Test Peugeotu 308 SW 1.5 BlueHDi 130 EAT 8 – ideální kombinace

0

Na novou generaci Peugeotu 308 jsme si museli počkat rovných osm let a s lehkým odstupem času je nutné konstatovat, že se čekání opravdu vyplatilo. Peugeot 308 k nám totiž dorazil ve velkém stylu, jeho výrazně tvarovaný a nápaditý exteriér adekvátně podtrhuje nadčasový a kvalitně zpracovaný interiér.

Vůz je tradičně nabízený jako klasický hatchback, nebo jako kombi s označením SW. Zde se přiznám, že provedení SW je po stránce vnějších proporcí a samozřejmě také po stránce praktičnosti mému srdci rozhodně bližší.  Zcela bez odmlouvání jsem tedy usedl již do druhé 308 SW, aktuálně jsem však vyzkoušel poměrně tradiční verzi s naftovou motorizací, osmistupňovým automatem a vrcholnou výbavou GT.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Nová generace Peugeotu 308 disponuje nápaditým tvarováním, které vozu přináší elegantní, a přesto sportovně střižené proporce. Úspěšně tak navazuje na trend, kterým se před časem vydala poslední generace modelu 508.

Přední partie 308 dostala o poznání dramatičtější výraz díky hlavním světlometům, které disponují velmi úzkými proporcemi, samozřejmostí jsou pak natolik typické „kly“ denního svícení. Hlavní světlomety vychází přímo z objemné masky, které dominuje nové logo automobilky.

Výše avizovanou 508 SW je pak vůz nejvíce inspirovaný v rámci bočního profilu. Na poměrně robustně tvarovanou spodní partii vozu navazuje sportovní silueta nízké střechy. Nevšimnout si nelze ani výrazně nadutých blatníků nad koly, které vozu opticky dodávají velmi jistý postoj. Zajímavě je také řešen nástavec prahu, který práh jednoduše nesleduje v celé jeho délce, vtipné a ve výsledku elegantní řešení.

Zadní partii dominují výrazné horizontálně orientované světlomety, které jsou značně přiříznuté do karoserie vozu. Světlomety nabídnou zajímavé vnitřní členění a originální světelný podpis. Opticky pak nejsou po vzoru modelu 508 propojeny do jedné kontinuální linie, ale propojuje je výrazná odtrhová hrana přímo pod prosklením pátých dveří.

Mohlo by vás zajímat:  Test Renault Mégane E-Tech: Elektromobilita, která dává smysl

Výrazovou bohatost této části vozu dotváří samotný nárazník, který ve své spodní části disponuje hned čtveřicí světel, své místo si zde našla také dvojice chromovaných linek celkem úspěšně alternujících koncovky výfuku.

Foto: Jan Horský

Interiér

Interiér Peugeotu 308 přichází s velmi nadčasovým designem, který se tvarově opět inspiroval v pojetí interiéru modelu 508. Nová generace 308 však interiér posouvá o krok dále, a to nejen díky novému infotainmentu nebo 3D přístrojovému štítu, chválím také jeho velmi kvalitní zpracování a volbu použitých materiálů.

Nebyl by to ale Peugeot, kdyby jeho interiér nebyl tvořen v duchu principu i-Cockpitu. I nová 308 tedy disponuje rozložením s malým volantem a kapličkou přístrojů, která je umístěná nad ním. Rozložení palubní desky je tak striktně horizontální, výborně vypadá, a navíc je i přehledné a ergonomicky dobře uspořádané.

Avizovaný přístrojový štít je u nové generace pouze digitální. Vrcholné verze jsou pak vybaveny digitálním přístrojovým štítem s trojrozměrnou grafikou. Zobrazovaných údajů je opravdu hodně, naštěstí jsou logicky uspořádány a graficky velmi dobře pojednány. Množství a rozložení jednotlivých informací pak lze do značné míry upravovat.

Nový infotainment vozu disponuje velmi dobrým grafickým zpracováním a slušnou přehledností, k té přispívá také pětice virtuálních ovladačů tzv. i-TOOGLES. Jedná se o malé plně digitální ovladače sloužící jako dodatečný ovládací panel pod centrálním displejem infotainmentu. Obsazení těchto pozic je pak libovolné, dle vašich aktuálních priorit.

Středový tunel nám vedle nápaditě tvarované vrchní části nabídne startovací tlačítko, volič automatické převodovky, ovladač jízdních režimů, ovladač parkovací brzdy a mnoho odkládacích prostorů. Nový volič automatické převodovky se redukoval pouze na jednotlivá „tlačítka“, díky tomu tak celý středový tunel nově působí velmi vzdušným dojmem.

Mohlo by vás zajímat:  Test Ford Focus: Rodinný kombík s manuálem a nejsilnějším tříválcem

Stran vnitřních rozměrů je nejslabším článkem tohoto kvalitně zpracovaného interiéru prostornost na zadních pozicích, převážně pak v místech pro kolena. Klasická, tedy neelektrifikovaná, verze Peugeotu 308 nabídne zavazadlový prostor o slušném objemu 608 litrů s velmi dobrým přístupem.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Pod kapotou nové 308 jsou osazeny známé pohonné jednotky, benzín je zde zastoupený přeplňovaným tříválcem 1.2 PureTech, který je naladěný na 96 kW (130 koní) výkonu a spolupracuje buď s šestistupňovým manuálem, nebo osmistupňovým automatem. Z nabídky nám pak bohužel vypadla čistokrevná 1.6 PureTech motorizace, která bez elektrifikovaného pohonu uměla vozům vždy dodat dostatek jízdní dynamiky a sportovního charakteru.

Naftová motorizace je zastoupena přeplňovaným čtyřválcem 1.5 BlueHDi o výkonu 96 kW (130 koní) výkonu, který se v případě 308 pojí pouze s osmistupňovým automatem.

Další variantou jsou dvě elektrifikované verze, v obou případech se jedná o plug-in hybrid jehož základem je benzínová šestnáctistovka PureTech a elektromotor. Benzínová motorizace v tomto případě nabídne dvě výkonové varianty, 110 a 132 kW, výsledkem jsou tedy verze HYBRID 180 e-EAT8 a HYBRID 225 e-EAT8.

Aktuálně testovaný vůz byl osazen výše specifikovanou naftou, která v případě 308 SW fungovala výborně. Motorizace disponovala adekvátním výkonem a již tradičně velmi dobře spolupracovala s osmistupňovým automatem. Chválit ji musím také za kultivovaný chod a účinné odhlučnění směrem do kabiny.

V průběhu zimního týdenního testu jsem s naftovou 308 SW jezdil se spotřebou okolo 6,0 l/100 km. Kombinace takové spotřeby a nemalé nádrže o objemu 53 litrů propůjčuje vozu velmi slušný akční rádius dojezdu.

Mohlo by vás zajímat:  Test VOLKSWAGEN T-ROC CABRIOLET - když léto, tak se vším všudy

Řízení 308 je spíše komfortního charakteru s větší účinností posilovače řízení. To lze samozřejmě lehce eliminovat přepnutím vozu do sportovního režimu. Podvozkově je pak vůz příjemně pohodlný při zachování dostatečně jistého jízdního projevu, a to i v ostřejším tempu.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Aktuálně se Peugeot 308 SW nabízí ve výbavových stupních ACTIVE PACK, ALLURE, ALLURE PACK a GT. Základní pořizovací cena startuje na částce 650 000 Kč včetně DPH, zde se jedná o základní výbavu disponující benzínovou motorizací 1.2 PureTech a manuální šestistupňovou převodovkou. Základní výbava pak nabídne také naftovou motorizaci, a to od 760 000 Kč, k dispozici je také slabší z dvojice plug-in hybridů HYBRID 180 od 1 000 000 Kč včetně daně.

Samotný ceníkový vrchol (výbava GT) nabízí tříválec 1.2 PureTech s osmistupňovým automatem od 875 000 Kč, vrcholnou naftu 1.5 BlueHDi opět s automatem od 925 000 Kč, plug-in hybrid HYBRID 180 e-EAT8 od 1 145 000 Kč a vrcholný HYBRID 225 e-EAT8 od 1 195 000 Kč včetně DPH.

Nová generace Peugeotu 308 je vozem dnes již ověřených předností. K těm nejzásadnějším patří nápaditý a tradičně dynamicky laděný exteriér nebo kvalitně zpracovaný a nadčasový interiér. Praktické balení SW pak bylo v případě aktuálně testovaného vozu navíc adekvátně podporováno agilní a úspornou naftovou pohonnou jednotkou. Peugeotu 308 testované specifikace se tak dokonale podařilo skloubit ohromnou dávku stylu se smysluplnou pohonnou jednotkou a adekvátními užitnými vlastnostmi vozu.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora