TEST Nissan Juke Nismo RS

TEST Nissan Juke Nismo RS

Nissan Juke je jedno z těch aut, na které musíte mít názor. A nebudu zastírat, že nejsem zrovna člen jeho fanklubu. Jenže, vzhled není vše a než si udělám obrázek, chtělo by jej vyzkoušet. Tak proč ne rovnou nejlepší verzi Nismo RS?

Vzhled

Řeknu to hned za čerstva na rovinu, Juke se mi nelíbí. Fakt, ani trošičku. Ano, je sice výjimečný a netradiční, jenže všechny ty křivky jsou tak nějak prvoplánové. Žádný hlubší význam nemají a to mi trochu vadí. Podívejte se na GT-R, to je forma a funkce ve své nejryzejší podobě, žádný záhyb na karoserii tam není navíc. GT-R sice vypadá jako naštvaný buldog, ale ta účelnost musí fanoušky nadchnout. Juke je oproti tomu spíš taková dámská kabelka, která se určitě bude líbit spoustě holkám a klukům, kteří mají ráno dvacetiminutové dilema, co si vezmou na sebe. Jistě i oni ocení, že za jízdy v noci se hezky kouká na vrcholky předních světlometů. V pořádku, každý jsme nějaký. Já popadnu první košili, co nahmátnu a radši si užiju více času na silnici za volantem pořádného auta. To jestli tvar linky na předním blatníku má evokovat křídlo kormorána nebo přílivovou vlnu mě zkrátka nezajímá. Tohle auto však slibuje něco i pro lidi, jako jsem já, má totiž přídomek NISMO. O tom, jestli se můžu těšit oprávněně, si popovídáme později, nyní alespoň vzhled rozčeří hromada sportovních doplňků, například vkusná koncovka výfuku. Nebo spousta červených drobností, protože co je červené, to je přece sportovní. O tom, zda s těmito doplňky vypadá Juke lépe nebo ne, si budete muset popřemýšlet sami. Jedna zajímavost na závěr, zrcátka mají celkem obyčejný tvar. Čekal bych nějaký list eukaliptu nebo něco podobného.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagen Crafter FREESTYLE, SICAR – po práci zábava

Interiér

V takto vybaveném a ohodnoceném voze, který by navíc měl být zaměřen na řidiče, rozhodně nepotěší absence podélného nastavování multifunkčního volantu. Nějak se zkrátka budete muset za něj naskládat. Díky bohu ale za jeho kulatý tvar s kůží v horní a dolní části a semišem po stranách, kde máte mít ruce. K tomu proužek na dvanácti hodinách, no, tady si někdy vyhrál, aby přiblžil atmosféru 370Z Nismo. Volant tedy je trochu kompromisní, ne tak ale sedadla. Tvrdé skořepiny Recaro s bočnicemi jsou pro sportovní jízdu jako dělané, proklínat je ovšem budete každý den, kdy se přes ně budete drápat ven více než dvakrát. Možná trochu zbytečné v tomto segmentu, sprotovní crossover by měl být jako hot-hatch, zábavný ale přitom pohodlně použitelný každý den. A věřte tomu, že na každý den se podobné sedačky opravdu nehodí. Problém je i najít dobrý posez za volantem, což značně limituje možnost si pořádně vychutnat jízdu. Není to problém sedadel, která vás úžasně objímají, spíš tím, kde jsou umístěná, zkrátka moc vysoko. Místo vzadu opravdu není z těch největších. Dlouhán jako já má problém jak s prostorem pro hlavu, tak pro nohy. A celkově si z interiéru bohužel odnesete laciný dojem, což je u takového vozu špatné. Radši bych o tom ani nepsal, abych vám nezkail iluze, ale když vím, že Nissan kvalitní interiér vyseknout umí, zrovna u verze Nismo mu jeho absenci odpouštím těžko. Přesto pár slovy bych jej asi popsat mě. Infotainment má na dnešní poměry celkem malý displej, kliky připomínají otvírák na lahve, příliš malé sluneční clony, nepoužitelná přihrádka na mobil u řadičky a všude uvnitř je hodně karbonu, nebo spíše jeho imitace. Fajn je rozhodně příjemná látka na výplni dveří nebo vzhled tlačítka výstražných blinkrů. Vše se zkrátka zkritizovat nedá, takže můžu i chválit semiš na kapličce budíků nebo menší počet patvarů, než najdete zvenku. Ale vadil mi hodně utopený plynový pedál, to by ve sportovním voze být nemělo. Zadní sedadla mě trochu zklamala, jsou z obyčejné látky a mají i běžný tvar. Tlačítka na vypnutí trakce, lane assist a další jsou vlevo dole na palbce a když se usadím tak nějak slušně, tak je mám v koleni. Zase se ukazuje, že bych měl sedět níž. Plato kufru je ukotvené z víka kufru, takže nepřekáží při nakládání a vykládání věcí. Dost malý mi přišel zavazadlový prostor, ale kvůli němu si verzi Nismo asi kupovat nebudete.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën C4 X: Nečekaně praktický sedan

Jízda

Možná budete počátku marně dumat, jak změnit jízdní módy. Je to ale prosté, skoro až geniální, stačí přepnout ovládání z klimatizace na jízdní režimy a pak používat ovladače pro její nastavení. Geniální nápad, jak ušetřit v interiéru několik tlačítek. A co myslíte, vyplatí se tohle přepnutí? Rozhodně ano! V režimu SPORT je totiž Juke mnohem čitelnější a hbitější a ručička otáčkoměru se mnohem rychleji sune k červenému poli, i když to není až tak ostré, jak jsem čekal. Při puštění plynu se pak nedostavuje rychlé padání otček. Z řízení získáte sebejistý pocit a budete moci trochu přitlačit na pilu. Tedy alespoň do první ostré zatáčky. Ve vyšších rychlostech dost pomůže i fakt, že se tohle SUV navzdory vyššímu těžišti dobře drží stopy a má potlačené náklony. Je ale hodně tvrdé a tady bych rád připomněl, že tvrdé není synonymem pro sportovní. A moc tomu nepomáhá ani manuální převodovka, která vás příliš nenutí k častějšímu řazení. Rozhodně by převodovce slušelo lepší nastavení a také kulise větší přesnost a krátké dráhy. Ale nějak se nedostavuje zábava, spíš je to takové jalové. Což bych odpustil leckterému automobilu, ale ne, když má Nismo v názvu. Určitě by neuškodilo, kdyby byl vybaven samosvorným diferenciálem. Ale alespoň je takovej „čipernej“ No, a pak tu jsou silné brzdy, které alespoň mají na to vyřešit většinu vašich řidičských omylů. Aspoň že tak. 

Mohlo by vás zajímat:  Mitsubishi ASX 2,0 CVT Intense – modernizace napříč portfoliem

Ale dokonalé auto asi existovat nemůže, takže když mě Nismo dostal jízdou, v čem tkví jeho problém? No ve zvuku, protože tohle bzučení, které se objeví zejména při pomalé jízdě, si sportovní model opravdu nezaslouží. Vždyť zní jako nějaký elektromobil! Po pár chvílích je jeho akustický projev přímo nesnesitelný. Ukliďnovat se můžete třeba pohledem na ukazatel spotřeby, takových 7,5 litru po městě není úplně špatná hodnota. Za to jistě Juke vděčí dnes již všudypřítomnému Start-stop systému. Nebo manévrováním ve městě, kde sebemenší parkovací místo u sebevyššího obrubníku není díky čtyřem kamerám na vozidle žádný problém. Ale skutečně by výhoda modelů Nismo měla spočívat v těchto aspektech?

Závěr

Ve finále nejde o zcela nesympatický vůz. Potěšilo mne i to, že se majitelé Juků zdraví. Ale navzdory názvu Nismo je to stále v prvé řadě módní stylový crossover. Ano, jezdí o něco lépe a rychleji, než základní verze, ale podle mne ne dost na to, aby si to pojmenování zasloužil.

Porovnejte parametry vozu Nissan Juke s konkurencí na Autohled.cz