Test Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D254 – opravdu tady někdo říkal naftový šestiválec ?

2

Tak jsme se konečně dočkali, Mazda CX 60 s novinkovým naftovým šestiválcem prošla naším redakčním testem. A hned na úvod vám mohu s klidem prozradit, že tato specifikace je opravdu skvělá.  

Mazda s novou „šedesátkou“ adekvátně navazuje na trend, kterému je automobilka věrná již delší dobu, jednoduše si i nadále jedou „to svoje“ a dělají to sakra dobře. Osadit v dnešní době vůz přeplňovanou naftovou šestiválcovou motorizací o objemu 3,3 l chce rozhodně dostatek odvahy, a hlavně pokročilé technologie. V Mazdě se to povedlo a CX 60 s prostorným a tradičně kvalitně zpracovaným interiérem obohatili o nebývale příjemně jízdní vlastnosti.

3
Foto: Jan Horský

Exteriér

Vozy automobilky Mazda nesou tradičně jednotný a dobře rozpoznatelný rukopis, kterému nechybí značná dávka elegance v kombinaci s decentním dynamickým tvarováním. Mazda CX 60 pak není žádnou výjimkou a v nastoleném trendu velmi úspěšně pokračuje. Snad jen přední partie, zde lehce postrádám typicky uhrančivý pohled, který vozům této japonské automobilky dodávají úzké a do karoserie výrazně proříznuté světlomety.

Výrazné proporce přední masky samotné světlomety vytěsnily až do krajů karoserie a celkem znatelně je tak redukovaly. Výraz přední partie tak ve výsledku odráží celkový dojem z vozu, který je na Mazdu netradičně málo dynamický, o to znatelně robustnější.

Řadový šestiválec pod kapotou CX 60 obohatil vůz o poměrně dlouhou kapotu, která samotnou kabinu posádky odsouvá výrazně směrem vzad a CX 60 tak působí, jako by byla neustále v lehkém záklonu. To je samozřejmě nejvíce patrné v rámci bočního profilu vozu a například na vzdálenosti mezi předním kolem a dveřmi řidiče a spolujezdce.

Zadní partii dominují horizontálně orientované lampy s elegantním světelným podpisem. Tradiční dvojici chromovaných koncovek výfuku bohužel zřejmě odzvonilo a spodní část nárazníku CX 60 tak zdobí hned čtveřice integrovaných, bohužel však falešných, koncovek.

 

16
Foto: Jan Horský

Interiér

V interiéru vás nová CX 60 rozhodně nemůže zklamat, protože zde již tradičně vládnou prémiové materiály a jejich prvotřídní zpracování. Díky bohatě dimenzovaným vnějším rozměrům vozu potěší také prostornost a s tím spojení vzdušnost celého interiéru.

Rozložení palubní desky je očekávaně tradiční, v případě vozů značky Mazda tedy velmi přehledné a intuitivní. Kaplička přístrojů před řidičem disponuje plně digitálním displejem s velmi příjemnou grafikou, 12″ displej palubního infotainmentu je pak v rámci palubní desky lehce upozaděn a jeho ovládání i nadále probíhá přes rozhraní HMI na středovém tunelu. Opravdu mohutný středový tunel mezi řidičem a spolujezdcem je věnován elegantní páce voliče osmistupňové automatické převodovky, avizovaným ovladačům palubního infotainmentu, držákům nápojů, parkovací brzdě a v neposlední řádě také elegantnímu přepínači jízdních režimů.

Mohlo by vás zajímat:  Mitsubishi Outlander PHEV ukazuje cestu. V terénu, na silnici i ve světě technologií

Pochválit musím přítomnost klasických ovladačů klimatizace, v rámci samostatného panelu jsou navíc umístěny také ovladače pro výhřev a ventilaci předních sedaček. Další ovladače jsou umístěny také vlevo pod volantem, ovládání CX 60 je tedy velmi přímočaré a uživatelsky jednoduché.

O dobré vnitřní prostornosti jsem se zmínil již výše, kabina vozu je opravdu široká a na předních pozicích je místa dostatek. Uživatelsky příjemný je také vyvýšený a široký středový panel. Obdobné poměry pak panují také na zadních pozicích, zde mohou narazit jen opravdu vyšší postavy, a to v místech pro kolena.

Zavazadlový prostor disponuje slušným základním objemem 570 litrů, po sklopení opěradel zadní lavice pak vzniká skoro rovná ložná plocha o délce necelých 180 cm.

 

5
Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy 

Největší lákadlo nové CX 60 je konečně tady, vedle již testované plug-in hybridní verze je vůz nově nabízen s šestiválcovou naftovou motorizací. Avizovaný diesel je pak v nabídce ve dvou výkonových variantách. Slabší z dvojice nabízených disponuje 147 kW výkonu a 450 Nm točivého momentu, poháněna je pak v tomto případě pouze zadní náprava. My jsme však aktuálně usedli do vozu výkonnější specifikace, tedy verze e-Skyactiv D254, která nabízí 187 kW výkonu s točivým momentem dosahujícího 550 Nm. Stovku pak tato výkonnější verze zvládá za 7,4 vteřiny a rychlost je omezena na 219 km/h. Pro úplnost se musím zmínit také o očekávané benzínové šestiválcové motorizaci.

Novinkový naftový šestiválec vychází z již známé čtyřválcové motorizace z portfolia automobilky Mazda. Motorizace tak dostala nejen dva válce navíc, ale také mnoho dalších vylepšení, které vůbec umožnili jejímu vzniku.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai i30 Turbo

Mezi avizované vylepšení patří například systém spalování DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition), který zlepšuje tepelnou účinnost. Dále tu máme přepracované hlavy pístů, jejich inovovaný tvar umožňuje rozdělení směsi paliva a vzduchu do dvou oblastí a umožňuje tak efektivnější spalování v daleko širším pásmu. Novinkový šestiválec pak disponuje také vysokotlakým vstřikováním, které je mnohem jemnější a daleko intenzivnější, než tomu je u výše avizovaného naftového čtyřválce.

Motorizace dále disponuje mild-hybridní technologií, tedy 48V systémem který ukládá energii získanou v rámci rekuperace. Energie se ukládá do baterie umístěné pod sedadlem řidiče a disponuje kapacitou 0,33 kWh. Naspořená elektrická energie dopuje elektromotor o výkonu 12,4 kW, samotný elektromotor je pak v případě CX 60 součástí automatické převodovky. Elektrický support je nevíce patrný například v situacích, kdy vůz vypíná motor i ve vyšších rychlostech a dochází k tzv. „plachtění“. Lehká elektrifikace se pak velmi úspěšně podepisuje na spotřebě tohoto prostorného SUV. Tabulkových hodnot (komb. spotřeba 5,3 l / 100 km) se mi sice docílit nepodařilo, i přesto jsem se ale pohyboval okolo slušných 7,0 l / 100 km.

Jízdní projev naftové specifikace je nebývale příjemný, klidné tempo přináší příkladnou spolupráci osmistupňového automatu a motoru. Převodovka střídá jednotlivé rychlosti velmi plynule a za nízkých otáček. Šestiválec se pak jen „převaluje“, a to s minimálním hlukovým projevem směrem do interiéru.

Znatelná a velmi příjemná změna pak nastává ve chvíli, kdy začnete tlačit plynový pedál více a více do podlahy. Na scénu tak přichází značně návykový libozvučný a hutný projev šestiválce doprovázený mohutným a kontinuálním zátahem. Dalším pozitivním prvkem podporující povedený jízdní projev vozu je fakt, že testovaná verze s pohonem všech kol je primárně zadokolkou, které se přední kola připojují až v případě potřeby, a to skrze elektronicky řízenou lamelovou spojku.

K dispozici je také trojice jízdních režimů, vedle klasického máte možnost volby mezi režimy sport a offroad. Poslední zmiňovaný pak upravuje chování pohonu všech kol, ve sportovním režimu se „šedesátka“ lehce naježí a změní se tak reakce vozu na plynový pedál a chování převodovky.

Mohlo by vás zajímat:  Test Kia XCeed: Crossover podle nových měřítek

Chování podvozku a řízení vykazuje zcela typické vlastnosti pro vozy této automobilky. Podvozek (bez adaptivních tlumičů) tedy disponuje lehce tvrdším projevem a spíše než komfort na palubě preferuje jistotu při ostřejších průjezdech zatáčkami. Obdobně sportovnější charakter pak vyznává také řízení, které je celkem přesné a nepřeposilované.

 

1
Foto: Jan Horský

Závěrem

Testovaná Mazda CX 60 je dle aktuálního ceníku dostupná ve třech nabízených verzích. V nabídce je tedy plug-in hybridní specifikace 2,5l e-Skyactiv PHEV, nebo specifikace naftová disponující hned dvojicí výkonových verzí (e-Skyactiv D200, e-Skyactiv D254). Jednotlivé verze jsou následně dostupné ve výbavových stupních Prime-line, Exclusive-line, Homura a vrcholný Takumi.

Mazdu CX 60 v plug-in hybridním provedení pořídíte od akčních 1 243 090 Kč u základní verze a od 1 426 490 Kč u vrcholné verze Takumi. U slabší naftové verze se pohybujeme od 1 257 590 Kč u základní verze a od 1 440 990 Kč včetně DPH u vrcholné verze Takumi. Silnější naftu pak ve verzi Exclusive-line pořídíte od 1 390 990 Kč a ve verzi Takumi od 1 533 990 Kč včetně daně.

Mazda CX 60 je vozem jehož hlavní přednost vidím v prostorném, a hlavně kvalitně zpracovaném interiéru. Vnější vzhled pak lehce rezignoval na jistou dávku dravosti, se kterou se prezentují menší modely portfolia. Na druhou stranu však musím konstatovat, že poměrně objemné proporce se úspěšně podařilo schovat za elegantní tvarování karoserie, které je nejvíce patrné v rámci bočního profilu vozu.

Testovaná naftová motorizace pak v plném rozsahu napravila mé rozpaky z dříve testované plug-in hybridní verze. Naftový šestiválec přinesl na palubu CX 60 kultivovaný jízdní projev, který umí být příjemně úsporný. Zároveň však jezdíte s pocitem toho, že pod plynovým máte dostatek výkonu a točivého momentu, které jsou vám servírovány za doprovodu šestiválcové symfonie. Mazda nám tak díky inovované technice nechala vzpomenout na staré dobré časy.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora