Jak jezdí Kia e-Soul a proč byl dojezd podstatně menší než na papíře

Nová Kia e-Soul se stala dalším elektromobilem, který prošel naším redakčním testem. Jak se mu dařilo, co byly jeho kladné a co záporné stránky? A bylo vyloženě něco, co by se dalo vozu stoprocentně vytknout? Podívejte se.

Zajímavý, nepřehlédnutelný design

Na první pohled nás Kia e-Soul zaujala svým vzhledem. Vypadá poměrně robustně a více než na elegantní oblé tvary se zde sázelo na ostřejší hrany. Někomu možná nemusí krabicovitý design vyhovovat a příliš useknutá záď vozu mu bude připadat obyčejná, ale na druhou stranu zde můžeme vidět zajímavá pokus o originalitu.

Stačí se zaměřit na detaily a už jsou vidět povedené prvky, jako prolisy ve spodní části dveří, zajímavě ukončená kapota, nebo linie světel. Jelikož jde o elektromobil, není nutná ani přední mřížka chladiče, díky čemuž uzavřená příď působí celkem robustním dojmem. Design jako takový jistě oceníte i ve chvíli, kdy do vozu usednete.

Uvnitř je místa více než dost

Pokud byste měli k designu vozu Kia e-Soul jakékoliv výhrady, po usednutí do vozu mu všechna negativa odpustíte, jelikož zjistíte, že právě toto provedení a tento tvar zajistí, že jak na předních, tak i zadních sedadlech vás bude čekat opravdu dostatek místa, a tedy i maximum pohodlí. Opomenout rozhodně nelze ano dokonalý výhled z vozu na všechny strany, což se podepisuje třeba i na bezpečnosti vaší jízdy.

Zatímco v interiéru je místa více než dost, tak pokud jde o zavazadlový prostor, zde nepočítejte s tím, že by Kia e-Soul byla vozem, se kterým vyrazíte na další rodinnou dovolenou. Ostatně ani konkurenční městský SUV, bez ohledu na to, zda jsou na elektřinu nebo nikoliv, na tom jsou se zavazadlovým prostorem podobně. Kia nabízí jeho mírné rozšíření otevřením, nebo vyjmutím spodního deklu, který prostor o kousek zvětší směrem do hloubky. Na druhu stranu budete v autě vozit také nezbytné kabely pro nabíjení, které se hodí právě do tohoto místa schovat a běžně využívat klasický zavazadlový prostor.

Dojezd se od papírových hodnot přece jenom lišil

Kia e-Soul je elektromobil, a tak nás pochopitelně zajímal dojezd. Ten papírový, s naším použitým akumulátorem 64 kWh byl o hodnotě až 452 km. Měřeno ve standardu WLTP. Po usednutí do vozu s plně nabitým akumulátorem však palubní počítač ukazoval dojezd lehce přes 360 kilometrů. Jedním z důvodů je samozřejmě teplota kolem nuly, a tedy nutnost mít zapnuté topení. To si na sto kilometrů vezme zhruba 2–3 kWh. Jeho nízká spotřeba je dána využitím tepelného čerpadla.

Druhým důvodem, proč dojezd neukazoval papírových 452 kilometrů ale hodnotu nižší je pochopitelně to, že během jízdy můžete využít rekuperaci a akumulátor průběžně nabíjet. Zdá se to jako zanedbatelný zdroj energie, ale opak je pravdou. Když u jízdy přemýšlíte, kde to jde tak plachtíte a místo brzdění správně rekuperujete, začínáte pozorovat, že dojezd na palubním počítači ubývá mnohem pomaleji, než jaká je hodnota na počítadle najetých kilometrů. Jízdou takzvaně „na spotřebu“ je reální hodnoty kolem 450 kilometrů dojezdu skutečně dosáhnout.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagenu T-Cross R-Line 1.5 TSI DSG – nadchne svěžím designem a potentní benzínovou motorizací

Zaujme nejvyšší možná výbava. Jiná ani není

Při zájmu o elektromobil Kia e-Soul to budete mít při výběru velmi jednoduché. Vůz je dostupný jenom ve výbavě Executive, která nabídne vše, co si náročný zákazník žádá. Z výbavy nechybí třeba bezklíčový vstup a startování tlačítkem, dále nechybí head-up displej, vyhřívání sedadel a volantu, hi-fi soustava Harman Kardon, pokročilý adaptivní tempomat s funkcí Stop and Go, asistent následování v jízdním pruhu, systém sledování mrtvého úhlu, nebo třena aktivní systém pro jízdu v pruzích. Samozřejmostí jsou také automatická dálková světla, která fungují naprosto spolehlivě a spínají často i lépe, než pokud by měl vše v rukou samotný řidič.

Pro zamčení nebo odemčení vozu stačí stisknout tlačítko na klice, které přece jenom nepůsobí až tak designově povedeně, protože daný obdélníček kliku přece jenom lehce hyzdí. Kdo by chtěl využít klasický způsob odemykání a zamykání pomocí klíčku, ocení fakt, že tlačítka zamčení a odemčení jsou umístěna na boční části klíčku, což je podstatě ergonomičtější než klasické umístění jako u konkurence. Co se naopak příliš nepovedlo, je nastavení head-up displeje. Pokud chcete upravit jeho náklon, tak jenom prostřednictvím nastavení v menu vozu, nikoliv samostatným tlačítkem.

Pokud bychom přece jenom hledali něco, co nám chybělo, tak možná větrání sedadel, popřípadě fakt, že se poloha sedadla musela ovládat pouze mechanicky. Jde ale spíše o drobnosti než velké výtky. Ve výbavě Executive je Kia e-Soul s baterií 64 kWh a výkonem 150 kW k dispozici za 1 199 980 Kč, nebo s baterií 39,2 kWh a výkonem 100 kW za 1 149 980 Kč. Vzhledem k padesátitisícovému rozdílu je třeba říci, že je v podstatě hloupost jít do verze s nižší kapacitou, tedy i nižším dojezdem a nižším výkonem. Zaujme také management nabíjení a vytápění. Kia umožní nastavit si časové rozmezí, kdy chcete auto nabíjet (třeba v době nočního proudu). Stejně tak nabízí možnost nastavit si čas odjezdu, ke kterému bude auto připraveno vyhřáté na nastavenou teplotu. Nutno však dodat, že tato funkce je dostupná pouze pokud je vůz připojen k nabíječce.

Jeďte jako drak, nebo se nechte vézt vozem

Naše testovaná Kia e-Soul byla nabídla výkon 150 kW, což je hodnota, která nejenom že dostačuje, ale doslova ohromí. Sešlápnout plynový pedál na podlahu znamená, že auto vážící necelých 1 800 kg vyrazí tak, že systém kontroly prokluzu musí pomoci bezproblémovému rozjezdu a než se nadějete, konkrétně za 7,9 sekundy, máte na tachometru stovku. A když nepolevíte, zrychlujete více a více. Zrychlení má samozřejmě praktické využití třeba při potřebě předjíždění, nebo ve chvíli kdy zkrátka potřebujete rychle vyrazit. K dispozici jsou tře jízdní režimy, a to Eco (při kterém mimochodem stále velmi slušně jede a plyn má dobrou odezvu), Normal a Sport, které nejenom mění rychlost reakce vozu, ale při konkrétní volbě dojde i k přepočtu dojezdu podle toho, jaká jízda se očekává. Delším podržením tlačítka lze aktivovat i režim Eco+, který vypne vše nedůležité (včetně topení) a tím dojde k maximalizaci dojezdu.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Kia Optima SW GT-Line 1.7 CRDi

Jakmile se dostatečně nabažíte zrychlení a budete si chtít užívat výbavy auta, není nic jednoduššího než pozapínat jednotlivé asistenty, kteří vás budou držet v pruhu, budou vést správnou jízdní stopu (i když při jízdě po dálnici může volant celkem nepříjemně cukat), či vás upozorní na auto v mrtvém úhlu. A to nejenom na zrcátku, ale i na head-up displeji, kde se zobrazí příslušná signalizace. V podstatě tak nemusíte odklánět hlavu k zrcátku, jelikož že se kolem vás něco děje poznáte na displeji ve vašem zorném poli. Skvěle fungující adaptivní tempomat nejenom reaguje na zpomalení a zrychlení vozu před vámi, ale má také funkci Stop and Go. Tu využijete především v kolonách, kde Kia e-Soul bez problémů zastaví bezpečně za vozem před vámi. Rozjezd následně iniciujete opětovným sešlápnutím plynu, čímž stále zapnutý tempomat znovu aktivujete. Pokud byste byli nepozorní a auto před vámi již odjelo, auto vás na displeji upozorní, že byste se měli také rozjet.

Pokud chcete mít přece jenom vše více ve svých rukách, máte k dispozici pádla pod volantem, kterými si nastavujete míru rekuperace. V podstatě tak nemusíte používat ani brzdu. Stačí se naučit správně přepínat a v případě potřeby úplného zastavení podržíte lepé pádlo a vůz se zastaví zcela. Pokud je rekuperace vypnutá, zaujme skvělá schopnost plachtění, kdy auto téměř nezpomaluje, a tak lze zcela bez využití elektřiny bez problémů najet i stovky metrů. Rekuperací samozřejmě dobíjíte elektrickou energii, ale také výrazně šetříte brzdové destičky. Při potřeba zacouvání oceníte jak parkovací kameru s dobrým rozlišením i vodícími čárami které se naklánění podle natáčení kol. Vhod přijde i automatické ztišení rádia, nebo i decentní pípání vozu, které upozorní okolí na možné riziko. Vás na riziko upozorní, jak obraz v kameře, tak i přední i zadní parkovací senzory.

Jaká byla spotřeba? Držet se v zimě do 20 kWh je reálné

Jaká byla spotřeba při běžné, nikoliv ekonomické jízdě? Držet se do 20 kWh na 100 může být zcela reálné. Zvládli jsme také jízdu se spotřebou kolem 17 kWh, což by znamenalo přiblížení se k dojezdu okolo 400 km. O tom, kolik přesně si auto vezme podle stylu jízdy jsme se již rozepsali v článku o spotřebě elektromobilu při zapnutém a vypnutém topení, kde jako testovací vůz posloužil právě Kia e-Soul. S ohledem na spotřebu a cenu kWh lze následně jasně zjistit, že náklady na jeden kilometr jsou v porovnání se spalovacím motorem podstatně nižší.

Závěrečné shrnutí – výrazné výtky nemáme

Co bychom mohli o vozu Kia e-Soul říci na závěr? Nemáme výrazné výtky. I když zobrazený dojezd je podstatně nižší než papírový, lze se mu správným stylem jízdy velmi přiblížit i v zimě. Nezklame velmi slušná výbava, v naší verzi (která je jen o 50 tisíc dražší) také zmíněný dojezd, ale i výkon vozu. Uvnitř nechybí dostatek místa, i když zavazadlový prostor by mohl být přece jenom větší. A design? Ten nechme na individuálním posouzení.

Komentáře

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora