbavových stupních naprosto totožné. Dále následují výbavové stupně LUXURY TOP (2 890 000 Kč), SPORT TOP (2 990 000 Kč), SPORT + (3 130 000 Kč), HOKKAIDO (3 130 000 Kč) a INSPIRATION (3 330 000 Kč).

Lexus LC 500 byl pro mě jistou metou v rámci mého testování vozů, za její dosažení jsem opravdu upřímně rád, protože zkušenosti získané s tímto skvostem posunuly mé chápání automobilů zase o výrazný krok dále. „Elcéčko“ je totiž po stránce výrazové jednoduše uměleckým dílem na kolech, po stránce zpracování absolutním řemeslným vrcholem a po stránce jízdní každodenním společníkem, závodním nástrojem a v neposlední řadě továrnou na štěstí.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora