Test nové generace Hyundai Tucson, designového unikátu s mnoha vychytávkami

Img 20210414 121423

Zatímco třetí generace Hyundai Tucson mohla mnohé milovníky designu odradit svou přílišnou tuctovostí, generace čtvrtá, jako by se poučila z minulosti. Nový Hyundai Tucson se na silnicích i parkovištích stane jedním z nepřehlédnutelných vozů a vyvolá mnoho otázek. Jednou z těch bude, kam až jsou schopni designéři korejské automobilky zajít? Otázka však vůbec není položena v negativním slova smyslu, právě naopak.

Zvenku originální designový klenot

Komu přijdou SUVéčka v segmentu C až příliš nudná až uniformovaná, toho musí design nového Tucnsonu zcela ohromit. Právě designové provedení je to, na co auto na první pohled naláká. Je toho hodně, čím se vůz vymyká a není divu, že samotná automobilka design označuje slovy, jako revoluční a experimentální. A upozorňuje, že rozhodně není evolucí svého předchůdce, tedy třetí generace.

Začneme na přídi, kde jako první upoutá výrazná maska chladiče, která vyniká tmavě chromovaným provedením a svou robustností, která se táhne až do samotných stran vozu. A právě zde jsou sofistikovaně ukryta první parametrická skrytá světla na světě. Unikátní LED denní svícení netradičního tvaru, které může leckomu připomínat drahokamy. Po rozsvícení vypadá nový Tucson ještě úchvatněji. Škoda snad jen toho, že si designéři podobně originálně nepohráli s předními blinkry a jejich rozsvěcováním, které působí zbytečně běžně.

Neméně úchvatně působí i záď vozu – a opět zbytečně degradovaná blinkry, které jsou nepochopitelně umístění až dole a mají zcela obyčejnou podobu, stejně jako parkovací světlo. Jinak totiž záď auta vypadá taktéž skvostně. Kombinovaná LED světla s detaily parametrických skrytých světel, dobře vypadající táhnoucí se osvětlená lišta, která na obou svých stranách připomíná dvojici zubů, doslova zakousnutých do karoserie.

A toto všechno je doplněno množstvím více či méně výrazných detailů, jako je zvýrazňující hromová lišta, která v oblasti C sloupku dostává vcelku masivní charakter. Proporce a charakter auta skvěle dotváří hliníkové disky, a vše jenom umocňuje množství prolisů různých geometrických tvarů. Ostré úhly a netradiční provedení působí velmi netradičním dojmem a napomáhá dělat z Tucsonu mohutnější, ale zároveň ostřejší vůz.

Mohlo by vás zajímat:  Test Peugeotu 508 GT PureTech 225 EAT8 – tentokrát ve vrcholné verzi

Uvnitř elegantní prostorná koncepce

Odvážnost exteriéru až tak úplně nekoresponduje s interiérem vozu, který si zachovává spíše elegantní provedení, což rozhodně není na škodu. O co více působí čtvrtá generace Tucsonu divoce zvenku, o to příjemněji a elegantně působí interiér, který hned po usednutí vyvolává spíše uhlazený, uspořádaný dojem, který má až uklidňující vliv. Prolínání materiálů, linií a moderních technologií lehce narušuje digitální přístrojovka, která má podobu až příliš obyčejně umístěného tabletu, který hranami zbytečně vyčnívá a celou harmonii zbytečně narušuje. Zvláště, když se povedlo velmi povedeně zakomponovat dotykáč na středovém panelu.

Interiér vozu působí celkově měkkým dojmem a dle slov automobilky jsou tvary inspirované vodopády. Tuto představu ponechme stranou a řešme detaily, jako ambientní osvětlení, 10,25” dotykovou obrazovku, nebo minimum klasických analogových tlačítek, které najdete jen na volantu, nebo dveřích k ovládání oken. Znepokojení však není na místě, jelikož mechanická tlačítka byla nahrazena dotykovými, ale snadno a intuitivně přístupnými, bez nutnosti hledat veškerá nastavení v infotainmentu. Celkový koncept upouštění od mechanických prvků potvrzuje i absence klasické řadicí páky, kterou u našeho sedmistupňového automatu nahradil tlačítkový volič na středovém panelu.

Interiér je v případě naší verze doslova prošpikovaný výbavou, která kromě standardních věcí nabídne i řadu více či méně potřebných vychytávek. Z té druhé kategorie je to třeba možnost pustit si během jízdy i stání zvuky přírody, města a další. Z těch praktičtějších je to funkce Diffuse u klimatizace, která napomáhá rozptýlení vzduchu. A také je tu unikátní systém hlídání mrtvých úhlů. Stačí dát blinkr a na digitální přístrojovce se místo rychloměru nebo otáčkoměru zobrazí záběr z kamery a vy přesně vidíte, zda vedle vás někdo není. Kamera přijde vhod i při parkování nebo vyjíždění z parkovacího místa, při hlídání vzdálenosti od obrubníků nebo jiných vozidel. Aktivní je však jen se zapnutým blinkrem a v tu chvíli si uvědomíme, že při parkování bychom podle předpisů skutečně blikat měli, i když to málokdy děláme.

Mohlo by vás zajímat:  Test modernizovaného Peugeotu 5008: Pořádné SUV s naftou pod kapotou uveze nejenom početnou rodinu

Nafta s trochou elektřiny

I když korejská automobilka investuje nemalé prostředky do vývoje spojené s alternativními palivy, a to jak elektřiny, tak i vodíku, novým Tucsonem potvrzuje, že chce zůstávat i u starých dobrých osvědčených řešení, a na rozdíl od jiných automobilek nedává vale ani naftě. I když naftové jedna šestce přece jenom pomůže trochou elektřiny. Čtvrtá generace našeho testovaného Tucsonu nabídla mild hybridní technologii s výkonem 136 koní, což se na auto s hmotností skoro 1,8 tuny nezdá moc. Při rozjezdech se však testovaná čtyřkolka chovala celkem svižně, za což lze poděkovat právě elektromotoru, který v těchto okamžicích nejenom pomáhá s akcelerací, ale také zajistí optimálnější spotřebu.

Na druhou stranu při potřebě na to opravdu šlápnout začne Tucsonu dříve nebo později docházet dech. Jak svižně působí na začátku dálničního přivaděče, tak líně se začne chovat na jeho konci a vy doufáte, zda z něho vůbec stotřicítku potřebnou pro bezpečné připojení do pruhu vymáčknete, i když maximálka je 180 km/h. Ostatně zrychlení z nuly na stovku za 11,6 nepatří rozhodně mezi nadprůměr a v případě snahy o vyšší rychlost dlouho hypnotizujete ručičku digitálního tachometru, aby se postupně sunula k požadované hodnotě rychlosti.

Na druhou stranou si nový Hyundai Tucson koupí primárně rodiny, kterým výkonnostní vlastnosti budou plně vyhovovat a kladem zde bude především jistota nízké spotřeby, i plynulá jízda včetně rozjezdů, s dostatkem síly i pro cestování městem, kde je stále aktivní pohon čtyř kol, který se vypíná až při vyšších rychlostech, kdy dojde k odpojení zadní nápravy. Úplně na náročný terén to sice není, ale zasněženou cestu k horské chatě, či rozbahněnou polňačku zvládne levou, zadní.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Kia Picanto - Městský sprinter

Na asfaltových cestách, kde bude Tucson patrně trávit čas nejvíce, nezklame určitá jistota, a to i na okreskách. Samozřejmě nelze od auta čekat nějakou míru zábavnosti a emocí, spíše důraz na bezpečné projetí s držením jízdní stopy tak, a jak v danou chvíli potřebujeme. Nerovnosti absorbuje slušně a celkově navozuje pocit spíše houpavé, uklidňující jízdy. Milovníkům spíše tvrdšího naladění podvozku v tu chvíli nezbude nic jiného, než aktivovat režim sport, který přinese jeho vyšší tuhost.

Na dálnici ve vyšších rychlostech překvapilo někdy až výraznější svištění vzduchu, které může být určitou daní za originalitu designu a prolisy, které nepřináší až takovou aerodynamiku, jako hladká auta. Zároveň ale nešlo o nic, co by až enormně rušilo. Při podobných jízdách získají svou roli i jízdní asistenti, kteří mnohdy umožní si na dálnici i celkem odpočinout, bez nutnosti držet křečovitě auto v jízdním pruhu, nebo hlídat vzdálenost před sebou. To udělá Tucson spolehlivě za nás.

Slušné rodinné auto v opravdu originálním balení

Hyundai Tucson ve své čtvrté generaci lze s klidným svědomím zařadit mezi adepty na slušné rodinné SUV, které dokáže nabídnout vše, co současný moderní člověk potřebuje. A to vše je skryto ve skutečně originálním balení, protože právě netradiční design je jedním z důvodů, proč si toto auto zamilovat. Vzhled, exteriéru i interiéru doplňuje řada vychytávek v podobě výbavy a technologií. A jízdní vlastnosti? V podstatě očekávatelné, což ale pro rodinné SUVéčko není nic jiného, než pochvala, protože auto nás ani na silnici, ani v mírnějším terénu nemá důvod zklamat. V samotném základu se dá Tucson pořídit za 529 990 Kč, v případě základu naší testované verze částka šplhá lehce přes 900 tisíc a se všemi příplatky, které měl náš redakční model, se dostáváme lehce přes milion.

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora